سربازان و حجاج در معرض بیماری مغزی/ علائمی که از بیماری کشنده خبر می‌دهند

ارک خبر- متخصص عفونی بروز علائمی مانند تب، سر درد و سفتی گردن را زنگ خطری برای ابتلا به بیماری کشنده دانست.
محمدرضا ناظر متخصص عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در توضیح بیماری مننژیت با اشاره به اینکه مننژیت عفونت پرده‌های مغزی یا بافت پوششی مغز بوده و با تب، سردرد و سفتی گردن همراه است، اظهار کرد: علائم بیماری مننژیت در کودکان معمولا به طور تب و بی قراری نمود پیدا می‌کند.

ناظر با اشاره به تفاوت مننژیت ویروسی و باکتریایی اظهار کرد: مننژیت‌های ویروسی نسبت به نوع باکتریایی خطر کمتری برای بدن دارند.

متخصص عفونی درباره مننژیت باکتریایی بیان کرد: برخی از نوزادان زیر ۳ ماه (به خصوص کودکانی که به صورت طبیعی به دنیا آمده اند) به مننژیت‌هایی مبتلا می‌شوند که از طریق دریافت میکروب‌های موجود در کانال زایمان است.

علائمی که از بیماری کشنده خبر می‌دهد/ سربازان و حجاج در معرض بیماری مننژیت

وی افزود: هر چه کودک بزرگ‌تر می‌شود عفونت با وجود میکروب‌های دستگاه تنفسی افزایش یافته همچنین احتمال عفونت مغزی و مننژیت دوچندان می‌شود؛ بنابراین در کودکان بالای یک سال، عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی مهم‌ترین عامل مننژیت هستند.

عفونت مننگوکوک؛ شایع‌ترین عامل مننژیت
ناظر درباره عفونت‌های شایع در ایجاد مننژیت اظهار کرد: بعضی از عفونت‌ها در سن خاصی اتفاق می‌افتند، اما در حالت عادی کسی درگیر آن‌ها نمی‌شود؛ شایع‌ترین آن‌ها مننگوکوک است که مهم‌ترین عامل ایجاد مننژیت در سربازخانه‌ها، مراکز نگهداری و تجمعات بزرگ مثل حج است.

متخصص عفونی افزود: راه پیشگیری از عفونت مننگوکوک تزریق واکسن برای تمام افرادی است که در معرض این عفونت قرار دارند، به همین دلیل حجاج قبل از مشرف شدن به حج باید این واکسن را دریافت کنند.

علائمی که از بیماری کشنده خبر می‌دهد/ سربازان و حجاج در معرض بیماری مننژیت

روش‌های پیشگیری و درمان مننژیت
ناظردرباره راهکار‌های درمانی مننژیت گفت: بهترین درمان در مننژیت‌های ویروسی گرفتن آب کمر و در مننژیت باکتریایی مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک و استروئیدها، کورت کورسرید‌ها مثل دگزامتازون است.

وی افزود: در شرایط قعلی از میان مننژیت‌های ویروسی، فقط ویروس تبخال و مننژیت ناشی از کوکسالی درمان‌پذیر هستند و مابقی ویروس‌ها نیاز به درمان ندارند؛ فقط باید مرتب آب کمر کشیده شود تا فشار مغزی کم شده و سردرد این افراد کاهش یابد.

ناظر برای پیشگیری از مننژیت بیان کرد: بهترین راه پیشگیری از مننژیت‌ها رعایت بهداشت و شستن دست‌ها در مکان‌های عمومی و علاوه بر این تزریق واکسن برای حجاج و سرباز‌ها است البته این واکسن فقط از یک نوع مننژیت پیشگیری می‌کند.

علائمی که از بیماری کشنده خبر می‌دهد/ سربازان و حجاج در معرض بیماری مننژیت

عوارض خطرناک مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها
وی نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها هشدار داد و گفت: شایع‌ترین علت مننژیت‌ها عوامل باکتریایی است که در دستگاه تنفسی وجود دارند؛ در صورت مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها، میکروب‌های موجود در دستگاه تنفسی نسبت به این دارو‌ها مقاوم شده و درمان مننژیت سخت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا