ماه کوچک می شود!

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که ماه همچون انگوری که به کشمش تبدیل می شود، در حال کوچک شدن است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا به نقل از مجله تایم، نتایج پژوهش منتشر شده در مجله Nature Geoscience حاکی از آن است که ماه در حال کوچک شدن بوده و این فرآیند باعث ایجاد گسل و ماه لرزه هایی بر روی سطح این قمر سیاره زمین می شود.
نتایج این پژوهش که با همت سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) انجام شده، نشان می دهد که با سرد شدن داخل ماه، از ابعاد آن کاسته می شود و در جریان این فرآیند، سطح سخت این قمر شکاف برداشته و گسل هایی بر روی آن ایجاد می شود به طوری که به نقل از محققان، ماه در چند صدمیلیون سال گذشته حدود ۱۵۰ فوت آب رفته است. 
فرآیند تحقیقات اخیر از آن جا شروع شد که فضانوردان طی ماموریت های فضایی آپولو ۱۱،۱۲، ۱۴،۱۵ و ۱۶ ، لرزه نگارهایی را بر روی ماه تعبیه کردند. لرزه نگار آپولو ۱۱ تنها ۳ هفته کار کرد اما چهار لرزه نگار باقی مانده در فاصله سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۷، ۲۸ ماه لرزه سطحی را ثبت کردند. شدت این لرزه ها بین ۲ تا ۵ درجه در مقیاس ریشتر متغیر بود. 
تیم تحقیقاتی مربوطه با استفاده از تخمین های موقعیتی به دست آمده از الگوریتم جدید، دریافتند که ۸ مورد از این ۲۸ لرزه در محدوده ۳۰ کیلومتری از گسل های مشهود در سطح ماه، روی داده اند که به این ترتیب می توان لرزه ها را به گسل های مربوطه نسبت داد. 
توماس واترز مولف ارشد این پژوهش و از محققان حوزه هواوفضا در این باره می گوید: «آنالیزهای ما نخستین مدرک دال بر این که این گسل ها هنوز فعال بوده و امروز همزمان با سرد و کوچک شدن تدریجی ماه، ماه لرزه هایی را ایجاد می کنند، ارائه می دهد.»
به گفته ی واترز، شدت این لرزه ها می تواند به حدود ۵ درجه در مقیاس ریشتر برسد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا