مقررات ملی ساختمان متناسب با نیازهای کنونی جامعه نیست

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

در جمع اصحاب رسانه مطرح شد

مقررات فعلی ساختمان‌ها جواب‌گوی جامعه امروز نیست

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور گفت: مقررات ملی ساختمان‌ها که ۲۰ سال پیش تدوین‌شده و بعضاً ویرایش شده است، امروز جواب‌گوی بحران‌های کشور نیست.

غلام‌حسین عسگری در جمع اصحاب رسانه به بیان ضرورت برگزاری همایش و نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی پرداخت و اظهار کرد: امروز به‌ وضوح شاهد اتمام انرژی‌های فسیلی همچون آب، برق و گاز در کشور هستیم که اگر با همین روند پیش برویم در آینده نزدیک برای نسل بعد چیزی باقی نخواهد ماند.

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان اصفهان ادامه داد: سازمان نظام‌مهندسی با کمک اداره کل راه شهرسازی و وزارت راه شهرسازی همایش ملی ساختمان و پایداری را حول ۸ محور برنامه‌ریزی و به مرحله اجرا رسانده است.

وی در ادامه به تشریح ۸ محور همایش ملی ساختمان و پایداری پرداخت و اذعان کرد: همایش ملی ساختمان و پایداری با محوریت قرار دادن مباحثی همچون مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان از تدوین تا اجرا، ساختمان پایدار صفر انرژی و انرژی پلاس، مدیریت مدل‌سازی و ممیزی انرژی در ساختمان‌ها، کاربرد انرژی‌ها تجدید پذیری در ساختمان‌ها، مصالح نوین ساختمانی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین نقش ساختمان هوشمند در بهره‌برداری انرژی، معیارهای مصرف و رده‌بندی انرژی در ساختمان، نقش و جایگاه مردم و دستگاه‌های اجرایی در اجرا قوانین و مقررات حوزه انرژی در ۲۶ و ۲۷ دی‌ماه برای اولین بار در کشور برگزار خواهد شد.

عسگری افزود: پس از اتمام این همایش، ۲۷ دی‌ماه جاری با کمک شرکت نمایشگاه‌های اصفهان، افتتاحیه نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل نقل را با رویکرد حفاظت از محیط‌زیست خواهیم داشت که در آن از کلیه فناوری‌هایی که در حوزه آب، برق و گاز وجود دارد، رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اصفهان متذکر شد: برخی از مردم و حتی مسؤولان مشکل کمبود آب را جدی نگرفته و می‌گویند در فاصله چند کیلومتری از سطح زمین آب وجود دارد در حالی‌ که این امر نشان‌دهنده بحران جدی است و باید یادآور شد که طی چند سال گذشته به‌ طور متوسط ۴۰ متر آب زیرزمینی استان پایین رفته است که سبب فرونشست ساختمان‌ها به دلیل خشکی در سطح زاینده‌رود و برداشت از آب‌های زیرزمینی و همچنین ایجاد زلزله خاموش در استان اصفهان شده است.

پدیده وارونگی هوا ناشی از آلودگی موتورخانه‌ها و تجهیزات گازی است

در ادامه این نشست خبری احمدرضا طاهری اصل بیان داشت: هر ساله حمل‌ و نقل علت رخ داد وارونگی هوا در ماه‌های آذر و دی مطرح می‌شود در حالی‌ که آلودگی ناشی از حمل‌ و نقل یک آلودگی غیرثابت است و آلودگی ثابتی که در محیط وجود دارد سبب ایجاد پدیده وارونگی هوا می‌شود که این ناشی از موتورخانه‌ها و تجهیزات گازی هستند که در منازل و ساختمان‌های مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با بیان آن‌که بیش از ۴۰ درصد مصرف انرژی کشور در ساختمان‌های غیر استاندارد اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: طبق آمار سازمان سلامت جهان، آلودگی هوا هشتمین عامل اصلی بیماری در دنیا است که ۲٫۷ درصد بیماری‌های جهان را به خود اختصاص داده است و سالانه ۱٫۶ میلیون نفر جان خود را براثر آلودگی هوا از دست می‌دهند.

وی توسعه پایدار را راهکار برون‌رفت از چنین معضلی دانست و مطرح کرد: در توسعه پایدار ۳ اصل اقتصاد، اجتماع و زیست‌محیطی وجود دارد که در ساخت‌ و ساز فقط به اصل اقتصاد آن توجه می‌شود و مساله مهم‌تری چون اصل اجتماع که شامل نیازهای فیزیولوژیک است به فراموشی و غفلت سپرده می‌شود.

وی برپایی چنین نمایشگاهی را فرصتی مناسب برای عرضه محصولات و تجهیزات انرژی و آب توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها دانست و ابراز داشت: حضور مقامات کشوری در این نمایشگاه که از ۲۷ تا ۳۰ دی‌ماه برگزار می‌شود زمان مناسبی برای عرضه و نمایش محصولات و تجهیزات بهینه‌سازی انرژی و آب توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها است.

طاهری اصل اذعان داشت: در همایش هفته آینده که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی و مسؤولان شهری و کشوری برگزار می‌شود به دنبال هستیم که با به چالش کشیدن مقررات مربوط به این حوزه به بررسی مشکلات بپردازیم تا در نهایت به یک خروجی مطلوب دست‌یابیم.

رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور با تأکید بر آن‌ که مقررات فعلی ساختمان‌ها جواب‌گو جامعه امروز نیست، یادآور شد: مقررات ملی ساختمان‌ها که ۲۰ سال پیش تدوین‌ و بعضاً ویرایش شده است، امروز جواب‌گوی بحران‌های کشور ما همچون بحران‌های آب، انرژی، محیط‌زیست و تغییر اقلیم نیست و برای رفع نیازها جامعه باید یک بازنگری در تغییر مقررات ملی ساختمان و حتی تبدیل‌ شده به مقررات ملی ساخت‌ و ساز مطابق با استاندارهای جهانی را داشته باشیم.

برگزاری اولین نمایشگاه ملی بهره‌وری آب و انرژی

در پایان مجید نایب‌زاده تصریح کرد: نمایشگاه بهره‌وری آب و انرژی در ساختمان، صنعت و حمل نقل برای اولین در کشور با تلفیق چندین عنوان برگزار خواهد شد که می‌تواند به‌ عنوان یک نمایشگاه ثابت در تقویم نمایشگاهی به ثبت برسد.

مدیر نمایشگاه‌های داخلی شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان گفت: طی ۱۰ سال‌ گذاشته نمایشگاه‌هایی به‌ صورت گسسته و یا چند سال یک‌بار با عناوینی چون، نوسازی و مقاوم‌سازی، تکنولوژی ساختمان، محیط‌زیست و حمل‌ و نقل پاک و غیره در تقویم نمایشگاهی اصفهان قرار می‌گرفته که به دلیل آن‌که جامعیت لازم را نداشته ادامه‌دار نبوده است.

دکمه بازگشت به بالا