فرماندار تبریز: انباشت نخاله ها در مسیل ها خطر سیل را افزایش می دهد

ارک خبر- فرماندار تبریز گفت: شهر تبریز با توجه به توپوگرافی و وضعیت جغرافیایی در صورت وقوع سیل، آسیب پذیر و انباشت نخاله ها در مسیل های شهر در دهه های گذشته به طور بالقوه از نظر زمینه سازی برای جاری شدن سیل خطرناک است.
فرماندار تبریز: انباشت نخاله ها در مسیل ها خطر سیل را افزایش می دهد
بهروز مهدوی روز چهارشنبه با حضور در دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز آذربایجان شرقی اظهار داشت: رهاسازی نخاله های ساختمانی در حریم و بستر رودخانه ها که ناشی از غفلت دستگاه های متولی است می تواند خطرات و آسیب های سیل را تشدید کند.
وی با اشاره به بازگشایی بستر مهرانه رود تا روستای هروی در جنوب شرق تبریز در سال جاری، گفت: در مورد ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم این رودخانه هم باید چاره ای اساسی اندیشیده شود.
وی ادامه داد: البته تاکنون تعدادی از واحدهای مسکونی احداثی در حریم رودخانه هروی تخریب و بقیه نیز به مراجع قضایی معرفی شده اند.
فرماندار تبریز بر ضرورت اطلاع رسانی به مردم در مورد خطرات تجاوز به حریم بستر رودخانه ها تاکید کرد و گفت: مکان هایی مخصوصی برای تخلیه نخاله های ساختمانی باید در نظر گرفته شود تا شاهد انباشت نخاله در بستر رودخانه ها نباشیم.
وی با بیان اینکه نخاله قدرت تخریب سیل را چندین برابر می کند، بر تداوم نهضت لایروبی رودخانه ها و مسیل ها تاکید کرد.
مهدوی با بیان اینکه قوانین محکم و متقنی در مورد تجاوز به بستر و حریم رودخانه ها وجود دارد، اظهارداشت: در صورت مقاومت متخلفان می توان از دستگاه قضایی برای رفع تصرف کمک گرفت.
وی سیل های ابتدای سال جاری را زنگ خطر و در عین حال فرصتی برای فرهنگ سازی دانست و گفت: از طریق آبخوان داری و و آبخیزداری باید اقدام اساسی برای کنترل بارش ها و جلوگیری از سیل انجام شود.
وی پوشش گیاهی ضعیف و کم توجهی به عرصه های طبیعی را از علل سیلابی شدن بارش ها عنوان کرد و گفت: رعایت نکردن اصول مهندسی در ساخت و سازها از جمله در حاشیه شهر تبریز، زمینه خسارت های جبران ناپذیر در صورت وقوع سیلاب را تشدید می کند.
وی با اشاره به تخریب چند واحد مسکونی غیرمقاوم در کوی شهید بهشتی تبریز در اثر سیل ابتدای امسال، گفت: دامنه های شمال شهر تبریز مستعد سیل هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا