آغاز به کار سامانه ملی «پیوند » بزودی

ارک خبر- رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری‌های وزارت بهداشت از آغاز به کار سامانه پیوند اعضا برای ساماندهی حوزه ثبت پیوند اعضا در کشور خبر داد.

دکتر مهدی شادنوش در گفت‌وگو با ایسنا، از ایجاد سامانه پیوند اعضا برای ساماندهی حوزه ثبت پیوند اعضا در کشور، خبر داد و گفت: فعلا در حال تعبیه سامانه‌ای هستیم که از هفته آینده آغاز به کار می‌کند و با آغاز به کار این سامانه کلیه موارد مرگ مغزی،‌ در آن ثبت می‌شود.

وی با بیان اینکه با این سامانه می‌توانیم آمار کل موارد مرگ‌مغزی‌ را در کل کشور داشته باشیم،‌ افزود: همچنین علاوه بر دسترسی به تعداد افراد دچار مرگ مغزی، می‌توان به لحظه متوجه شد که چه مقدار از آنها رضایت به اهدای عضو داده‌اند و چه مقدار برای اهدای عضو شرایط مناسبی داشته‌اند.

شادنوش ادامه داد: سامانه شناسایی واحدهای فراهم‌آوری اعضا از هفته آینده در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نصب شده و به آن‌ها نام کاربری و رمز عبور داده می‌شود. بر این اساس در تمام مواردی که سطح هوشیاری افراد پنج یا پایین‌تر از پنج باشد، فرد توسط بازرسان به صورت حضوری یا تلفنی، بررسی شده و در صورتیکه سطح هوشیاری‌شان پایین‌تر از سه باشد و علائم بیمار مرگ‌مغزی را داشته باشند، شناسایی و اطلاعات‌شان به صورت دقیق برای اقدامات تشخیصی بعدی در سامانه ثبت می‌شود.

وی تاکید کرد: این سامانه برای شناسایی افراد مرگ مغزی و ثبت آمار دقیق آنهاست و در این فاز اول، به حوزه تخصیص عضو ارتباطی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا