۱۳۱ اثر به دبیرخانه نمایشنامه نویسی میرزاآقا تبریزی ارسال شد

دبیر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌ نویسی میرزا آقا تبریزی و جایزه ایوب آقاخانی گفت: تاکنون۱۳۱ نمایشنامه فارسی و ترکی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.

به گزارش ایرنا، سیروس مصطفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقار تبریزی از ۱۸ استان کشور از قبیل آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، زنجان، ایلام، همدان، تهران، البرز، قم، کرمانشاه، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان و منطقه آزاد کیش بوده است.

وی با بیان اینکه این جشنواره برای نخستین بار اجرا می‌شود، اظهار داشت: از آثار ارسال شده ۱۰۲ نمایشنامه به زبان فارسی و ۲۹ اثر به زبان ترکی است.

دبیر جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی اظهار داشت: فراخوان شرکت در این جشنواره ۸ بهمن ماه سال گذشته منتشر شد و آخرین مهلت ارسال نیز پایان ۳۱ اردیبهشت امسال بود که تمدید نشد.

مصطفی، ادامه داد: سری اول داوری آثار راه یافته به این جشنواره ملی در حال انجام است و سری دوم آثار هم در حال کد گذاری است تا برای داوری ارسال شود.

وی با بیان اینکه ارسال آثار به این جشنواره الکترونیکی بود، یادآوری کرد: تلاش می‌شود کتاب جشنواره تا روز اختتامیه آماده و در این مراسم رونمایی شود که شامل مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده ۵ اثر فارسی و ۵ اثر ترکی است.

دبیر جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی گفت: روزهای ۱۲ و ۱۳ تیر امسال نمامزدهای جشنواره در موسسه الف به نمایش نامه خوانی می‌پردازند و روز ۱۴ تیر نیز مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

مصطفی، افزود: انجمن دانش آموختگان تئاتر آذربایجان شرقی تلاش می‌کند تا این جشنواره  در حد و شأن نام میرزا آقا تبریزی و ایوب آقاخانی برگزار شود و داشته‌های فرهنگی این مرز و بوم را با حمایت متولیان و نهادهای ذیربط در اختیار آیندگان قرار دهد.

میرزا آقا تبریزی، نمایشنامه‌نویس آغازگر ایرانی دوره قاجار است که برای نخستین بار در سدهٔ سیزدهم قمری نمایشنامه‌هایی به زبان فارسی تصنیف کرده‌ است.

نمایشنامه‌های میرزا آقا در دوران حکومتهای ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، امکان چاپ نیافت و تنها با آغاز نهضت مشروطیت، نمایشنامهٔ «طریقهٔ حکومت زمان‌خان» در فاصلهٔ سالهای ۱۳۲۴–۱۳۲۶ قمری بدون ذکر نام مؤلف در مطبعهٔ دولتی به چاپ رسید.

اندکی بعد، نمایشنامه‌های «سرگذشت اشرف خان»، «طریقهٔ حکومت زمان خان» و «حکایت کربلا رفتن شاهقلی میرزا»، این‌بار هم بدون ذکر نام مؤلف در پاورقی روزنامهٔ اتحاد چاپ تبریز منتشر شد. در ۱۳۰۰ خورشیدی همان ۳ نمایشنامه بر اساس نسخه‌ای متعلق به فردریک روزن وزیر مختارآلمان در تهران، با عنوان مجموعهٔ مشتمل بر ۳ قطعه تیاتر منسوب به میرزا ملکم خان ناظم‌الدوله در برلین به چاپ رسید.

اما در سال ۱۳۳۴ خورشیدی (۱۹۵۵) بود که با انتشار اسناد، دست‌نوشته‌ها و نامه‌های فتحعلی آخوندزاده توسط ابراهیم‌اف و کشف ۴ نمایشنامه به خط خود میرزا آقا تبریزی، روشن شد که او علاوه بر ۳ نمایشنامهٔ چاپ شده، نمایشنامهٔ چهارمی هم باعنوان «حکایت عشق بازی آقا هاشم خلخالی» داشته‌است. این آثار بعدها با عنوان «نمایشنامه‌های میرزا آقا تبریزی» در تهران منتشر شد.

ایوب آقاخانی متولد ۱ آبان ۱۳۵۴ در تبریز، بازیگر، کارگردان است؛ او  فارغ التحصیل لیسانس نمایش از دانشگاه آزاد و فوق لیسانس نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۸۱ می باشد. 

آقاخانی فعالیت خود را از سال ۱۳۷۳ وقتی ۱۹ ساله بود بصورت کارآموز از رادیو شروع کرد و نمایش های رادیویی زیادی اجرا کرد، او سپس در دانشگاه وار عرصه تئاتر شد؛ سال ۱۳۸۰ اولین نمایشنامه خود به نام دوئتی کوتاه برای پاییز را چاپ کرد؛ او سپس بعنوان مدرس و استاد دانشگاه شروع به تدریس کرد، حالا استاد دوره های لیسانس و فوق لیسانس دانشگاه سوره و آموزشگاه های هنری می باشد.

افتخارات آقاخانی از سال ۱۳۷۶ با جایزه بازیگری نمایش مرگ مرده شروع شد و سپس به ده ها جایزه نویسندگی، کارگردانی، مولف و ترجمه نیز رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا