آموزش دهها هزار نفر از دانش آموزان پیرامون راهکارهای مدیریت مصرف آب

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

 

از سال ۹۵ تا کنون در خانه فرهنگ آب اصفهان صورت گرفت:

آموزش دهها هزار نفر از دانش آموزان پیرامون راهکارهای مدیریت مصرف آب

خانه فرهنگ آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در سال جاری  آموزش راههای  مصرف بهینه آب را از طریق نمایش و تئاتر در دستور کار قرارداد چرا که هنر تئاتر  علاوه بر کارکرد ابزاری نمایش در انتقال مفاهیم آموزشی به کودکان و نوجوانان بسیار موثر است .  این در حالیست که از سال ۹۵ تا کنون دهها هزار نفر از دانش آموزان  در خانه فرهنگ  آب با راهکارهای مدیریت مصرف آب آشنا شدند .

زهره تشیعی  با بیان اینکه  ادامه روند خشکسالی در استان اصفهان و کمبود منابع آب  اقدامات مستمر فعالیتهایی پیرامون  فرهنگ سازی مصرف بهینه آب یکی از مهمترین اولویت های  شرکت آبفا استان اصفهان می باشد  عنوان کرد: کودکان و نوجوانان امروز ، بهره برداران ، مدیران و تصمیم سازان آینده در خصوص مدیریت مصرف آب هستند  بر این اساس یکی از اهداف مهم در خانه فرهنگ آب آموزش به دانش آموزان در کلیه مقاطع تحصیلی می باشد . که در این راستا از تئاتر به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده نمودیم.

وی به اهمیت و نقش تئاتر درامر آموزش اشاره کرد و بیان داشت: در امر آموزش، مهم «یادگیری» است بنابراین آموزش زمانی مفید خواهد بود که عمل یادگیری را آسان کند. از این منظر، تئاتر، به عنوان رشته ای هنری یکی از مهم ترین راه هایی آموزشی محسوب می شود که کودکان با پذیرفتن نقش بهتر مباحث آموزشی را یاد می گیرند.

وی به اهمیت آموزش راههای مصرف بهینه آب به دانش آموزان پرداخت و تصریح کرد: دانش آموزان بهترین انتقال دهنده پیام اهمیت آب هستند بنابر این آموزش و مشارکت دادن آنها در طرح حامیان آب دانش آموزی علاوه بر تقویت حس مسئولیت پذیری  در آنها می تواند موجبات تعمیق باورها و ترویج هنجارهای خانواده ها را فراهم سازد.

تشیعی اعلام کرد: اقشار مختلف مردم جامعه  بعضا تحت آموزش مصرف بهینه آب در خانه فرهنگ آب قرار می گیرند اما در این میان دانش آموزان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند چرا که هم تاثیر پذیری خوبی دارند  و از طرفی می توانند بر روی افراد دیگر نظیر خانواده و همسالان خود تاثیر گذارباشند و آموزش ها را به انها منتقل کنند.

وی به راههای آموزشی در خانه فرهنگ آب در اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت:راههای مصرف صحیح آب به دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی  در قالب  دو کارگاه تئوری و عملی و به صورت روشهای آموزشی مستقیم و غیر مستقیم ارائه می شود .

رئیس خانه فرهنگ آب به موارد آموزشی در کارگاههای تئوری و عملی پرداخت و بیان داشت: در کارگاه تئوری راهکارها مصرف صحیح آب به صورت گراف ، شعر ،قصه ، موسیقی و ، اجرای مسابقه ، پخش انیمیشن و اینفو گرافی و در کارگاه عملی از طریق اجرای نمایش های طنز ،انجام  نقاشی ، خمیر سازی ، کاربا کاغذ رنگی ، و … راهکارهای مدیریت مصرف آموزش داده می شود .

وی با بیان اینکه تمامی دانش آموزان پس اینکه تحت آموزش مصرف بهینه قرار گرفتند موفق به دریافت کارت حامیان آب دانش آموزی می شوند خاطر نشان ساخت:  برای کلیه دانش آموزان کارت حامیان آب دانش آموزی صادر می شود و کلیه دانش آموزان موظف خواهند بود در محیط مدرسه ، جامعه و خانواده در صورت مشاهده هدر رفت آب، چگونگی راههای مصرف بهینه آب را به افرادی که آب را درست مصرف نمی

کنند آموزش دهند .

تشیعی گفت: در خانه فرهنگ آب تلاش می شود موضوعات مربوط به مدیریت مصرف آب بوسیله مربیان مجرب متخصص که ارتباط موثری با دانش آموزان دارند انتقال داده شود و از اینرو مباحثی همچون  استفاده از روشهای بهینه مصرف در مقایسه با روش های متداول پر مصرف برای انجام کارهای روزانه مانند عدم استفاده دانش آموزان از اسباب بازیهای آب بر ،هشدار نسبت به مسئله کم آبی و بحران آب،تشویق دانش آموزان به عنوان حامیان آب در خانه فرهنگ آموزش داده می شود.

رئیس خانه فرهنگ آب عنوان کرد: برای اولین با ر در کشور شرکت آبفا استان اصفهان با تاسیس خانه فرهنگ آب از سال ۹۵ تا کنون توانسته دهها هزار  نفر از دانش آموزان را با راهکارهای مدیریت مصرف آب آشنا سازد .

 

دکمه بازگشت به بالا