نشست مشترک کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با دو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و کمیسیون کشاوزی اتاق ایران پیرامون طرح های مرتبط با کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد این ۸ طرح نیازمند کنشگری در سطح ملی است دکتر حمیدرضا قلمکاری رئیس کمیسیون کشاورزی،آب ومحیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ، بهره مندی از اساتید شاخص دانشگاهی و مدیران توانمند اجرایی را از مهمترین ویژگی ها این کمیسیون در دوره هشتم دانست و گفت :تعامل بین بخش های مختلف کشاورزی، توجه به اسناد بالا دستی ، حرکت به سمت توسعه پایدار و استفاده از مدل برنامه ریزی تفکر استراتژیک از دیگر ویژگی های بود که درطول چهارسال گذشته به عنوان نقشه راه از آن استفاده شد . قلمکاری با بیان این که در حال حاضر ۸ طرح تخصصی ،عملیاتی از طرح های تدوین شدن در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق اصفهان قابلیت طرح و پیگیری در سطح کلان کشور را دارند گفت : این طرح ها در راستای بهبود فضای مستمر کسب و کار و براساس مباحث علمی و کارشناسی ارائه شده اند و اجرای آن می تواند در کاهش مخاطرات زیست محیطی ،ایجاد اشتغال و افزایش صادرات محصولات کشاورزی تاثیر گذار باشد . وی با قرائت بیانیه ای پیرامون ایجاد ستاد ملینجات زاینده رود از سرآب تا پایاب گفت : ایجاد چنین ستادی در سال ۱۳۹۴ در کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان پیشنهاد شد؛چرا که تبدیل نگاه منطقه ای به نگاه ملی و ایجاد الزام قانونی در اجرای مصوبات، مانند آنچه در خصوص دریاچه ارومیه اتفاق افتاد تنها راهی است که می تواند حیات در فلات مرکزی ایران را تضمین کند . قلمکاری افزود: شرایط اقتصادی و زیست محیطی امروز کشور ایجاب می کند تا با قید فوریت سیاستهای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی ، برنامه ملی توسعه ۵۰۰ هزار هکتاری باغات دیم در اراضی شیب دار و بارگذاری های جدید بر حوزه آبریز زاینده رود مورد بازنگری قرار گیرد و اقدامات لازم برای تفیذ اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی به کارگروه ملی نجات زاینده رود از سراب تا پایاب و تغییر در فرایند تدوین و تصویب سند هفتم توسعه به عنوان دو موضوع بسیار مهم مورد توجه قرار گیرد . نقشه راه اجرای طرح های ۸ گانه را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنید احمد علی کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی پس ازتشریح ۸ طرح ملی توسط اعضاء کمیسیون کشاورزی،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت : اتاق بازرگانی بازوی مشورتی قوای سه گانه است و ما تمام تلاش خود را برای حمایت از طرح هایی که به توسعه آب و خاک کشور منجر شود انجام خواهیم داد . کیخا ضمن درخواست از سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان برای تدوین نقشه راه این ۸ طرح گفت : برای انجام اقدام عملی لازم است تا ابتدا جایگاه مجلس شورای اسلامی در تحقق این اهداف تعیین و مشخص شود که این قوه چه فعالیتی را در این راستا می بایست انجام دهد . وی ادامه داد : پس از مشخص شدن باید ها و نباید های موارد ذکر شده ، کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد تا با استفاده ازاهرم های قدرت این نهاد نسبت به اجرای این طرح ها اقدام کند . احمدعلی کیخا با بیان اینکه بسیاری از طرح هایی کشور بدون پشتوانه کارشناسی و براساس سلیقه ی مدیران به مرحله ی اجرا در آمده است گفت : درست است که تولیدات کشاورزی ما پس از انقلاب از ۲۵میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن رسیده است اما با این وجود کشاورزی کشور توسعه نیافته است . کیخا رتبه ۱۳۱ ایران در بین ۱۳۲ کشورجهان از نظر مدیریت اکوسیستم های آبی را از نشانه های این اقدامات غیر کارشناسی و دیده منطقه ای دانست و ادامه داد : در خصوص ایجاد تشکل ها نیز به نظر می رسد نتوانسته ایم در مسیر درست گام برداریم چراکه تشکل های برخاسته از یک صنف هرکدام درخواستی در تضاد با تشکل دیگر دارند. طرح های کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در اتاق ایران دنبال می شود غلامعلی فارغی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی ایران در این نشست با قدردانی از فعالیت های صورت گرفته در کمیسیون کشاورزی ،آّب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان گفت : آنچه توسط این کمیسیون ارائه شده است را قطعا تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد . وی با بیان اینکه در برخی موارد اتاق ایران هم با محدودیت مواجه است گفت : شاه کلید حل مشکلات در بخش کشاورزی ایجاد یکپارچگی بین بخش های مختلف کشاورزی و کاهش تصدی گری های دولت است و هر نسخه ای غیر از این بدون شک منجر به شکست خواهد شد . فارغی وضعیت کنونی کشور در زمینه امنیت غذایی و صنعت کشاوررزی را یک جنگ اقتصادی دانست و افزود : این جنگ جنگ کشاورزان است اما با این وجود ما کشاورزان در سیاست های آن هیچ نقشی نداریم و به عنوان عَمله تلقی می شویم . وی باتاکید بر اینکه تاکنون نخواسته اند بخش خصوصی قوی داشته باشیم اظهار داشت : نمیتوان از دولتی که ۸۰ درصد بودجه خود را صرف امور جاری می کند انتظار مساعدت و یاری داشت و تنها درخواست ما از دولت این است که کاری به ما نداشته باشد و تنها به نظارت بپردازد . فارغی گفت : ما می خواهیم امورات ، سیاست گذاری ها و مسائل مرتبط با آب و خاک و اجرا بر عهده ی خود کشاورزان باشد و دولت تنها به نظارت پرداخته و در سایر امور مداخله و ایجاد مانع نکند. ارائه مباحث تخصصی و تشریح طرح های ۸ گانه از مهمترین ویژگی های این نشست بود که در ادامه گزیده ای از این طرح ها ارائه خواهد شد . جلوگیری از بارگذاری جدید بر حوزه آبریز کشور با توقف یک طرح مخرب طرح ۵۰۰ هزارهکتاری توسعه باغات دیم در ارضی شیب دار که در سند ششم توسعه نیز مصوب شده در واقع طرحی است که آب مورد نیاز خود را نه از طریق دیم بلکه از طریق آب های سطحی تامین می کند و این مهم می تواند یک بارگذاری جدید بر حوزه های آبریز کشور از جمله زاینده رود محسوب شود. در حال حاضر با اقدامات این کمیسیون بندهای از این طرح در سطح کشور و توقف کامل آن در استان اصفهان محقق شده اما توقف کامل آن در سطح کشور یک امر ضروری است ایجاد ستاد ملی نجات زاینده رود از سرآب تا پایاب اگرچه ایجاد این ستاد در هیئت دولت به تصویب رسیده است اما ایجاد چنین ستادی بدون اختیارات قانونی اصل ۱۳۸ مانند شورای عالی آب و شورهای هماهنگی حوزه آبریز کاری از پیش نخواهد برد. و این کمیسیون مجدانه به دنبال تفیذ این اصل به کارگروه ملی نجات زاینده رود است. ایجاد بستر لازم برای کشت فراسرزمینی در اوکراین با توجه به اینکه کمیسیون کشاورزی ،آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان بستر و اطلاعات لازم در خصوص کشت فراسرزمینی در اوکراین را فراهم ساخته است . حمایت های دولت برای اجرای این طرح به وضوح مشخص و اعلام شود بانک اطلاعات گیاهان دارویی ساگا این بانک اطلاعاتی در راستای اصلاح الگوی کشت و حضور در بازارتجارت جهانی گیاهان دارویی تدوین شد و تمامی اصلاعات در خصوص گونه های گیاهان دارویی ، شرایط رشد ، بازار و … در آن پیش بینی شده است. منطقه ویژه تولید کربوهیدارت های گیاهی این طرح در راستای کاهش ضایعات کشاورزی و تبدیل هیدرات های کربن به محصولات تجاری نظیر اتانول از طریق ایجاد مناطق ویژه تولید کربوهیدارت های گیاهی تدوین شده است که پیگیری های این کمیسیون برای اجرای پایلوت آن در فریدن سبب تبدیل شد این این شهرستان به منطقه ویژه اقتصادی شد .این طرح از جمله طرح هایی است که قابلیت اجرا در سطح کشور را دارد سند استراتژیک شیر این سند به منظور افزایش صادرات محصولات لبنی و در پاسخ به مازاد تولید شیر و پتانسیل های اصفهان در این زمینه تدوین شد. سند استراتژیک شیر در واقع منجر به تولید شیر با استاندارد های جهانی می شود که این مهم شرایط حضور ایران در بازارهای جهانی این محصول را فراهم می کرد . نتایج مثبت اجرای این طرح در برخی از دامداری های استان اصفهان محرز شده و تعمیم آن به سطح کشور می تواند مثمرثمرباشد طرح تکنولوژی های نوین تولید سورت و بسته بندی سیب درختی این طرح به منظور ارتقاء کیفی و کمی تولید سیب در شهرستان سمیرم و سایر مناطق مستعد جهت دستیابی به بازارهای صادراتی تدوین شد . تعامل با دو اتحادیه ایتالیایی و فرانسوی جهت تبدیل باغات سیب از پایه های بذری به پایه های کوتاه از جمله اقدامات برای تحقق این هدف بود که اجرای آن نیازمند حمایت های دولتی است. برنامه جامع مدیریت تالاب گاوخونی مستعد بودن تالاب گاوخونی برای تبدیل شدن به کانون ریزگردهای سمی و امکان جابجایی این ریزگرد ها تا شعاع یک هزار کیلومتری خشک شدن این تالاب را به یک مساله ملی تبدیل کرده است که لازم است با ایجاد ستاد ملی نجات زاینده رود ، تامین حق آبه قانونی و پایش دائمی از خشک شدن آن جلوگیری کرد .