مراغه، باغ شهر آذربایجان شرقی و دارای قدیمی‌ترین آثار باستانی است

ارک خبر- فرماندار شهرستان ویژه مراغه با بیان این که مراغه، باغ شهر آذربایجان شرقی و دارای قدیمی‌ترین آثار باستانی است، گفت: ۵۰۰ هکتار از این شهرستان باغی بوده و این شهرستان از نظر تعدد و قدمت آثار تاریخی، بیشترین آثار را در استان دارا است .

حمید شکری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: ۱۶ اردیبهشت ماه به عنوان “روز مراغه” تعیین شده است و تاسیس رصدخانه مراغه توسط خواجه نصیرالدین طوسی، سابقه تاریخی این شهر و تعدد هنرمندان، دانشمندان و صاحب نظران در این شهر و تاثیرگذاری‌شان بر حوزه‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی از جمله علل وجه تسمیه این روز به شمار می‌آیند .

وی با اشاره به اینکه شهر مراغه به عنوان پایتخت ایلخانیان انتخاب شده بود، گفت: علاوه بر تاسیس رصدخانه مراغه در دوره ایلخانیان، کتابخانه‌ای نیز با حضور دانشمندان و علما در حوزه‌های مختلف نیز در این شهر تاسیس شده بود که تعداد کتاب‌های آن که همگی دست نویس و خطی بودند به ۴۰۰ هزار جلد می‌رسید .

و ی اضافه کرد: دانشمندان مراغه‌ای با تأثیرگذاری بر دانشمندان و علمای سایر خطه‌ها مانند تاجیکستان، گرجستان و ارمنستان که آن زمان جزو اقلیم ایران بودند، همگی سبک خاصی در بحث علوم هنر و ادبیات ایجاد کردند و این مکتب به نام مکتب مراغه شناخته شد .

شکری تاکید کرد: تاثیرگذاری شعرا، هنرمندان و دانشمندان مراغه همچنان ادامه دارد و شاعرانی مثل اوحدی مراغه‌ای دارای مکتب خاصی بودند و یا عبدالقادر مراغه‌ای ردیف نویس اهل این شهر بود و الان هم شاعران تاثیرگذاری مانند استاد کریمی مراغه‌ای و حیدر عباسی در مراغه در حوزه شعر اثر گذار هستند .

و ی با بیان اینکه روز خاصی برای هر شهری که زمانی به عنوان پایتخت انتخاب شده است، در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: به عنوان مثال، روز شیراز، روز اصفهان و روز قزوین نیز داریم و روز مراغه نیز مدت سه سال است که با برگزاری برنامه‌های متعدد گرامی داشته می‌شود .

وی خاطر نشان کرد: با توجه به مصادف شدن روز مراغه با اولین روز از ماه مبارک رمضان، امسال مراسم این روز در چهاردهم اردیبهشت ماه برگزار و با حضور مهمانانی از سرتاسر کشور از فعالان، کارآفرینان، هنرمندان حوزه‌های مختلف تجلیل به عمل آمد .

شکری در پایان خاطرنشان کرد: وجود جاذبه‌های گردشگری مانند برج‌‌های مدور، رصد خانه و حمام خواجه نصیر‌الدین طوسی، معبد مهر، گنبد سرخ و غفاریه و دامنه‌های سهند و چراگاه‌های مختلف می‌تواند مراغه را به عنوان قطب گردشگری شمال غرب کشور معرفی کند در کنار این امیدواریم فکری به حال احیا و بازسازی برخی آثار باستانی شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا