روسیه، دلال بشکه های نفت ایران

naft5

خبرگزاری ارک: بعد از آنکه مقامات وزارت نفت بارها مسئله تهاتر میان ایران و روسیه را تکذیب کرده بودند، برخی خبرها نشان از آن دارد که قراردادی که بارها زنگنه از آن صحبت می کرد اما جزئیاتی مطرح نمی کرد، فروش نفت ایران توسط روسیه است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،آخرین باری که زنگنه ناچار به صحبت در مورد قرارداد خود با روسیه شد، نشست خبری او بود که در سال جاری برگزار و سبب شد وی در مقابل سوال‌های بسیاری که در مورد تهاتر مطرح شده بود، موضع خود را روشن کند.

بیژن زنگنه در آن زمان به صورت مبهم صحبت از قراردادی کرد که تهاتر نبود اما جزئیات دیگری هم از آن اعلام نشده بود. پیش‌ از این، برخی خبرها نشان از قرارداد تهاتر میان ایران و روسیه داشت. قراردادی که حجم آن قابل توجه به نظر می‌رسید اما مقامات ایرانی حاضر به تایید آن نمی‌شدند.

در این میان، مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت صحبت از جزئیات این قرارداد کرده است که به نظر می‌رسد به قطعی شدن قرارداد مربوطه است. محسن قمصری اعلام کرده است که روس‌ها در نظر دارند،‌ نفت ایران را خریداری کرده و بفروشند. نکته دیگری که در صحبت‌های قمصری دیده می‌شود، مسئله استفاده از وجوه فروش نفت برای خرید کالاهای موردنیاز ایران از سراسر دنیاست. آن‌طور که بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند، این مسئله همان تهاتر است که به صورت غیررسمی سایه خود را بر رابطه جدید ایران و روسیه گسترده است.

پیش‌تر، سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه این تهاتر را تایید و عنوان کرده بود که روسیه در نظر دارد تهاتر گندم، تجهیزات و مصالح ساختمانی را با نفت خام ایران آغاز کند. در عین حال به نظر می‌رسد که ایران به دلیل برخی موضع‌گیری‌های تندی که در دو طرف قرارداد وجود داشت، تصمیم گرفته تهاتر را به صورت قرارداد غیرمستقیم آغاز کند و از این طریق فروش نفت خود را به عهده روس‌ها بگذارد.

پیش از این و در دولت گذشته نیز، مسئله فروش نفت توسط بخش خصوصی مطرح شد تا دولت از زیر بار تحریم‌هایی که برخی از آنها به صورت مستقیم شرکت نفت ایران را نشانه گرفته بود، آزاد شود. هرچند که این طرح نیز به نتیجه روشنی نرسید و ضمانت‌های خواسته شده از بخش خصوصی عملا این بخش را عقیم کرد.

در این میان به نظر می‌رسد با وجود مذاکراتی که ایران در ماه‌های گذشته با کشورهای مختلف داشته، تصمیم گرفته به جای تهاتر مستقیم نفت خود با کالا و ایجاد ارتباط با روسیه، فروش نفت خود را به عهده این کشور بگذارد تا حتی در صورت باقی ماندن تحریم‌ها نیز بتواند راهی برای افزایش صادرات خود در میان کشورها بازکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا