نامزدهای بخش پژوهش جایزه پروین معرفی شدند

خبرگزاری ارک: با اعلام نامزدهای بخش پژوهش ششمین دوره جایزه پروین اعتصامی، از امکان تغییراتی در دوره‌های بعدی این جایزه سخن گفته شد.

نشست خبری ششمین دوره جایزه ادبیات پروین اعتصامی با حضور مهدی قزلی – مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی – و جواد محقق، به عنوان نماینده دبیر جایزه کتاب سال ظهر امروز دوشنبه 11 خرداد ماه برگزار شد.

در این نشست ابتدا مهدی قزلی به موضوع تمرکززدایی برگزاری جوایز ادبی اشاره کرد و در این زمینه گفت: ما در بنیاد سعی کرده‌ایم روی بحث تمرکززدایی اختتامیه جوایز ادبی کار کنیم تا بتوانیم برگزاری این جوایز را از شهر تهران خارج کنیم. این موضوع را از جایزه جلال شروع کردیم و به همین منظور سفرهایی به شهر اسالم‌ داشتیم تا اختتامیه این جایزه را در آنجا برگزار کنیم، اما با بررسی زیرساخت‌های موجود در این محل متوجه شدیم که امکان برگزاری این جایزه در آنجا وجود ندارد.

قزلی در ادامه به برنامه‌های جشنواره شعر فجر در شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: با همین موضوع تمرکززدایی ما برنامه‌هایی در شهرهای مختلف برگزار کردیم که یکی از آنها برنامه‌ای در شهر تبریز بود، در آنجا ما با مسوولان شهری صحبت کردیم تا با همکاری جایزه پروین اعتصامی را با توجه به تُرک بودن و تبریزی بودن این شاعر در آن شهر برگزار کنیم. آنها نیز ابتدا استقبال کردند، اما در ادامه به این نتیجه رسیدیم که مسوولان این شهر هنوز نمی‌توانند به آن میزان که ما می‌خواهیم زیرساخت‌ها را برای برپایی این جایزه در شهرشان آماده کنند و با ما همکاری کنند.

مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی اعلام کرد: اختتامیه این جایزه 25 خرداد ماه برگزار خواهد شد.

این جشنواره پنج بخش رسمی و یک بخش غیررسمی دارد که بخش داستان،‌ شعر‌، نقد‌، ادبیات نمایشی‌ و ادبیات کودک پنج بخش رسمی و ترجمه نیز بخش غیر رسمی این جایزه است.

در بخش پژوهش هزار اثر به دست ما رسید که در غربال‌گری اولیه به 29 اثر رسیده است‌. در بخش ترجمه 900 اثر که به 122 اثر‌، در بخش داستان 1400 اثر که به 95 اثر، در بخش شعر 1000 اثر که به 42 اثر، در بخش ادبیات نمایش 47 اثر که به 23 اثر و در بخش کودک 2100 اثر که به 200 اثر رسیده است. هر کدام از این بخش‌ها پنج نامزد دارند که در روزهای آینده از سوی در سایت بنیاد شعر ادبیات داستانی معرفی می‌شوند.

اعضای هیات علمی جایزه پروین نیز خانم راضیه تجار،‌ حسن دولت آبادی‌، منیره احمد سلطانی‌، سوسن طاقدیس‌ و سید محمدرضا واحدی هستند که محمدعلی مهدوی راد به واسطه دبیر علمی جایزه کتاب سال بودن در این هیات حضور دارد.

قزلی سپس نامزدهای بخش پژوهش ششمین دوره جایزه پروین را به شرح زیر اعلام کرد: «حرکت تئاتر به سمت شعر‌» نوشته طلایه رویایی‌، نشر قطره؛ «سبک شناسی انتقادی‌، مریم دُرپر، نشر علم؛

شاهنامه فردوسی (تصیح و توضیح)،‌ مهری بهفر‌، نشر علم؛ «کارکرد ابهام در فرایند خوانش متن»،‌ فروغ صهبا،‌ نشر آگه؛ «ملاصدرا و سهرودی‌»، سیما سادات نوربخش،‌ نشر هرمس.

او گفت: میزان جوایز جایزه پروین طبق نظر هیات امنا و هیات علمی جایزه پروین 12 سکه به برگزیدگان و چهار سکه به تقدیری‌ها تعلق می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا