حقآبه تالاب قره قشلاق و قوری گل تامین می شود

ارک خبر- قائم مقام مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تامین حقآبه تالاب های قره قشلاق بناب از رودخانه های آذربایجان شرقی و غربی و قوری گل در بستان آباد خبر داد.
حقآبه تالاب قره قشلاق و قوری گل تامین می شود
حسین قمی روز یکشنبه در جلسه کمیته محلی تالاب قره قشلاق بناب، افزود: برابر مصوبه هیات وزیران نیاز انسان به آب مساوی محیط زیست است اما به دلیل اهمیت، تامین آب محیط زیست بعد از آب شرب در اولویت دوم قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه تامین آب تالاب ها از وظایف وزارت نیرو است، اظهار داشت: مطالعه نیاز آبی تالاب قره قشلاق و قوری گل بستان آباد اتمام و ابلاغ شده است و بر اساس رژیم ماهانه آب مورد نیاز باید تامین و سازمان های جهاد کشاورزی، آب منطقه ای و جوامع محلی همکاری لازم را داشته باشند.
قمی از اتصال زرینه رود به سیمینه رود انتقاد کرد و گفت: اتصال آب این دو رودخانه که با کارکرد کاهش تبخیر و انتقال آب به دریاچه ارومیه صورت گرفته بود باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در رویش گاه های بستر خشک شده دریاچه ارومیه شده و کارکرد مثبت خود را از دست داده است.
قمی بررسی کارشناسی و ارزیابی نقاط مثبت و منفی این طرح را خواستار شد و اظهارداشت: پوشش گیاهی ایجاد شده حاصل از پسروی دریاچه ارومیه از لحاظ کنترل ریزگردهای نمکی بسیار حایز اهمیت است و کلیه ذینفعان باید در حفظ آن تلاش کنند و مانع از فرسایش بستر دریاچه شوند.
به گزارش ایرنا، فرماندار بناب نیز در این نشست تامین آب مورد نیاز، برداشت علوفه توسط افراد غیربومی و چرای بی رویه دام را از مشکلات مهم در راستای حفظ تالاب قره قشلاق اعلام کرد و گفت: مردم و جوامع محلی تابع تصمیم دولت هستند و لازم است برای تأمین معیشت مردم چاره اساسی اندیشیده شود.
امین رفیعی افزود: اگر معیشت کشاورزان تامین نشود، احیای تالاب امکان پذیر نخواهد بود و برای این منظور باید برنامه جامعی تدوین و اجرا شود.
وی گفت: تامین حق آبه این تالاب از وظایف دو استان و سه شهرستان است و برای تحقق این موضوع باید فرا استانی اقدام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا