راه قلعه ضحاک با سه میلیارد ریال ساماندهی می شود

ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به ساماندهی مسیر دسترسی ‘قلعه تاریخی ضحاک’ هشترود گفت: سه میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پیاده راه این مکان تاریخی اختصاص یافت.
راه قلعه ضحاک با سه میلیارد ریال ساماندهی می شود
به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به لزوم ساماندهی و ایجاد رفاه برای گردشگران در مسیر دسترسی به قلعه ضحاک، اعتبار یاد شده صرف ساخت پیاده راه با سنگ لاشه محلی به وسعت١٨٠٠ متر مربع، دیوار حایل برای جلوگیری از ریزش خاک و رسوبات به مسیر پیاده راه در طول ٢٠٠ متر به عرض ٢ متر و پله عابر پیاده در مسیرهای با شیب تند بطول ١٠٠ متر در عرض ۵.٢ متر می شود.
وی افزود: قلعه ضحاک پس از قلعه بابک، از پر بازدید ترین قلعه های موجود در آذربایجان شرقی است که همواره از استقبال چشمگیر گردشگران برخوردار بوده، به طوری که در ایام نوروز سال گذشته شاهد بازدید ۱۱ هزار گردشگر از این مکان تاریخی بودیم.
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ادامه داد: همچنین در مراحل اولیه این طرح، پل فلزی به طول ۳۲ متر بر روی رودخانه برای عبور و دسترسی به قلعه و کف سازی قسمت ورودی پل به پایه کوه برای عبور بهتر بازدید کنندگان به طول ١٠٠ متر اجرا شده و یک پل دیگر نیز با پایه های سنگی در مسیر دسترسی به این قلعه در حال ساخت است.
آبدار همچنین با اشاره به اینکه این طرح با ۱۰ میلیارد ریال دیگر تکمیل و راه اندازی می شود، اظهار داشت: برای توسعه زیر ساخت های گردشگری منطقه قلعه ضحاک هشترود، با توجه به وجود فضای کافی برای ساخت کمپ گردشگری، ساخت سرویس بهداشتی، نمازخانه و بوفه در این مکان در برنامه های آینده این طرح قرار گرفته است.
استان آذربایجان شرقی سرزمین قلعه‌ها است و در بیشتر شهرستان های آن قلعه‌های متفاوتی وجود دارد؛ این قلعه‌ها که به صورت پراکنده در مناطق مختلف قرار دارند برخی دارای موقعیت کوهستانی برخی نیز در درون دهکده ها یا شهرها ساخته شده‌اند.
قلعه‌هایی که در مناطق کوهستانی و سخت گذر ساخته می‌شوند یا کارکرد نظامی دارند یا به قصد امنیتی شکل گرفته‌اند.
«قلعه ضحاک» در شهرستان هشترود نیز یکی از قلعه‌هایی است که در منطقه‌ای کوهستانی و صخره‌ای ساخته شده است که شواهد نشان می‌دهد به احتمال زیاد دژی نظامی بوده است.
این قلعه که با نام محلی «نارین قالا» نیز شناخته می‌شود در ۱۶ کیلومتری جنوب شرق شهرستان هشترود قرار گرفته و قدمت آن را متعلق به پایان دوره اشکانی و ساسانی می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا