سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی هزینه می شود

ارک خبر- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان کار از محل اعتبارات دولتی در آذربایجان شرقی انجام می شود.
سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی هزینه می شود
داود بهبودی روز دوشنبه با حضور در دفتر ایرنا تبریز اظهارداشت: این میزان اعتبار به جز طرح های غیردولتی مانند قطار شهری است.
وی با بیان اینکه کارهای انجام شده پایین تر از آنچه باید داشته باشیم است، در عین حال گفت: تحلیل های سطحی و مقایسه ای وضعیت استان با سایر استان ها به اعتماد عمومی آسیب می زند و می تواند موجب خروج سرمایه شود.
وی خاطرنشان کرد: در فصل بودجه تفاوت معنی داری بین بودجه آذربایجان شرقی و سایر استان های کشور دیده نمی شود.
بهبودی با اعلام اینکه کارمندان شاغل آذربایجان شرقی به جز نیروهای نظامی و انتظامی در حدود ۷۰ هزار نفر است، گفت: سالانه ۵ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می شود که برابر با اعتبار طرح های عمرانی استان اعم از استانی، ملی و ملی استانی شده است.
وی با بیان اینکه میانگین رشد اقتصادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲٫۵ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: مسایل سیاسی بیشترین نقش را در محقق نشدن اهداف طراحی شده اقتصادی دارند .
وی توسعه را دارای دو بال برخورداری و رضایتمندی دانست و گفت: در کشور برخورداری نسبی ایجاد شده است اما در زمینه بال دوم موفق نبوده ایم.
بهبودی با بیان اینکه شاخص توقع و رضایتمندی در استان آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشور است، گفت: با وجود محدودیت های اعتباری طرح های مهمی همچون راه آهن میانه – تبریز، بزرگراه تبریز – اهر و شبکه های سد خداآفرین در حال اجراست.
وی با بیان اینکه سعی کردیم اثربخشی بودجه را در منابع استانی زیاد کنیم، گفت: راهکار توسعه استان اعتماد سازی و جلب مشارکت است.
بهبودی با بیان اینکه درآمد نفتی کشور پس از انقلاب یکهزار میلیارد دلار بوده است، گفت: به خاطر بی توجهی به درون زایی، بسیاری از شاخص های اقتصادی با وجود این میزان درآمد نفتی قابل اتکا نیست.
وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات جامعه شناسانه، استان آذربایجان شرقی درون زای درون گراست، گفت: سرمایه انسانی اجتماعی قابل توجهی در استان وجود دارد و در بسیاری زمینه ها موفق تر از الگوی ملی عمل کرده ایم.
وی با بیان اینکه رویکرد درون گرایی مردم استان آذربایجان شرقی موجب نگاه متفاوت در زمینه تخصیص اعتبارات ملی شده است، گفت: ویژگی خوداتکایی و درون زایی مردم ما جلوی مطالبه گری را گرفته است.
بهبودی با اشاره به غیبت دولت در دهه های گذشته در طرح های بزرگ صنعتی استان آذربایجان شرقی گفت: نظام رفتاری مردم و مدیران استان متفاوت بوده و رویکرد ملی و وطن دوستانه در آذربایجان قوی تر از بسیاری مناطق کشور است.
وی با بیان اینکه الگوی توسعه در این استان مرکز محور است، گفت: مسئولان ما به مسئولیت ملی خود بیش از انتظارات محلی اهمیت می دهند.
بهبودی تفاوت میزان سرمایه گذاری در استان هایی مانند قم و سمنان با آذربایجان شرقی را نزدیکی این استان ها با تهران عنوان کرد و گفت: البته این الگوی نادرست قابل دفاع نیست اما خواسته و ناخواسته عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه عده ای معتقدند سرمایه گذاری در نقاط مرزی از نظر امنیت ملی توجهی ندارد، اظهار داشت: به نظر من برای ارتقای امنیت ملی باید در این مناطق سرمایه گذاری کرد.
وی با اشاره به اینکه در دوره خدمت دولت یازدهم شاهد بهبود شاخص های اقتصادی کشور بودیم، خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد بی ثباتی هایی هستیم که قابل کتمان نیست.
بهبودی با اشاره به خروج آمریکا به عنوان یکی از امضاکننده های برجام از این توافق بین المللی گفت: بخشی از تعاملات اقتصادی ما با دنیا تحت تاثیر این تصمیم قرار گرفت و در کنار آن عوارض روانی هم موجب بازگشت تورم شد .
وی با بیان اینکه ریشه های تورم مزمن به زودی خشک نمی شود، گفت: ناهماهنگی های بین دولت و مجلس در کنار رقبای سیاسی و اقتصادی مزید بر علت شده است.
وی با اشاره به اینکه عده ای رانت خوار از وضعیت موجود سوء استفاده می کنند، گفت: چنانچه انتظارات عمومی مدیریت شود خیلی از شاخص ها قابل بهبود است.
بهبودی با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی در ۵ سال گذشته اتفاق های خوبی در زمینه طرح های عمرانی و خدماتی افتاد، گفت: سند تدبیر توسعه استان به عنوان الگوی مشارکتی طراحی شد تا از توان بخش خصوصی استفاده بهتری شود.
رییس سازمان مدیریت برنامه ریزی آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش به تاثیر رویداد تبریز ۲۰۱۸ در رونق اقتصادی استان اشاره کرد و گفت: هر چند با توجه به واقعیات بودجه، انتظار از دولت برای سرمایه گذاری های کلان در استان نابجاست، اما این رویداد موجب اشتراک گفتمان مردم و دولت در حفظ داشته های فرهنگی و اجتماعی همچون آثار تاریخی و باستانی شد.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری زودبازده است، گفت: تبریز ۲۰۱۸ نقطه عطف و آغازی برای رونق گردشگری استان است.
بهبودی در پایان از خدمات ایرنا در انعکاس اخبار و روشنگری واقعیات جامعه برای مراجع تصمیم گیر و پیشگیری از حاشیه سازی ها قدردانی کرد و گفت: این خبرگزاری با فعالیت حرفه ای و دوری از جنجال های رسانه ای، سازمانی سالم و قابل اعتماد محسوب می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا