ایمن سازی بازار تبریز نیازمند مشارکت کسبه است

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر آمادگی قبلی برای مقابله با حوادث، گفت: برای ایمن سازی بازار تبریز در مقابل حوادث، مشارکت کسبه و بازاریان ضروری است.

به گزارش ایرنا، جواد رحمتی روز دوشنبه در نشست بررسی حادثه آتش سوزی بازار تبریز و سند توسعه هسته های کلیدی گردشگری آذربایجان شرقی اظهار داشت: مشارکت بازاریان برای ایمن سازی و اقدامات پیشگیرانه بازار تبریز ضعیف است البته استانداردسازی برای حفظ و نگهداری بازار تبریز به عنوان میراث فرهنگی جهانی بسیار مهم است. 
وی با اشاره به رونق برخی مشاغل از جمله میوه فروشی در بازار تبریز و نداشتن تناسب با بافت این بازار، یادآور شد: مشاغلی که سنخیتی با گردشگری و بازار تاریخی تبریز ندارد، نباید در بازار تبریز شکل بگیرد.
رحمتی افزود: باید زیرساخت های اصلی برای مکان های گردشگری فراهم و در واقع مجموعه های تاریخی دارای امکانات رفاهی کامل باشد. 

** هزینه خسارت آتش سوزی تامین می شود 
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه هیات دولت بودجه خسارت آتش سوزی بازار تاریخی تبریز را در اختیار استان قرار می دهد، گفت: این موضوع توسط معاون اول رییس جمهور در هیات دولت مطرح شده است. 
مرتضی آبدار اظهار داشت: مشارکت کسبه و بازاریان برای ایمن سازی بازار ضرورت دارد البته ۹۰ درصد کسبه راسته امیر و زرگران در کف سازی و استانداردسازی شبکه برق مشارکت کردند. 
وی افزود: بازار کفاشان و ایکی قاپیلی جزو بخش هایی از بازار است که نیاز به توجه کسبه و ایمن سازی بیشتر دارد چون ریسک آتش سوزی در این راسته ها بیشتر است بر این اساس جمع آوری مواد خطرناک مثل چسب، چرم و سایر موادی که زود آتش می گیرند،ضروری است. 
مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با اشاره به هسته های کلیدی و محتوای سند دوم تدبیر و توسعه گردشگری استان، گفت: این سند دارای ۱۴هسته کلیدی و ۲۱ طرح است که در ۶ محور اصلی ارایه شده است. 
آبدار با تاکید بر جذب گردشگر در آذربایجان شرقی، اظهار داشت: در این سند جذب ۱٫۵ میلیون گردشگر خارجی و ۶ میلیون گردشگر داخلی پیش بینی شده است. 
وی افزود: افزایش تخت های هتلینگ از هشت هزار به ۱۴ هزار تخت، افزایش ثبت آثار تاریخی استان از حدود یک هزار و ۲۰۷ اثر ثبت ملی به ۲ هزار اثر ، افزایش ۲ اثر جهانی ثبت شده به ۴ اثر، اخذ نشان اصالت از ۱۵ مورد به ۲۰ مورد، واگذاری ۲۰ خانه تاریخی به میراث فرهنگی، ایجاد ۱۰ بازارچه صنایع دستی و پیش بینی صادرات ۱۰ میلیون دلاری صنایع دستی در افق ۱۴۰۰ از دیگر موارد سند توسعه گردشگری آذربایجان شرقی است. 

** کمتر از یک درصد بازار تبریز دچار خسارت شده است
فرماندار شهرستان تبریز نیز با اشاره به برخی خبرهای غیرواقعی در فضای مجازی، گفت: یک درصد از بازار تاریخی تبریز دچار حریق شده است که به جایگاه جهانی آن ضربه ای وارد نمی کند البته بخش خسارت دیده آن نیز در کمترین زمان ممکن مرمت می شود. 
بهروز مهدوی اظهار داشت: برای کمک به کسبه خسارت دیده بازار، تسهیلات آنها استمهال، پرونده بیمه تشکیل و از مالیات معاف شدند. 
وی افزود: برای سامان دهی سیم های برق ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه لازم است که باید تکلیف این موضوع نیز روشن شود. 

** 200 میلیارد ریال خسارت به فضای کالبدی بازار تاریخی تبریز وارد شد
مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز نیز گفت: ۶ هزار مغازه در بازار تبریز فعالیت دارد که مشارکت بیشتر بازاریان برای ایمن سازی آن را می طلبد. 
حسین اسماعیلی سنگری اظهار داشت: مواد اشتعال زا نیز باید از سطح بازار جمع آوری شود تا آتش سوزی دیگری پیش نیاید. 
وی میزان خسارت به فضای کالبدی بازار تبریز را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تسریع در اختصاص بودجه برای مرمت بازار و جبران خسارت به این مکان تاریخی و فرهنگی بین المللی لازم است. 
به گزارش ایرنا، ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ آتش سوزی مهیبی در سرای «ایکی قاپیلار» بازار تاریخی و مسقف تبریز به اتش نشانی اطلاع داده و پس از پنج ساعت خاموش شد.
بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به ‌عنوان اصلی ‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.
این مجموعه با نام مجموعه بازار تبریز در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا