داران جلفا

داران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان داران بخش مرکزی شهرستان جلفا واقع شده‌است.

روستای داران در منطقه کوهستانی قرار گرفته و ارتفاعات بلند کوههای کیامکی در قسمت جنوبی‌این روستا از سمت غرب به شرق کشیده شده است و بلندتریت قله آن کوه کمچی‌داغی می‌باشد که دائمٹپوشیده از برف می‌باشد.

در این روستا نسیم ملایمی همیشه احساس می‌شود، شب‌ها به علت سردبودن کوه نسیمی از طرف‌کوه به طرف روستا و روزها برعکس از سمت روستا به طرف کوه می‌ورزد.

روستای داران یکی از روستاهای بزرگ دهستان داران از بخش سیه‌رود در شهرستان جلفا می‌باشدفاصله این روستا تا بخش مرکزی شهرستان جلفا 32 کیلومتر می‌باشد.

این روستا از شمال به رود ارس و روستاهای افشار، مرازاد، منجن‌آباد و از سمت جنوب به اویندین، یکانات هلق، و از شرق به روستاهای الوان، کوه کمر، و از سوی غرب به دهستان ارسی در روستاهای‌ارسی، نوشیروان و قشلاق محدود می‌گردد.

میتوان گفت افشار کهن ترین روستای منطقه می باشد که بیشتر اهالی ان به هادیشهر و مرند و تبریز و کرج و عمدتا تهران مهاجرت کرده اند .اکثرا در کارهای دولتی و ادارجات مشغول هستند. آسیاب خرابه جزو املاک شخصی افشار که در گذشته به عنوان آسیاب مورد استفاده قرار می گرفت ، اکنون جزو آثار باستانی به شمار می رود و هر سال بازدیدکنندگان زیادی را مجذوب خود کرده است.

شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد و از محصولات مهم کشاورزی آن می‌توان‌گندم، جو، نخود، و از محصولات باغی زردآلو، گیلاس، آلبالو، سیب می‌باشد.

که بطور متوسط سطح زیر کشت گندم، 700 هکتار، جو 100 هکتار، علوفه 700 هکتار، انواع‌حبوبات 200 هکتار، کل مراتع حدود 5000 هکتار می‌باشد که بیشترین این محصولات در منطقه بیزبین‌و اطراف کوه کیامکی(کمچی داغی) بعمل می‌آید. و از لحاظ دامداری بعلت قرار گرفتن در منطقه‌کوهستانی، خوب و داشتن مراتع زیاد برای پرورش گوسفند و بز مناسب و مساعد بوده و دارای مقام اول‌در منطقه می‌باشد، حدوداً 1200 رأس گاو و گوساله و 1000 رأس گوسفند و بز می‌باشد و در کنارکارهای کشاورزی و دامداری اهالی این روستا به پرورش کرم ابریشم نیز می‌پردازند که به خاطر همین‌امر حدوداً تعداد 10000 اصل توت کاشته شده است.

 داران7

داران

داران4

داران6منبع: arktourism.ir

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا