آذربایجان‌شرقی ۱۴۰ هزار بیکار دارد/ سالانه ۷۰ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی شغل می‌خواهند

ارک خبر- مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: نرخ بیکاری در استان ۱۰٫۹ درصد است که تمام تلاش مسوولان کاهش این نرخ است.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، میر احد حسینی امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز با اشاره به فرارسیدن هفته کار و کارگر اظهار کرد: کارگران در اقتصاد و گردش چرخه‌های اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی دارند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار نفر شاغل تابع کار در استان وجود دارد، گفت: استان آذربایجان‌شرقی دارای ظرفیت‌های بالایی بوده که اگر بتوانیم از آن ظرفیت‌ها در راستای توسعه استفاده کنیم و به خوبی بهره‌‌مند شویم قطعاً تحول و دگرگونی بسیار مهمی در شکوفایی اقتصادی استان ایجاد می‌شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی با اشاره به جمعیت ۳ میلیون ۹۰۰ هزار نفری استان تصریح کرد: از بین این جمعیت، یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر فعال هستند و از آن جمعیت فعال استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شاغل بوده و مشغول کار هستند.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار نفر بیکار در استان وجود دارند که تمام تلاش و همت مسوولان در این است که بتوانند اشتغال بیکاران را فراهم کنند، یادآور شد: تلاش زیادی انجام می‌گیرد تا در اشتغال‌زایی، پیشگیری از تعطیلات واحدهای تولیدی و بیکاری کار عظیمی انجام گیرد.

حسینی در ادامه ۳۷ مورد جلسه کارگروهی برای ارائه طرح‌های مختلف در زمینه اشتغال را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح‌های زیادی در رابطه با اشتغال از جمله طرح اشتغال روستایی وجود دارد که دولت در سطح کشور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح بودجه در نظر گرفته بود و به همین منظور چهار بانک را برای ارائه وام برگزیده است.

وی با بیان اینکه سهم استان از طرح اشتغال روستایی ۴۰۰ میلیارد تومان بود، بیان داشت: سال گذشته بیش از ۴ هزار شغل به همین منظور در طرح اشتغال روستایی در استان ایجاد شد که از جمله طرح‌های بسیار موثر بودند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی، به طرح اشتغال فراگیر اشاره کرد و گفت: دولت به ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل سپرده‌های بانکی برای این طرح اختصاص داد که سهم استان از آن ۸۸۳ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: نزدیک به ۵ هزار فرصت شغلی از این طرح ایجاد شد که برای پیشگیری از بیکاری فوق‌العاده موثر بود.

حسینی در ادامه طرح مشاغل خانگی را مورد اشاره قرار داد و گفت: آن تعداد از افرادی که در خانه‌ها کار مولد انجام می‌دهند، تحت پوشش مالی این طرح قرار گرفتند که سال گذشته بیش از ۲ هزار فرصت شغلی از این راه ایجاد شد.

وی افزود: ۱۱۴ میلیارد تومان برای کمیته امداد، ۴۰ میلیارد تومان برای بنیاد شهید و ۲۳ میلیارد تومان برای بهزیستی اختصاص داده شد تا برای خودکفایی مددجویان خود تلاش کنند که ۷۰ درصد اعتبارات تخصیصی به این نهادها تامین شده و ۶ هزار زمینه شغلی فراهم شد.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال در استان مجموعا ۴۶ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است که با احتساب شغل‌های کسبه، شهرداری و غیره می‌توان سالانه ۵۰ هزار را نام برد.

وی افزود: سالانه ۷۰ هزار بیکار در استان ایجاد می‌شود که به همین منظور باید سالانه ۷۰ هزار شغل ایجاد کرد تا بتوان نرخ بیکاری را به زیر ۱۰ درصد رساند.

حسینی متذکر شد: نرخ بیکاری در آذربایجان‌شرقی ۱۰/۹ درصد در استان است که تمام تلاش مسوولان کاهش این نرخ است.

وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان‌شرقی دارای ۳۶ شهرک صنعتی، ۱۷ واحد صنعتی و یک شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: یک شهرکت صنعتی هزار هکتاری به نام بعثت در حال ساخت است به طوریکه در هیچ جای کشور شهرک صندوق‌یار خارجی وجود ندارد و این یک ظرفیت برای استان محسوب می‌شود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: ۴۵ هزار کارگاه و واحد تولیدی فعال در آذربایجان‌شرقی وجود دارد و به عبارتی آذربایجان‌شرقی جزو استان‌های برتر در بخش صنعت است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی جزو صنعتی‌ترین استان‌های کشور بوده و کارخانجات مادر زیادی مانند ماشین‌سازی، پتروشیمی، مس آذربایجان و تراکتورسازی در آن وجود دارد، تصریح کرد: قطعاً اگر تدابیر خوبی اتخاذ شود تا بتوان کارخانجات وابسته، کوچک و متوسط در شهرها ایجاد شود که از کارخانجات مادر تغذیه می‌شوند، با تحول زیادی روبه رو خواهیم شد.

حسینی بیان کرد: در حال حاضر استان آذربایجان‌شرقی نیازمند ایجاد سرمایه‌گذار و کارخانه است که الحمدالله مسوولان برای این منظور آغوش باز کرده‌اند.

وی با دعوت از هم‌ استانی‌های مقیم خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور و استان، گفت: دوستان به جای اینکه در کویت و قطر و سایر کشورها سرمایه‌گذاری کنید، بیایید و در خود استان سرمایه‌گذاری کنید که زمینه‌های لازم برای این منظور ایجاد شده است.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: ۷۰۰ هزار نفر مشمول کار و کارگر در استان وجود دارد که در هر کسوت و تخصصی برای رشد چرخه‌های اقتصادی کشور تلاش می‌کنند.

وی افزود: امروز نماز جمعه مزین به حضور پاکبانان زحمت‌کش با لباس پاکبانی است که از زحمات این تلاش‌گران تشکر می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا