یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد

ارک خبر- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در راستای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در آنها، یگان حفات از اراضی تشکیل شده است.
یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی راه اندازی شد
اکبر فتحی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای جلوگیری موثر از تغییر کاربری های غیرمجاز، ایجاد یگان ویژه حفاظت و صیانت از این اراضی ضروری است.
وی افزود: یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در سازمان امور اراضی با هدف حفاظت از اراضی زراعی و باغی فعالیت خود را آغاز کرده و در راستای آن با استقرار یگان حفاظت در سازمان و مدیریت‌های تابعه امور اراضی کشاورزی، تخلفات و تغییر کاربری امور اراضی زراعی و باغی از طریق یگان پیگیری می‌شود.
فتحی با بیان اینکه سلامت و امنیت غذایی انسان‌ها وابسته به کشت و به ‌تبع آن حفظ اراضی زراعی است، افزود: برای بقا و حیات بشر نیاز است از این موهبت و سرمایه الهی مراقبت و محافظت شود.
وی از محدودیت منابع آبی و اراضی کشاورزی در کشور و به ‌تبع آن استان خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی در کشور، نمی‌توان زمین کشاورزی جدید را برای کشت محصول آماده و تهیه کرد از این ‌رو باید با حفاظت از زمین‌های زراعی موجود مانع از نابودی اراضی شویم.
فتحی با بیان اینکه موظف به حفظ اراضی باغی و زراعی و تضمین امنیت غذایی نسل‌های بعد هستیم، افزود: در صورتی که منابع غذایی کشور محدود شود نمی‌توانیم در مقابل دسیسه‌ و توطئه دشمن که هدفش ضربه زدن به انقلاب و نظام است ایستادگی کنیم.
وی ساخت‌ و ساز غیرمجاز و تجزیه اراضی زراعی را تهدیدی جدی برای زمین‌های کشاورزی دانست و گفت: با تجزیه و تفکیک زمین‌های زراعی و باغی به قطعه‌های کوچک، این اراضی از حیز انتفاع زراعی خارج می‌شود و نمی‌توان در این قطعه‌ها برنامه‌ریزی برای تولید محصول زراعی در حجم انبوه کرد.
در این نشست سرهنگ شهریار کاظم پور به عنوان فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی معرفی شد.
بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، در این خطه یک میلیون و ۱۰۱ هزار هکتار اراضی زراعی و حدود ۱۰۰ هزار هکتار باغ و قلمستان وجود دارد و سالانه افزون بر چهار میلیون تن محصول کشاورزی در آن تولید می شود؛ آذربایجان شرقی حدود ۴ درصد مجموع محصول کشاورزی ایران را تولید می کند و در رتبه نهم کشوری از این نظر قرار دارد.
بر اساس این آمار همچنین حدود ۹ میلیون راس واحد دامی سبک و سنگین در آذربایجان شرقی وجود دارد و این استان با تولید سالانه افزون بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصول دامی، معادل ۶٫۱۹ درصد مجموع تولید ملی، در رتبه سوم کشوری قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا