سامانه «تصمیم» برای پیشگیری از طلاق در کشور راه‌اندازی شد

ارک خبر- معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از راه‌اندازی سامانه «تصمیم» برای پیشگیری از طلاق در کشور خبر داد و گفت: این سامانه در حقیقت توانسته است پیوند بین مسئولان و خانواده‌ها را مستحکم کند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، نشست تخصصی و کارگاه آموزشی سامانه طلاق با عنوان «تصمیم» با حضور معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل و معاونین بهزیستی استان و جمعی از مسئولان استانی و نیز مسئولان مراکز مشاوره ازدواج و طلاق اردبیل در محل استانداری برگزار شد.

سامانه تصمیم پیوند بین مسئولان و خانواده‌ها را مستحکم کرده است

معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در این نشست با بیان اینکه تغییرات به وجود آمده در شرایط حاضر و در نتیجه تغییر شیوه و سبک زندگی افراد است، اظهار داشت: به واسطه شرایط موجود سبک و الگوی زندگی خانواده‌ها دچار تزلزل شده و کارکردهای خود را از دست داده‌اند.

مجید ارجمندی عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را در پیوست و تشکیل ساختار یک خانواده مهم دانست و گفت: اگر چنان چه کوچک‌ترین خلل و یا کوتاهی در این ارزش‌ها به وجود آید شاهد از هم گسیختگی بنیان‌های خانواده و در کنار آن شاهد گسترش پدیده طلاق خواهیم بود.

وی در مورد سامانه طلاق بیان کرد: این سامانه در حقیقت توانسته است پیوند بین مسئولان و خانواده‌ها را مستحکم کند و یک نوع هم‌صدایی و همفکری ایجاد کرده است که د تلاش برای توسعه اقدامات در این حوزه هستیم.

معاون دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به آسیب‌های ناشی از طلاق در جامعه تصریح کرد: این امر تبعات زیادی را برای زوجین و به ویژه فرزندان به دنبال دارد و می تواند زمینه‌ساز بروز آسیب‌ها و معضلات اجتماعی شود که با هدف پیگیری از این امر سامانه طلاق در کشور فعالیت می‌کند.

مراجعه ۲۳۰۰ نفر به مراکز کاهش طلاق در اردبیل

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه در بحث طلاق با رویکرد پیشگیرانه و مداخله‌ای مواجه هستیم، اظهار کرد: در این ارتباط هشت مرکز تخصصی ازدواج و طلاق در سطح استان توسعه و گسترش یافته است تا در راستای کاهش آمار طلاق در استان فعالیت‌های خود را پیگیری کنند.

بهزاد ستاری با بیان اینکه در سطح استان ۷۰ مرکز مشاوره پیرامون ازدواج و طلاق فعالیت دارند، تصریح کرد: راه‌اندازی این مراکز با ایجاد کمپین ازدواج آگاهانه و تداوم زندگی مشترک که طی دو مرحله فعالیت خود را آغاز کرده است بخشی از فعالیت‌های مربوط به اقدامات پیشگیرانه قلمداد می‌شوند.

وی در مورد آموزش‌های قبل از ازدواج گفت: در کنار آموزش‌های مربوط به زندگی، آموزش‌هایی چون مهارت‌های زندگی، آموزش‌های قبل، حین و پس از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری و سایر موارد مشابه به زوجین آموزش داده می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با اشاره به فعالیت مراکز کاهش طلاق در استان بیان کرد: در ۹ ماهه گذشته تعداد دو هزار و۳۰۰ نفر به کلینیک‌ها مراجعه کرده بودند که با راهنمایی به موقع تعداد ۳۴۵ نفر از این افراد منجر به سازش شدند.

ستاری یکی از خدمات بسیار خوب سازمان در قبال آسیب دیدگان اجتماعی را احصای علت‌های طلاق برشمرد و گفت: با این اقدام علت‌های ۴۴ گانه طلاق استخراج شده و در صدد رفع این مشکلات با همکاری نهادهای اجرایی به ویژه دادگستری، استانداری و سایر دستگاه‌های متولی اجتماعی هستیم.

وی در مورد چارچوب راه‌اندازی سامانه طلاق با عنوان «تصمیم» بیان کرد: ثبت نام زوج یا زوجه، غربالگری ارجاع و پیگیری اقدامات از جمله خدماتی است که در این سامانه تعریف شده است.

رشد پدیده طلاق در استان اردبیل

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۳ چشم‌اندازی از ساختار اجتماعی در ارتباط با نحوه ارائه خدمات مشخص خواهد شد، اظهار کرد: در این سند مراکز مشاوره، بخش‌های غیردولتی و نحوه کیفیت‌دهی خدمات در نظر گرفته شده است تا از این طریق خدمات قابل قبولی ارئه شود.

شفیع شفیعی با اشاره به رشد پدیده طلاق در استان تصریح کرد: با توجه به تعاریف و علت‌های به دست آمده شواهد نشان می‌دهد که برخی از خانواده‌های ما از کمبود ارتباط عاطفی رنج می‌برند و این مساله منجر به سردی روابط زوجین و در نتیجه بروز پدیده منفور طلاق می‌شود.

وی بیان کرد: در طی چند سال اخیر از سوی وزارت کشور و دفتر مقام معظم رهبری در خصوص توجه جدی به مساله خانواده و بنیان‌های اساسی در تشکیل اجتماع تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است که اجرای آنمی‌تواند زمینه‌ساز حل بسیری از مسائل شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل افزود: همه ما علاوه بر مسئولیت‌ها و وظایف محوله عهده‌دار مسئولیت اجتماعی در قبال آیندگان هستیم برای اینکه در فضای فعلی میزان آسیب‌پذیری افراد بیشتر است و تنها راه کنترل آن مشارکت همگانی در کنترل، کاهش و پیشگیری از این گونه آسیب‌ها را می‌طلبد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا