نگرانی برای تأمین آب آشامیدنی ادامه دار شد

ارک خبر- مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: نگران تأمین آب آشامیدنی تا پایان آذر هستیم و باید همه در این زمینه حساسیت ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محمد حاج رسولی‌ها گفت: تا پایان پاییز میزان خروجی آب از سدها نسبت به ورودی آب بیشتر است، سال آبی از اول مهر تا پایان شهریور سال آینده است و تأمین آب شرب از طریق سدها در فصل پاییز براساس موجودی آب سدها خواهد بود.

وی با بیان اینکه ورودی آب به سدها در انتهای پاییز اتفاق می‌افتد در حالی که میزان خروجی یا استفاده از آب سدها برای شرب ادامه دارد، افزود: در تیرماه امسال بدترین بارش را نسبت به ۵۰ سال اخیر داشتیم در حالی که میانگین بارش ثبت شده در درازمدت در تیرماه ۴ میلی متر است میانگین بارش تیرماه امسال نیم میلی متر ثبت شده است.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: بارش‌های تیرماه بیشتر در ارتفاعات و نوار شمالی کشور اتفاق می‌افتد که امسال چنین بارش‌هایی را نداشتیم.

وی درباره آب سدهای تأمین کننده آب شرب کشور گفت: از مجموع ۱۱۰ سدی که وظیفه تأمین آب شرب را در کشور به عهده دارند درجه اهمیت این تعداد سد نسبت به برداشت از آن‌ها برای تأمین آب شرب متفاوت است، چون برخی سدها ۱۰ درصد و برخی دیگر تا ۷۰ درصد در تأمین آب شرب نقش دارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تاکید کرد: ۴۵ سد از ۱۱۰ سد ویژگی خاصی در تأمین آب شرب کشور دارند که این تعداد سد وضع خوبی از نظر میزان ورودی آب و حجم آب موجود ندارند، کل ورودی آب به سدهای کشور در سال آبی جاری حدود ۲۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که ۳۳ درصد نسبت به پارسال کاهش نشان می‌دهد و در حال حاضر حجم آب موجود در سدها ۲۱ میلیارد متر مکعب است و ۱۵ درصد نسبت به پارسال کمتر ذخیره آب داریم.

وی افزود: درصد پر شدگی مخازن سدها پارسال ۵۲ درصد در زمان مشابه بود که این رقم امسال ۴۴ درصد است. میانگین بارش در کشور در سال آبی جاری ۱۶۹ میلی متر گزارش شده که نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: میانگین بارش در برخی حوضه‌های آبی بیش از ۶۰ درصد و در برخی دیگر ۴ درصد کاهش داشته که این موضوع در ورودی آب به سدها بسیار تأثیرگذار بوده است. سدهای مهمی که وظیفه تأمین آب شرب را بر عهده دارند در وضع بحرانی هستند که بیشتر این سدها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان و فلات مرکزی قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا