چاق‎ترین نوجوانان آذربایجان شرقی، تبریزی هستند/۵۵ درصد از مردم آذربایجان شرقی اضافه وزن دارند

ارک خبر- مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی با بیان این که میزان اضافه وزن و چاقی در بین نوجوانان در تبریز از سایر شهرستان‌های استان بیشتر است، گفت: طبق آمارهای سال گذشته، نوجوانان چاراویماق در مقایسه با تبریزی‌ها در رده آخر چاقی قرار دارند، به همین ترتیب جوانان آذرشهری چاق‎تر از سایر جوانان استان و میانسالان شهرستان ملکان نیز از سایر گروه همسالانشان در استان چاق‎تر هستند و جوانان و میانسالان شهرستان ورزقان نیز از این نظر در رده آخر قرار دارند.

فتح‎الله پورعلی در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: در مجموع میزان شیوع چاقی و اضافه وزن در میان نوجوانان استان، حدود ۲۳ درصد بوده و این گروه جزو گروه‌های هدف ما هستند، چرا که چاقی در این سن از اهمیت خاصی برخوردار است و احتمال زیادی وجود دارد که نوجوان چاق به بزرگسال چاق تبدیل شود.

وی افزود: چاقی در سنین نوجوانی عزت نفس فردی و شان اجتماعی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است این گروه از سوی همسالان در مدرسه مورد تمسخر قرار گیرند و چاقی تبدیل به یک مسئله روانی شود، متاسفانه ما در بسیاری از موارد دیابت نوع دو را در نوجوانان مشاهده می‎کنیم.

وی میزان شیوع اضافه وزن در جوانان را ۴۲ درصد، عنوان کرد و گفت: ۷۶ درصد میانسالان (۳۰ الی ۶۰ سال) نیز اضافه وزن دارند و این گروه نیز جزو گروه‌های هدف هستند، درصد اضافه وزن در سالمندان ۵۵ درصد است که از دست دادن همسر و شغل جزو فاکتورهای موثر در این گروه سنی هستند.

پورعلی با بیان این که استان‌های شمالی و شمال‌غربی همواره جزو چاق‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند، افزود: به نظر می‌رسد این استان‌ها به دلیل برخورداری از منابع کشاورزی و آب و هوای بهتر نسبت به سایر استان‎ها، منابع غذایی بیشتر و قابل دسترس‎‎تری دارند.

وی از تقلیل رتبه آذربایجان شرقی از نظر اضافه وزن و چاقی نسبت به سال ۸۶ خبر داد و گفت: در سال ۸۶، استان ما رتبه سوم بود و با برگزاری کمپین‌هایی مثل «چاقی می‌کشد» و برنامه‎های آموزشی و با توجه به افزایش سواد سلامت و تغذیه‌ای مردم، توانستیم استان را به جایگاه بهتری برسانیم، در مجموع ۵۵ درصد از مردم (تمام گروه‎های سنی) در آذربایجان شرقی اضافه وزن دارند.

وی ادامه داد: طبق آمار مقایسه‌ای برای گروه‌های سنی ۱۸ سال به بالا، اکنون ما بعد از استان‎های گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، کردستان، قزوین، گلستان و البرز قرار داریم و در این رده‌بندی نیز میزان شیوع اضافه وزن گروه‌های بالای ۱۸ سال در استان، ۶۲ درصد است.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‎رسد شهرهای همجوار دریاچه ارومیه مثل ارومیه، عجب‌شیر، ملکان، آذرشهر و بناب نیز به دلیل برخوردار بودن، در تمامی گروه‌ها چاق هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا