دستگاه «ایکس ری» کاملا ایرانی ساخته شد/ صادرات در دستور کار است

ارک خبر- محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه ایکس ری کانتینری شدند؛ این دستگاه با مجوز سازمان انرژی هسته‌ای تحویل نیروی انتظامی داده شد.

دکتر محمدحسین بهشتی، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: محققان در یک شرکت دانش بنیان که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت می‌کنند، توانستند دستگاه ایکس ری کانتینری را از صفر تا صد با تجهیزات بومی طراحی کنند.

وی با بیان اینکه این دستگاه با حمایت معاونت علمی طراحی و ساخته و در روز ملی فناوری هسته‌ای توسط رئیس جمهور رونمایی شد، بیان کرد: این دستگاه در بازرسی‌های کامیون‌ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهشتی با تاکید بر اینکه تاکنون تجهیزاتی که در کشور در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفت وارداتی بودند، افزود: این دستگاه کاملاً ایرانی است و حتی تجهیزات کاربردی در آن نیز بومی شده؛ از این رو ساخت آن می‌تواند صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری گفت: به واسطه این دستگاه ایکس ری کامیونی، نیاز نیست که بار کاملاً باز شود؛ بلکه از این دستگاه رد می‌شود و محتویات آن مشخص خواهد شد.

وی تاکید داشت: اکنون که موضوع قاچاق کالا مطرح است و از آنجایی که از محصولات خارجی در این زمینه استفاده می‌شود، تولید این دستگاه می‌تواند به صرفه باشد.

بهشتی خاطر نشان کرد: این دستگاه روی تریلی نصب است و در گمرک قرار می‌گیرد؛ بار اسکن می‌شود و افراد بر اساس اطلاعات مونیتور تشخیص می‌دهند که محموله خاصی دارد یا خیر.

وی با اشاره به کاربرد این دستگاه در کشور افزود: نیروی انتظامی می‌تواند به جای نمونه‌های وارداتی از این دستگاه در ورودی‌های برخی شهرها و نواحی مرزی به خاطر موضوع قاچاق و مواد مخدر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ شرکتی در ایران نتوانسته به طور کامل این دستگاه ایکس ری را به صورتیکه کاملاً داخلی باشد بسازد، بیان کرد: البته شرکت‌های دانش بنیان دیگری در این زمینه ورود پیدا کرده‌اند ولی برخی تجهیزاتشان وارداتی است.

بهشتی با تاکید بر اینکه نمونه ایرانی نسبت به نمونه خارجی از قیمت کمتری برخوردار است، بیان کرد: استفاده از نمونه‌های داخلی به صرفه است.

وی با بیان اینکه این شرکت قراردادی با نیروی انتظامی بسته است، بیان کرد: معاونت علمی هم حامی این کار بوده و حمایت‌هایی به صورت تسهیلات در اختیارشان قرار داده تا دستگاه ساخته و تحویل نیروی انتظامی شود.

بهشتی با بیان اینکه مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه این تجهیزات بحث تشعشع دارند باید مجوزهایی از انرژی اتمی اخذ شود؛ این شرکت موفق به اخذ این مجوز نیز شده است.

وی گفت: این شرکت دانش بنیان برنامه‌هایی برای رفع نیاز کشور از دستگاه ایکس ری و صادرات آن نیز دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا