صادرات غیر نفتی از گمرکات آذربایجان شرقی ۸۷ درصد افزایش یافت

ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی و مدیر کل گمرک تبریز گفت: ۱۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار در فروردین ماه سالجاری از گمرکات استان صادر شده است که نسبت به فرودین سال ۹۷ از لحاظ ارزش دلاری ۸۷ درصد و از حیث وزن ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

لیلی اورنگی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: عمده گروه کالاهای صادر شده از آذربایجان شرقی در این مدت، شامل مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ، سوخت های معدنی ، روغن های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آنها ، میوه های خوراکی پوست مرکبات ، ماشین آلات و وسایل مکانیکی و اجزاء و قطعات آنها، چدن آهن و فولاد ، مس و مصنوعات از مس ، شیشه و مصنوعات شیشه ای ، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد و فرآورده های غلات بوده است.
وی اعلام کرد: این محصولات به ۶۸ کشور دنیا از قبیل ترکیه، عراق، آذربایجان، چین، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، افغانستان، ایتالیا و پاکستان صادر شده است.
وی افزود: کشور ترکیه با ۶۶ میلیون دلار، عراق با ۳۶ میلیون دلار، آذربایجان با ۱۵ میلیون دلار، چین با ۱۵ میلیون دلار و ارمنستان با ۱۰ میلیون دلار مهمترین مقاصد کالاهای صادراتی از گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری بودند.
اورنگی همچنین گفت: در فروردین ماه امسال پس از انجام تشریفات گمرکی ۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۴۵ میلیون دلار از طریق گمرکات استان وارد شده است که از لحاظ وزن ۱۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲ درصد افزایش نشان می دهد. 
وی اعلام کرد: عمده کالاهای وارده شامل ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزاء و قطعات آنها، گوشت و احشای خوراکی، توتون و تنباکو ، مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد ، سبزی و نباتات ریشه و غده های زیرخاکی خوراکی ، کاکائو و فرآورده های آن ، محصولات شیمیائی آلی است.
وی کاغذ و مقوا ، چوب و اشیاء چوبی و زغال چوب، چدن آهن و فولاد را از دیگر کالاهای وارد شده به استان برشمرد و گفت: این کالاها از ۲۶کشور مختلف دنیا به ویژه ترکیه، امارات متحده عربی ، آلمان، چین، گرجستان، سوئیس ،بلغارستان، ایتالیا، هلند و فدراسیون روسیه از طریق گمرکات استان وارد کشور شده است. 
وی گفت: فرودین امسال ترکیه با ۲۶ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۸ میلیون دلار، آلمان با ۳ میلیون دلار، چین با ۲ میلیون دلار، گرجستان با یک میلیون دلار بیشترین سهم را در کالای وارد شده به گمرکات استان داشتند.
وی همچین اعلام کرد: در همین مدت ۱۳۱ هزار و ۷۸۲ مسافر از مبادی مرزی گمرکات استان تردد کرده اند که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل مسافرین خروجی ۶ درصد کاهش و مسافرین ورودی ۴ درصد افزایش داشته است.
اورنگی در پایان خاطرنشان کرد: درآمدهای وصولی گمرکات استان در فروردین ماه سالجاری افزون بر ۲۲۱ میلیارد ریال بوده است که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش داشته است .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا