دستیابی به محیط های کسب و کار مطلوب با ساماندهی مشاغل

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

در نشست کارگروه مشترک ساماندهی مشاغل شهرداری های کشور مطرح شد؛

دستیابی به محیط های کسب و کار مطلوب با ساماندهی مشاغل

اتلاف وقت و انرژی شهروندان در نتیجه استقرار نامناسب مشاغل شهری

نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی صنوف، مشاغل و فعالیت‌های شهری شهرداری‌های کشور و کارگروه تخصصی مدیریت عرضه محصولات کشاورزی و مایحتاج مصرفی شهرداری‌های کشور به میزبانی اصفهان برگزار شد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، این نشست با حضور جمعی از مدیران سازمان های ساماندهی مشاغل از استان های مختلف و با هدف به اشتراک گذاری تجربیات و اقدامات موفق شهرهای مختلف کشور، ارائه گزارش عملکرد، هم افزایی و استفاده از تجربیات با بهره گیری از ارتباطات بیشتر،‌ ارائه راهکار به منظور برطرف کردن مشاغل مزاحم و … برگزار شد.

کاهش آلاینده ها و ناهنجاری های داخلی و اصلاح قوانین و آیین نامه ها

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت ها، برنامه ها، چشم انداز، اهداف و استراتژی های در دست اقدام و آینده این سازمان در اصفهان اظهار کرد: برند بازارهای های کوثر، ساماندهی مشاغل، میدان مرکزی میوه و تره بار و بازارهای تخصصی از جمله زیرمجموعه های این سازمان است.

محمد مجیری چشم انداز این سازمان را دستیابی به محیط های کسب و کار مطلوب مشاغل شهری با رعایت شاخص های توسعه پایدار و منطبق با هویت شهرها ذکر کرد و افزود: توسعه و ساماندهی هدفمند مشاغل شهری، ایجاد بستر مناسب و جذب مشارکت بخش خصوصی، بهبود مستمر شبکه توزیع و کلیه نظام های داخلی و اجرایی و رشد مالی و پایدار نیز از جمله اهداف کلان سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان است.

وی با اشاره به اثرات منفی استقرار نامناسب مشاغل در سطح شهر اصفهان، تصریح کرد: اتلاف وقت و انرژی شهروندان، افزایش بیماری های صعب العلاج، استهلاک و نابودی زودهنگام زیرساخت های شهری، افزایش هزینه های مدیریت شهری، سرمایه گذاری خلاف منافع عمومی، سدمعبر،‌ نما و سیمای شهری نامناسب و … از جمله برخی اثرات منفی این استقرار نامناسب است که در شهرهای مختلف نیز عمومیت دارد.

وی رویکرد ساماندهی مشاغل را پیشگیری، ساماندهی در محل و ساماندهی با انتقال ذکر کرد و ادامه داد: قانون نظام صنفی سال ۹۲ استعلام صدور پروانه کسب را حذف کرد که سبب به وجود آمدن مشکلاتی شد، واحدها با توجه به این حذف بدون ضابطه و بدون رعایت یکسری مسائل تجاری می توانند در سطح شهر گسترش پیدا کنند که در این خصوص باید به سمت اصلاحیه ها حرکت کنیم.

وی تعدد قوانین و دستورالعمل ها، ماهیت بینابینی و چندجانبه فعالیت های ساماندهی و تعدد متولیان عوامل ذینفع را از جمله مهمترین چالش های سازمان دانست و  تاکید کرد: افزایش جمعیت،‌ مهاجرت و رشد فزاینده واحدهای صنفی فاقد کیفیت، عدم هماهنگی شهرداری و اتاق اصناف در ارائه پروانه کسب، عدم وجود منابع مالی پایدار در شهرداری ها و اتکا به کسب درآمدهای ناپایدار و کاذب، عدم وجود ضابطه در خصوص نحوه استقرار، صدور پروانه تجاری بدون توجه به نوع فعالیت قابل استقرار و زیرساخت های لازم و …  نیز از جمله  گلوگاه های ایجاد نابه سمانی در مشاغل شهری است.

مجیری با اشاره به استراتژی این سازمان، گفت: کاهش آلاینده ها و ناهنجاری های داخلی، اصلاح قوانین و آیین نامه ها، بسترسازی و فرهنگ سازی ساماندهی مشاغل از جمله استراتژی های سازمان مشاغل شهری اصفهان است.

وی در ادامه به برخی اقدامات انجام شده و در دست اقدام سازمان اشاره کرد و افزود: تعامل و هماهنگی با مدیران مناطق ۱۵ گانه شهر، ساماندهی کارگران جویای کار که چهره شهر را نازیبا کرده بود، ساماندهی موزاییک سازان، ساماندهی فروشندگان موتورسیکلت، دوچرخه و مشاغل مرتبط،‌ ساماندهی شهرک کارگاهی امیرکبیر و مبل اصفهان که با مشارکت بخش خصوصی در حال اجراست، شهرک کارگاهی قصر صنعت که اماده شده و به کارگاه ها واگذار شده، ساماندهی مجموعه عمده فروشان خواروبار و مواد غذایی در میدان مرکزی میدان میوه و تره بار که شامل ۱۱۱ واحد انبار در زمینی به مساحت ۱۱۵ هکتار در حال انجام است و تا سال آینده ۴۵ واحد آن به بهره برداری می رسد و بخش عظیمی از خوار وبار فروشان شهر به این منطقه می روند و قطب خوار و بار کشور می شود، احداث شهرک کارگاهی نیک اندیش، احداث بازار گل و گیاه در باغ تندرستی در مساحتی حدود ۱۴ هکتار شامل بازار گل و گیاه بازار ماهیان تزئینی و پرنده ه ای زینتی و … از جمله برخی از این اقدامات است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: خدمات خودرویی، سورتینگ، بسته بندی صنایع تبدیلی و سردخانه در میدان مرکزی میوه و تره بار، اولین و تخصصی ترین بازار موتورسیکلت و دوچرخه که زمین آن تملک شده، مجموعه صنایع چوب، خدمات خودوریی و فنی سبک که در ورودی شهرها منظر نازیبایی را رقم زده است از جمله پروژه های مشترک شهرداری اصفهان با بخش خصوصی است که در دست اقدام است.

وی در ادامه به پایانه و بارانداز مرکزی شیلات کشور اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه این پایانه در میدان مرکزی میوه و تره بار هستیم. همه روزه از این میدان از اصفهان به تمامی بازارهای کشور ماهی عرضه می شود و به دنبال توسعه آن هستیم.

لزوم به روز شدن قوانین شهرداری ها

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان، در ادامه این جلسه با بیان اینکه تا پیش از انقلاب شهر نشینی با رونق تدریجی انجام می  شد اما پس از انقلاب این موضوع سرعت زیادی به خود گرفت، اظهار داشت:  در اوایل پیروزی انقلاب جمعیت شهرنشین کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، اما امروزه این جمعیت تا ۹۰ درصد هم رسیده است.

فتح الله معین جمعیت استان اصفهان را تا ۸۰ درصد شهرنشین ذکر کرد و افزود:  تجمع جمعیت، مدیریت و قوانین ویژه خود را می ‌طلبد که متاسفانه امروزه در برخی موارد از داشتن این قوانین بی ‌بهره هستیم. این در حالیست که برخی صنوف برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده ‌اند.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ۹۰درصد ایستگاه های اتوبوس به محل پارک خودروهای شخصی تبدیل شده است و هنوز باور نداریم که جمعیت شهرنشین ابزارهای لازم را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه امروزه میلیاردها تومان هزینه روان‌ سازی ترافیک می ‌شود، تأکید کرد: گاهی فعالیت یک بستنی فروشی بر سر یک معبر ترافیک فزاینده ‌ای ایجاد کرده است لذا باید در حد توان تدبیر کرده و البته قوانین نیز باید بازنگری شود.

معین لزوم به روز شدن قوانین شهرداری ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: قوانین مانند پیچ و مهره باید محکم باشد تا بتوان برای رفع مشکلات مردم اقدام کرد. در حال حاضر فعالیت واحدهای تجاری در میان بافت ‌های مسکونی امنیت روانی مردم را دچار مشکل کرده است، بنابراین باید گام ‌های مثبتی برای ساماندهی مشاغل در راستای رفاه مردم برداشته شود.

وی با بیان اینکه امنیت و آرامش روانی مردم به ساماندهی مشاغل بستگی دارد، افزود: آنچنان که امروزه استقبال از هایپرمارکت‌ ها نشان می‌دهد مردم تمایل دارند از این فروشگاه‌ ها مایحتاج خود را تامین کنند چرا که در این فروشگاه ‌ها علاوه بر ارائه فاکتور کالاها با قیمت ‌های مناسب عرضه و رضایت مردم جلب شده است.

در میادین عرضه میوه باید غرفه‌ ها اجناس را به صورت مستقیم در اختیار عرضه کننده قرار دهند

سرپرست دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ‌ها و دهیاری‌ های کشور نیز تصریح کرد: پایه و بنیاد سندهای حوزه خدمات شهری برای شهرها بسیار مفید است و شهرداری ‌ها باید در پیشبرد آن تلاش کنند، البته اگر سایر دستگاه‌های ذیربط فعالیت نداشته باشند اقدامات شهرداری‌ ها ثمری نخواهد داشت به همین دلیل باید این موضوعات را جدی گرفت.

 سید حبیب راضی با بیان اینکه در میادین عرضه میوه باید غرفه‌ ها اجناس را به صورت مستقیم در اختیار عرضه کننده قرار داده و حذف واسطه‌ ها صورت گیرد، تاکید کرد: این روند بسیار معقول است و اجرای آن در دنیا جواب داده است.

وی ادامه داد: اگر امروزه زنجیره کامل نیست و شهروند به عنوان نفر آخر حلقه مصرف نمی‌تواند ثمرات خوبی داشته باشند، اتفاق خوبی نیست. شاید قوانین ۷۰ سال گذشته پاسخگو نباشد، اما آسیب‌ شناسی‌ هایی از دو سال قبل انجام شده و به دولت تاکید کرده‌ایم اگر راهکارها عملیاتی شود مسئله عرضه مستقیم میوه رفع خواهد شد. دبیر کارگروه ساماندهی صنوف و مشاغل و فعالیت شهری شهرداری های کشور نیز با اشاره به تعریف مزاحمت، تصریح کرد: هرگونه فعالیتی که مخل سلامت آسایش و ایمنی شهروندان یا ساکنین باشد مزاحمت است. مزاحمت‌ ها می‌تواند به دو گروه مزاحمت عام که سبب ایجاد اختلال در آسایش گروه یا جمع کثیری از شهروندان می‌شود و مزاحمت‌ های خاص که سبب ایجاد اختلال برای ساکنان و یا افرادی که در مجاورت فعالیت قرار دارند، تقسیم ‌بندی شود.

فتاح رمضانعلی ادامه داد: تمام دستگاه ها طبق این تعریف تفاهم دارند. این تعریف مهم است زیرا هر اقدامی که قصد انجام ان را داریم باید بر اساس این تعریف باشد.

وی با اشاره به مصادیق مزاحمت، گفت: سروصدا که با آلودگی صوتی تفاوت دارد و ممکن است مزاحمت باشد، لرزش، بوی زننده و نامطبوع، تنگ کردن راه های دسترسی مانند سد معبر، دود،‌دوده و ذرات گرد و غبار، ایجاد و انتقال حرارت، تابلوهای ال ای دی از مصادیق این مزاحمت است.

وی اضافه کرد: در ماده پنج نحوه تشخیص مزاحمت بر اساس انجام بازدیدهای محلی، مستندات و تطبیق شرایط بر اساس دانش و مهارت کارشناس انجام می شود.

کیوسک های هوشمند مطابق با استانداردهای جهانی در تهران راه اندازی می شود

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در ادامه این کارگروه، اظهار کرد: از حدود ۳۵ سال پیش در تهران کیوسک‌ های کوچک به راه افتاد اما امروزه تعداد این کیوسک‌ ها به ۱۲۰۰ عدد رسیده و تعداد زیادی از آن‌ ها گل ‌فروشی یا توزیع مطبوعات هستند و این کیوسک ها با وجود درآمدهای خوب، قاعده و قانونی ندارند.

حمیدرضا تحصیلی گفت: درصدد هستیم تا کیوسک ‌های هوشمند را مطابق با استانداردهای جهانی که قابلیت‌ های زیادی همچون عابر بانک و وای فای دارند راه‌اندازی و کیوسک‌ های تهران را ساماندهی کنیم

وی افزود: امروز شاهد هستیم بسیاری از مشاغل همچون اغذیه ‌فروشان میز و صندلی‌ هایی را در عرض پیاده‌روها یا حتی حاشیه خیابان ‌ها قرار داده و مشغول کسب و کار هستند، جالب اینکه شهروندان نیز هیچ اعتراضی دراین‌ باره ندارند و باید اقدامات جدی‌ تری انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه در تهران روزانه دو درصد به آمار دست ‌فروشان اضافه می ‌شود که همه دارای تحصیلات عالیه هستند، گفت: در کمال تاسف به ‌محض برخورد قانونی شهرداری، فیلم آن در شبکه‌ های جهانی پخش می ‌شود. از این رو لایحه‌ ای به شورای شهر تهران تقدیم شده تا مکان‌هایی در ۲۲ منطقه شهرداری تهران به صورت بازارهای روز و شب برای ساماندهی دست ‌فروشان در نظر بگیریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا