افتتاح ۱۰ پروژه برق‎رسانی با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان/ افتتاح فاز اول نیروگاه هریس تا تابستان ۹۸

ارک خبر- مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان از افتتاح ۱۰ پروژه در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب خبر داد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، افشین روشن میلانی در نشست خبری اظهار کرد: ۱۴ پروژه نیز با هزینه ۱۳۲ میلیارد تومان توسط برق منطقه‌ای آذربایجان در هفته دولت و سایر مناسبت‌های سال جاری افتتاح شده و ۲۹ پروژه نیز در استان آذربایجان شرقی با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در حال اجراست.

وی ادامه داد: ۳۲ پروژه هم با اعتبار ۲۳۲ میلیارد تومان از سال ۹۲ الی ۹۶ توسط برق منطقه‌ای آذربایجان افتتاح شده است.

وی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های در حال احداث در آذربایجان شرقی، بیان کرد: فاز اول نیروگاه هریس با ظرفیت تولید ۱۸۰ مگاوات برق تا تابستان سال ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد و نیروگاه بناب نیز در کلاس F با ظرفیت ۱۴۵ مگاوات توسعه می‌یابد.

روشن میلانی با بیان اینکه صنعت برق از نیروگاه‌های کوچک حمایت می‌کند، بیان کرد: ۹ نیروگاه خصوصی در آذربایجان شرقی در مجموع ۵۰ مگاوات برق تولید می‌کند و برق تولیدی این نیروگاه‌ها به صورت تضمینی توسط وزارت نیرو خریداری می‌شود.

وی در رابطه با وضعیت نیروگاه سیکل ترکیبی ایلخچی، خاطرنشان کرد: باتوجه به سستی خاک آن منطقه و هزینه بالای فوندانسیون‌ریزی، این نیروگاه در محل دیگری احداث می‌شود.

روشن میلانی در رابطه با احداث نیروگاه‌های بادی در استان، گفت: احداث نیروگاه‌های بادی به بخش خصوصی واگذار شده و سرمایه‌گذاران پس از مطالعه شرایط جغرافیایی مناطق مختلف و برآورد هزینه، نسبت به دریافت مجوز و احداث نیروگاه بادی اقدام می‌کنند که نیروگاه بادی «آق‌کند» با ظرفیت ۵۰ مگاوات در حال احداث است.

وی در رابطه با صادرات و واردات نیروی برق، گفت: شبکه‌ی برق ایران به عنوان هاب منطقه به تمامی کشورهای همسایه وصل بوده و همین گستردگی باعث پایداری شبکه می‌شود. برق منطقه‌ای آذربایجان نیز با شبکه‌ی برق کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه در ارتباط بوده و مدام تهاتر انرژی میان ایران و این کشورها اتفاق می‌افتد، به عنوان مثال در قبال فروش گاز از ارمنستان واردات برق داریم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در رابطه با جزئیات مصرف برق در استان، گفت: ۳۲ درصد مصرف برق استان خانگی، ۳۲ درصد صنعتی، ۱۸ درصد کشاورزی، دو درصد روشنایی معابر و هشت درصد نیز سایر موارد است.

وی در خصوص پیچیدگی شبکه‌ی تولید و توزیع برق، گفت: متاسفانه انبارهای ذخیره انرژی برق وجود نداشته و برق تولیدی بلافاصله وارد شبکه‌ی توزیع می‌شود؛ از این رو افزایش مصرف برق به شبکه فشار وارد می‌کند، به عنوان مثال حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ ساعت در طول تابستان به شبکه‌ی برق فشار مضاعف وارد می‌شود.

روشن میلانی با بیان اینکه تفاوت مصرف تابستان با سایر فصول ۲۰ هزار مگاوات است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بخش عمده افزایش مصرف برق در تابستان مربوط به مشترکین خانگی است، برنامه‌های فرهنگی برای کاهش مصرف برق به مصارف خانگی متمرکز است؛ البته تنها پنج درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی، مصرف برق در سال آتی ۷۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، چهار نیروگاه با مجموع ۵۲۰۰ مگاوات در تابستان وارد شبکه می‌شود و برای تأمین کمبود برق باید روش‌های کاهش مصرف مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از خاموشی در تابستان سال جاری، به هر کدام از کشاورزان که در ساعات پیک مصرف برق در تابستان پمپ را خاموش کنند، ۲۰ ساعت برق مجانی تعلق می گیرد. همچنین برای صنایع که در تابستان مصرف را کاهش داده و یا تعمیرات و تعطیلات را برای روزهای پیک مصرف برق پیش‌بینی کنند، طرح‌های تشویقی تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ادامه داد: با اجرای این طرح‌های تشویقی، برق منطقه‌ای آذربایجان شرقی توانسته ۱۵۰ مگاوات مصرف برق را کاهش دهد و پاییز امسال، ۹۶ میلیارد ریال از بابت همین طرح‌های تشویقی به صنایع و کشاورزان پرداخت کرده‌ایم.

وی در خصوص سابقه تشکیل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، بیان کرد: شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در سال ۱۳۴۵ تاسیس شده و وسعت خدمات آن ۱۱۰ هزار کیلومتر مربع است. اکنون ۹۰ درصد تجهیزات مورد نیاز، ۱۰۰ درصد نصب و راه‌اندازی و ۱۰۰ درصد تعمیر، بهره‌برداری و نگهداری شبکه برق توسط نیروهای متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی در خصوص پیشرفت‌های صنعت برق آذربایجان در طول ۴۰ سال گذشته، گفت: برق رسانی به تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار، افزایش جمعیت تخت پوشش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، افزایش هشت برابری طول شبکه‌ی انتقال برق، افزایش ۸.۵ برابری تعداد پست‌ها، افزایش ۱۱.۵ برابری تعداد مشترکان و افزایش ۱۸ برابری مصرف برق عملکرد شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان نسبت به ۴۰ سال گذشته است.

روشن میلانی ادامه داد: قیمت هر کیلووات برق، ۴۰ سال قبل شش ریال بود و اکنون ۷۰۰ ریال است، ولی نرخ تورم در طول ۴۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که اکنون برق را ۷۵ درصد ارزان‌تر نسبت به ۴۰ سال گذشته به فروش می‌رسانیم.

وی با بیان اینکه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان شبکه‌ی اطلاعاتی پیچیده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: ضرورت دارد شبکه‌ی ۱۱۰ هزار کیلومتری برق آذربایجان به صورت آنلاین هر لحظه پایش شود و این امر، مستلزم وجود شبکه‌ی اطلاعاتی بسیار پیچیده است.

وی با اشاره به افزایش ارزش انرژی، اظهار کرد: امروزه خسارات ناشی از خاموشی نسبت به گذشته بالاتر رفته است.

به گفته‌ی روشن میلانی، افزایش ارتباطات غیرحضوری، کاهش تلفات فنی و غیرفنی، بهبود ایمنی شبکه، افزایش تاب آوری شبکه و توسعه‌ی روش‌های بنگاه داری از جمله برنامه‌های شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا