رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: سرمازدگی ۱۱۲۵ میلیارد تومان خسارت زد

ارک خبر- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افت دمای هوا تا هفت درجه سانتیگراد زیرصفر در روزهای گذشته به دلیل بارش برف و سرمای هوا، مجموع خسارت ناشی از سرمازدگی به کشاورزان استان را یک هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد.
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی: سرمازدگی ۱۱۲۵ میلیارد تومان خسارت زد
اکبر فتحی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: خسارت سرمای دیررس بهاره برای کشاورزان آذربایجان شرقی در بخش زراعی ۲۲۰ میلیارد تومان و باغ ها ۹۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است.
وی افزود: اقداماتی که در همه کشورهای توسعه یافته برای مبارزه با سرمازدگی انجام می شود، در بیشتر باغ های استان ما هم انجام می‌شود؛ به ویژه در باغ‌های میانه و اهر هم اکنون این اقدامات در حال عملیاتی شدن است.
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: آخرین اخبارهواشناسی از راه های مختلف به کشاورزان رسانده ایم و کارشناسان پهنه سازمان نیز از طریق سامانه در جریان قرار گرفته اند و آنها نیز خانه به خانه به اطلاع کشاورزان رسانده اند؛ علاوه بر آن سازمان جهاد کشاورزی نیز از طریق سامانه خود اطلاع رسانی در خصوص سرمازدگی را انجام داده است.
وی با بیان اینکه کم‌ ترین خسارت سرمازدگی در بخش زراعت و بیشترین خسارت در باغ های آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است گفت: اگر باغ ها در محل‌ها و شیب‌های مناسب ایجاد و به سامانه نوین آبیاری مجهز شوند، از سرمازدگی دیررس بهاری مصون خواهند بود.
وی استفاده از ارقام مناسب و مقاوم را از دیگر راهکارهای کاهش خسارت‌ها دانست و افزود: امسال تسهیلاتی در زمینه باغبانی پرداخت می‌شود و در موضوع اصلاح داخل باغها و توسعه باغات جدید، اعتباراتی پیش بینی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح کرد: در هنگام سرمازدگی استفاده از بخاری‌های باغی، سوزاندن بقایای گیاهی، محلول پاشی و پوشش نایلونی در استان ما انجام می شود؛ حال اگر سرمازدگی از نوع تشعشعی باشد این اقدامات کارساز خواهد بود، اما در سرمازدگی جبهه‌ ای که ماندگاری بیشتری دارد، کارآیی این اقدامات پایین می‌آید.
وی با اشاره به اینکه پرداخت حق بیمه کشاورزی مدرن با غیرمدرن متفاوت است، تاکید کرد: یکی از کارکردهای بیمه، کاهش ریسک فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است؛ به عنوان مثال در آنفلوآنزای مرغی، با تزریق واکسن، مصونیت ایجاد می‌شود اما درست این است که این دامدار باید حق بیمه کمتری پرداخت کند چرا که واکسیناسیون انجام داده است.
فتحی اضافه کرد: از ۱۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغ ها در آذربایجان شرقی، تنها ۳۰ درصد تحت پوشش بیمه قرار دارند و لازم است کشاورزان به بیمه کردن محصولات زراعی و باغی خود در زمان مقرر اقدام کنند؛ از طرف دیگر صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید به تعهدات خود به موقع عمل کند تا کشاورزان با اطمینان خاطر محصولات خود را بیمه کنند.
سال گذشته نیز سرمازدگی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان آذربایجان شرقی خسارت وارد کرد که از این رقم حدود ۱۹۰ میلیارد تومان توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی جبران شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا