ذخایر معادن آذربایجان شرقی ۸٫۲ میلیارد تن است

ارک خبر- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با اشاره به پیشرفت های معدنی استان در ۴۰ سال گذشته گفت: ذخایر معادن این استان با افزایش بیش از ۱۰ برابری به ۸٫۲ میلیارد تن رسیده است.
حسین نجاتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بخش معدن آذربایجان شرقی به لحاظ تامین مواد اولیه صنایع پایه، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و صادرات مواد معدنی از اهمیت ویژه ای در کشور برخوردار است.
وی افزود: آذربایجان شرقی به عنوان یکی از مناطق غنی معدنی کشور با بیش از ۱۱۲ اندیس و ۱۲۷ کانسار شناسایی شده زمینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است. 
نجاتی بیان داشت: به طور مثال تعداد کارکنان شاغل در معادن استان و میزان ظرفیت استخراج اسمی آنها به ترتیب با افزایش ۴ و ۷٫۳ برابری از سه هزار و ۶۰ نفر شاغل و ۶ میلیون تن در سال ۱۳۷۸ شمسی به ۱۱ هزار و ۹۹۸ شاغل و ۴۳٫۷ میلیون تن در سال ۱۳۹۶ رسیده است. 
نجاتی گفت: این تعداد شاغل در سال ۱۳۵۷ حدود یکهزار نفر بوده است که در واقع تعداد شاغلان بخش معدن آذربایجان شرقی اکنون حدود ۱۱ برابر افزایش یافته است. 
وی اظهار داشت: تعداد معادن فعال و غیرفعال آذربایجان شرقی به حدود ۷۳۵ معدن رسیده که استان از این حیثت مقام اول کشور را در اختیار دارد. 
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به وجود معادن سنگ آهک در استان اضافه کرد: از معادن مهم آذربایجان شرقی که پش از انقلاب اکتشاف شدند می توان به معادن کائولن مرند، نفلین سینیت سراب، تراورتن سردار آباد و طلای اندریان ورزقان اشاره کرد. 
وی ادامه داد: در بخش معدن علاوه بر بهبود وضعیت شاخص ها اقدامات مناسبی در زمینه های صدور گواهی تحقیق و پژوهش، پروانه تحقیق و پژوهش، جواز و پروانه خدمات فنی و مهندسی و جواز و پروانه پژوهش های صنعتی و معدنی انجام شده است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا