وضعیت جاده ها در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها نابسامان است

 معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: جاده های اصلی در فاصله ۳۰ کیلومتر از شهرها به حال خود رها شده و به وضعیت نابسامانی رسیده است.

به گزارش ایرنا، جواد رحمتی، دوشنبه شب در جلسه مدیریت ایمنی حمل و نقل استان افزود: ۶۰ درصد تصادف های جاده ای استان در ۳۰ کیلومتری شهرها روی می دهد و اصلاح جاده ها در این فاصله از سوی دستگاه های ذیربط ضروری است.
وی با انتقاد از وضع نابسامان جاده ها در ۳۰ کیلومتری شهرها اظهار داشت: شهرداری ها بیشتر به هسته مرکزی شهرها و اداره کل راه و شهرسازی بیشتر به عمق جاده ها توجه می کند و این امر موجب شده تا شعاع ۳۰ کیلومتری جاده ها از شهرها از وضعیت مناسبی برخوردار نباشد.
معاون امور هماهنگی و عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها از لحاظ ساخت و ساز اشباع شده و این امر موجب شده تا تضاد بین ترافیک دورن شهری و برون شهری بروز کند.
رحمتی، با اشاره به اینکه در برخورد با تعرض و تجاوز به حریم راه در ۳۰ کیلومتری شهرها مشکل قانونی وجود ندارد، ادامه داد: مالکان و اصناف مستقر در این محدوده باید بر اجرای رمپ های استاندارد ملزم شوند.
وی اصلاح هندسی رمپ و لوپ های ورودی و خروجی به راه های اصلی و شریانی، کاهش سرعت تا ۱۰ کیلومتر شهرها، تامین روشنایی، نصب تابلو و علائم هشدار دهنده، احیای خط کشی ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز را از اولویت های برنامه های اصلاحی در محدوده شعاع ۳۰ کیلومتری جاده ها از شهرها اعلام کرد.
رحمتی، وظیفه شهرداری ها در خصوص اصلاحات هندسی و ساماندهی دستفروشان کنار جاده ها را مهم دانست و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان را ملزم کرد با استفاده از موانع ترافیکی، راه های دسترسی غیرقانونی را با همکاری مراجع قضایی مسدود کند.
وی گفت: با تمرکز اقدامات نظارتی و عملیاتی دستگاه های اجرایی با رویکرد پیشگیرانه می توان در محورهای پرتردد به نتایج مثبتی در کاهش و کنترل حوادث جاده ای دست یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در سال جاری ۳۲۱ کیلومتر طرح در ۲۱ محور استان در حال اجرا بوده که از این میزان ۱۹۶ کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی است.
ابوالقاسم سلطانی، افزود: علاوه بر این طرح ها عملیات اجرایی ۹۹ کیلومتر در قالب قطعات مختلف در سطح استان آغاز می شود.
وی اظهار داشت: در بخش راه های روستایی نیز ۱۸۰ طرح در سال جاری اجرا می شود که ۱۰۰ کیلومتر مربوط به آسفالت، ۲۰ کیلومتر احداث راه روستایی و احداث ۴ پل در راه های روستایی است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طبق بررسی های انجام شده ۱۰ محور مهم با ۸۰ درصد ترافیک در استان وجود دارد، گفت: بیشترین تصادفات نیز در این محورها رخ می دهد.
اورجعلی علیزاده، با تاکید بر اینکه اولویت و برنامه ریزی های اصلی برای ارتقای ایمنی باید در این محورها انجام شود، افزود: حل تضاد ترافیک درون شهری و برون شهری ضروری است.
سرهنگ رضا کریمی نژاد، رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: ۸۲ درصد تصادف های جاده ای استان در ۱۰ درصد محورهای ارتباطی استان روی می دهد و محورهای تبریز – اهر، تبریز – آذرشهر و تبریز – زنجان به تریتب بیشترین تلفات جاده ای را به خود اختصاص داده است.
در این جلسه که با محوریت آمادگی برای سفرهای تابستانی برگزار شد، دستگاه های ذیربط پیشنهادهای خود برای طرح جامع کاهش تصادفات در استان در سال جدید را ارائه کرده بر آمادگی و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه برای سفرهای بعد از ماه مبارک رمضان تاکید کردند.
آذربایجان شرقی به وسعت حدود ۴۵ هزار کیلومتر مربع، دارای ۱۴ هزار و ۱۹۶ کیلومتر شبکه راهداری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا