بررسی ظرفیت¬های گردشگری آذربایجان شرقی با هدف توسعه گردشگری شمال غرب کشور

در نشست مدیرکل میراث فرهنگی استان با نمایندگان جایکا بررسی ظرفیت های گردشگری آذربایجان شرقی به منظور توسعه گردشگری شمال غرب کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ظهر امروز نشست تدوین استراتژی توسعه گردشگری شمالغرب کشور با مشارکت آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) با حضور مدیرکل میراث فرهنگی استان، حسن گرامی معاون دفتر برنامه ریزی و حمایت از توسعه گردشگری، نمایندگان آژانس بین المللی جایکا در ایران و جمعی از مسئولان استانی و شهری برگزار شد.

“مرتضی آبدار” مدیر کل میراث فرهنگی استان در این نشست با بیان اینکه براساس مطالعات انجام شده توسط آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، محور شمال غرب ایران از نظر غنای تاریخی – فرهنگی قابلیت تبدیل به مسیر و مقصد گردشگری جدید در کشور را دارد، ادامه داد: براساس مطالعات این آژانس بین المللی، محور شمال غرب ایران از  ظرفیت های گردشگری  غنی برخوردار است که در راس استان های حاضر در این محور، آذربایجان شرقی جهت تمرکز مطالعاتی و بررسی  ظرفیت های موجود در اولویت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از سایت‌های ثبت شده در فهرست میراث‌جهانی یونسکو در محور شمال غرب کشور و به خصوص آذربایجان شرقی قرار دارد، افزود: طی دو سال اخیر اقدامات موثری از جمله برگزاری دوره های آموزشی توسعه ای گردشگری و صیانت از میراث فرهنگی با همکاری مشترک این اداره کل و جایکا صورت گرفته است.

آبدار ادامه داد: میراث فرهنگی آذربایجان شرقی به واسطه سند تدبیر توسعه گردشگری، نگرشی جامع بر حوزه گردشگری و بخش های دخیل در این حوزه داشته و افقی روشن را تا سال ۱۴۰۰ به وسیله تدوین برنامه های مطالعاتی و آموزشی متمرکز بر اکوتوریسم، ژئوتوریسم و بوم گردی در راستای توسعه گردشگری آذربایجان شرقی تعریف کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه برندسازی تبریز توسط شهرداری کلانشهر تبریز در حال پیگیری است، بر تاثیر بسزای مطالعات آژانس بین المللی جایکا بر این امر تاکید کرد.

آبدار در خاتمه گفت: با توجه به افق ۵ ساله استان در حوزه گردشگری و  وجود بسترهای لازم جهت سرمایه گذاری و ارتقا کیفی ظرفیت های گردشگری، اداره کل میراث فرهنگی استان خواستار برگزاری دوره های آموزشی توسط موزه ملی ژاپن در تبریز در راستای تقویت ظرفیت های موجود شده است.

در ادامه این نشست، “آقای نیشیدا” کارشناس آژانس بین المللی جایکا و مسئول پروژه توسعه گردشگری در ایران به شرح اهداف این آژانس در تدوین استراتژی توسعه گردشگری شمال غرب کشور پرداخت و گفت: پیرو هماهنگی‌های بعمل آمده به منظور بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های موجود بین‌المللی، برنامه مدیریت و توسعه گردشگری استان‌های شمال‌غرب کشور پیشنهاد و برنامه‌ریزی برای آغاز مراحل اجرایی آن انجام شده است.

نیشیدا افزود: گروه کارشناسان جایکا طی دو ماه جاری به جمع آوری اطلاعات دقیق و بازدید از ظرفیت های گردشگری استان های شمال غرب کشور و پس از آن به تعریف  اقدامات اولیه جهت پیشبرد اهداف توسعه گردشگری اقدام خواهند پرداخت.

مسئول پروژه توسعه گردشگری جایکا در ایران، ادامه داد: پروژه مذکور که با همکاری مشترک میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جایکا اجرا خواهد شد، که در کنار سه رکن اصلی؛ تدوین برنامه توسعه گردشگری منطقه شمال غرب کشور، برنامه مدیریت مقصد و استراتژی بازاریابی با رویکرد توجه به ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی این منطقه با تاکید بر جاده ابریشم، بر افزایش سرمایه گذاری در توسعه گردشگری، جلب مشارکت جوامع محلی، برندسازی گردشگری استانی و منطقه ای و مدیریت جامع توریسم در منطقه نیز توجه خواهد داشت.

نیشیدا با بیان اینکه آذربایجان شرقی به واسطه ظرفیت های غنی تاریخی و فرهنگی خود از جمله استان های شاخص مورد توجه این آژانس در پروژه مذکور است، ادامه داد: با توجه به اینکه ظرفیت های شاخص گردشگری و همچنین بخش عمده سایت های جهانی منطقه شمال غرب کشور در آذربایجان شرقی قرار گرفته است، لذا گروه کارشناسان جایکا توجه ویژه ای  را بر این استان خواهند داشت و طی برنامه بازدید مجدد خود در ۲۵ خرداد ۹۸ از این استان و جمع آوری اطلاعات لازم، به تدوین برنامه ای جامع خواهند پرداخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا