هوک:راهبرد ما پاسخگو کردن دولت ایران است

ارک خبر-نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به تحریم یک هزار فرد و نهاد ایرانی افتخار کرد و گفت: راهبرد ما پاسخگو کردن دولت ایران است.
هوک:راهبرد ما پاسخگو کردن دولت ایران است
به گزارش خبرنگار ایرنا، برایان هوک روز چهارشنبه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی هسته ای ایران این مطلب را در مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک مطرح کرد.
وی با اشاره به تصمیم امروز ایران در نادیده گرفتن بخشی از محدودیت های برجامی، افزود: ایران امروز اعلام کرد که قصد گسترش برنامه هسته ای دارد که خود صحت ارزیابی ما را از تهدیدهای آن نشان می دهد.
نماینده آمریکا در امور ایران ادامه داد آمریکا متعهد است که مطمئن شود تمام راه های دستیابی ایران به سلاح اتمی مسدود شده است.
هوک مدعی شد برای نخستین بار آنچه را که او هزینه توسعه طلبی های ایران نامید، افزایش یافته است و اطمینان داد که آنچه را که او باج خواهی خواند، عملی نمی شود.
وی ادامه داد بودجه نظامی ایران ۲۸ درصد کاهش یافته است که این به معنای کاهش ۱۷ درصدی بودجه سپاه پاسداران و سپاه قدس بوده است.
نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: فشار بی سابقه ای را بر اقتصاد ایران وارد کرده ایم به گونه ای که ریال ایران ارزش خود را از دست داده است و عملا ایران در رکود به سر می برد. تورم کالاها نزدیک به ۵۰ درصد است.
هوک اظهار کرد: از هر نظر ایران نسبت به ۲ سال گذشته ضعیف تر شده است. اگر ایران رفتار خود را تغییر ندهد، این فشار افزایش خواهد یافت.
وی درباره دلایل خروج از برجام گفت: برخی معتقدند که توافق هسته ای می توانست رفتار ایران را تلطیف کند در حالی که اینگونه نبوده است. تصمیم آن ها برای بازگرداندن فعالیت های هسته ای گواه آن است.
نماینده آمریکا در امور ایران افزود: ایران تحت پوشش برجام فعالیت های منطقه ای خود را افزایش داد در حالی که اکنون به ادعای کشورهای عربی و اسرائیل این رفتار محدود شده است.
هوک با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال توسعه پایگاه های نظامی خود در سوریه است تا همسایگان این کشور به خصوص اسرائیل را تهدید کند، اضافه کرد: کشورهای زیادی بابت نقش بی ثبات کننده ایران نگران هستند و آماده مقابله با آن هستند.
وی برجام را نفتی بر این آتش دانست و اظهار کرد: ترامپ حاضر نبود با افزایش تهدید ایران، تحریم ها را بردارد. ایران از تروریسم حمایت می کند، علیه مردم آمریکا اقدام می کند و در عین حال فعالیت های هسته ای را دنبال می کرد.
این دیپلمات آمریکایی با بیان این که در یکسال گذشته تحریم های شدیدی علیه ایران اعمال شده است گفت: جلوی توسعه فعالیت آب سنگین ایران، فروش نفت خام و موشک های بالستیک را بگیریم. اگر در برجام می بودیم چنین کاری نمی توانستیم انجام دهیم.
هوک با تکرار ادعای برنامه ریزی برای انجام اقدامات تروریستی در اروپا، افزود: کشورهای اروپایی برای مقابله با اقدامات تروریستی ایران در خاک کشورشان اقداماتی انجام دادند که یا دیپلمات های آنها را اخراج کردند یا از فرود پروازهای ماهان ایر ممانعت کردند.

**با احترام متقابل آماده تعامل با ایران هستیم
نماینده آمریکا در امور ایران به مساله سرزمین های اشغالی هم پرداخت و گفت: حل این مناقشه به صورت سنتی امکان پذیر نیست و بر مساله ایران سایه افکنده است. اکنون این مساله معکوس شده است.
هوک با این ادعا که رد پای ایران در تمام مشکلات منطقه وجود دارد، افزود: سیاست ایران باعث نزدیکی کشورهای عربی با اسرائیل شده است و خواستار فشار بیشتر بین المللی علیه ایران هستند.
وی ادامه داد: همه موافقیم که ایران توانایی های بالقوه بالایی دارد. تاریخ و فرهنگ ایران سابقه زیادی دارد. آمریکا آماده است با احترام متقابل با دولت ایران همکاری کند اما ایران باید درک کند که ایدئولوژی آن کشور با ثبات خاورمیانه در تعارض است.
نماینده آمریکا در امور ایران اضافه کرد: اگر از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵ نگاه کنید، اجماع جهانی علیه ایران وجود داشت. آن را در قطعنامه های گذشته شورای امنیت دیدیم که نوعی اعمال فشار بر رژیم بود. توافق جهانی کنونی این است که این رژیم هیچ گاه نباید سلاح اتمی داشته باشد.
هوک با بیان اینکه یک موشک پراکنی بیشتر تا جنگ منطقه ای فاصله نداریم، گفت: توافق هسته ای ایران موضوع گفت وگو را تغییر داد. این توافق با طیف محدود، اشتباه است. ایرانی ها از برداشتن برخی محدودیت ها در برجام، سوء استفاده کردند و اکنون ما در حال بازگرداندن اجماع جهانی هستیم.
وی با بیان اینکه ایرانی ها به خاطر رفتارشان بازگرداندن اجماع جهانی را برای ما راحتتر کردند، گفت: ما از توافق خارج شدیم و نگاه می کنیم دقیقا آنها چه کار می کنند. کشورهای اروپایی در یکسال گذشته گام های مهمی برداشتند.
مجری برنامه پرسید تردید من درباره توانایی آمریکا برای تغییر رژیم است. ما بر کوبا و ونزوئلا تحریم داشته ایم اما نتیجه ای نگرفته ایم، و حتی می بینیم که وقتی رژیمی سقوط می کند، صلح برقرار نمی شود، چرا باید فکر کنیم جایگزین آن بهتر خواهد بود؟
نماینده آمریکا در امور ایران افزود: من این را نگفتم، آینده ایران با مردم ایران است نه آمریکا. ما هزینه سیاست خارجی آنها را افزایش داده ایم. زندگی مردم ایران نسبت به ۴۰ سال گذشته کمی بهتر شده است اما ما منافع ملی خود را دنبال می کنیم که با خواسته مردم هم در یک راستا است.
سوال: آیا نگران این هستیم که ایرانی ها از توافق خارج شوند؟ اگر منافع توافق را از آنها بگیریم چرا باید در توافق بمانند و نباید به دنبال برنامه اتمی خود بروند؟
هوک پاسخ داد: ما تنها با لغو نخستین محدودیت ها ۱۸ ماه فاصله داریم. نمی دانم چطور می توانیم توافقی داشته باشیم که محدودیت آن زمان داشته باشد. این توافق برجام واقعا ضعیف است. در واقع باعث شد محدودیت های موشکی ایران هم ضعیف تر شود.
وی افزود: بندهای غروب هم دارد. این توافق حتی چالش هسته ای ایران را هم درست ندیده است. یک برنامه دیپلماتیک غلط بوده است و بار نخست هم نیست که در خاورمیانه اتفاق افتاده است. برجام زیر ساخت خطرناکی به ایران داد.
این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: ایده آل این بود که ایران با از سرگرفتن فعالیت هایش فاصله داشته باشد. ما پیشرفت های خوبی به خصوص بر سر بندهای غروب داشته ایم. نمی تواند بند غروبی وجود داشته باشد. محدودیت ها نمی تواند منقضی شوند.
سوال: چگونه می توانیم به میز مذاکره بازگردیم، آیا پیش شرط هایی وجود دارد؟ در چه سطحی باید این کار را انجام دهند. ظریف گفت من نامه ای از مقام دون پایه دریافت کرده ام، آیا پمپئو حاضر است با ظریف دیدار کند؟
هوک پاسخ داد: اگر ترامپ می تواند با کیم مذاکره کند چرا با ایران نتواند؟ ما آماده مذاکره برای توافق جامع هستیم. ظریف خیلی خوب صحبت می کند. حرف زدن تخصص او است اما متاسفانه قدرت زیادی ندارد. وزیر اصلی ایران قاسم سلیمانی است.
وی ادامه داد: ظریف ویترین فریبنده ای از این دولت است و این کار او است. می دانم دیدگاه شما از لنز متفاوتی است. طبیعی است که مردم به تله می افتند؛ توجه من به عملکرد قاسم سلیمانی و نه گفتار ظریف است.
سوال: چگونه می گویید که آمریکا در این مسیر تنها نیست در حالی که اروپایی ها نسبت به رفتار آمریکا در این زمینه ناراضی هستند؟
نماینده آمریکا در امور ایران پاسخ داد: همین الان پمپئو در لندن است و کنفرانس خبری داشتند. هر دو طرف به این موضوع پاسخ دادند. ما گفته ایم آماده مذاکره هستیم اما ایران در همه سطوح گفته است خیر. نمی خواهیم در دام بیفتیم که فقط مردم خوشحال و نیابتی های ایران تقویت شوند.
هوک مدعی شد: نیروی قدس می خواست سیاست خارجی توسعه طلبانه را بدون مقابله داشته باشد. وقتی اسرائیل و اعراب اینقدر به هم نزدیک شده اند بسیار معنی دارد. این خاورمیانه جدیدی است.

**از ابرقدرتی اقتصادی خود برای تحریم ها استفاده می کنیم
سوال: فکر می کنید توافقی به دست خواهید آورد که کنگره آن را تصویب خواهد کرد؟ آیا فکری به این چالش ها کرده اید؟ آیا پیامدهای فشار حداکثری را هم سنجیده اید؟ اعمال طولانی مدت این تحریم ها بدون فکر کردن برای دستیابی به اهداف می تواند مشکل آفرین باشد.
این دیپلمات آمریکایی گفت: من با خودم مذاکره نمی کنم. ارزیابی بسیار واقعی از تهدید انجام می دهیم. لیست ۱۲ گانه بر اساس آن انجام شده است. این ها در قطعنامه های متعدد شورای امنیت بوده است. ما نمی خواهیم به ایران حق وتو بدهیم.
هوک افزود: ما موضوع گفت وگو را به نفع خودمان تغییر دادیم. تا زمانی که آمریکا ابرقدرت اقتصادی است، از این توانایی استفاده خواهد کرد. ما از این توانایی استفاده می کنیم تا جایی که مردم از داخل هم به رژیم فشار آورند و می خواهیم این فشار افزایش یابد.
سوال: یک بار هم نشنیدم که این دولت درباره این حقیقت صحبت کند که سازمان انرژی اتمی ایران شاهد سخت ترین نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.
نماینده آمریکا در امور ایران با این ادعا که آمریکا بیشترین پول را به آژانس می پردازد، اظهار کرد: اینگونه نیست که می گویید. وقتی آژانس، پرونده هسته ای ایران را به شورای امنیت ارائه داد، بازرسی داشتند اما کافی نبود. برجام به خاطر این بود که حتی ان پی تی هم کافی نبود.
هوک اضافه کرد: برجام هم کافی نیست. وقتی شرایط بازرسی را نگاه می کنید، قوی ترین بازرسی نیستند. ما با توافق مخالف نیستیم، ما با توافق بد مخالفیم. برجام، یک توافق جزئی و ناپایدار برای حتی منع گسترش بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا