از معضلات شهر سهند تا اتوبان حسرت، سهند شهری برای امروز یا فردا

  • گزارش:پریا دادوند خبرنگار روزنامه ارک

شهری که طبق پیش بینی ها قرار بود سرریز جمعیتی کلانشهر تبریز را کنترل کند حالا بیش از ۱۳۰هزار سکنه در خود جای داده است.

توسعه پایدار شهری موضوعی است که شهر را تنها آجر و سیمان نمی داند بلکه شهر را به مثابه بستر و زمینه فراهم شده برای رشد همه جانبه انسانی می داند اما گویی این شهر منحنی رشد توسعه اش تا اندازه ای هم چون قارچ بوده و تنها آماده سازی واحد های مسکونی برعهده شهرسازان است وبقیه عناصر شهر همچون وجود مراکز گردشگری و فرهنگی تفریحی به باد فراموشی سپرده شده است.هفت سال پیش زمانی که به شهر جدید سهند آمدیم در جاده جز ماشین ما ماشین دیگری در سربالایی سهند نبود این را افسانه اسماعیلی ساکن فاز۳ سهند می گوید.

از نبود امکانات اوایل زندگیش از نبود سوپر مارکت ها و از نبود هیچ امکانات دیگر حرف می زند و در آخر از پیشرفت چشم گیر این شهر تازه تاسیس سخن می گوید

او می گوید بیمارستانی برای این شهر وجود ندارد اگر کسی بیمار اورژانسی داشته باشد باید به کجا رود، کلینیک های پزشکی هیچ گاه دوای درد بیمار بیمارستانی نیست

اسماعیلی درمورد دعواهای ایستگاه های اتوبوس می گوید :اتوبوس ها گویا میدان جنگ هستند به دلیل کمبود اتوبوس مردم در سرو کله ی هم می زنند تا سوار اتوبوس شوند ،اتوبوس هایی که بعد ازسوارشدن نه پرده ای دارند نه سیستم گرمایش و سرمایش .

دراین باره با مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز به گفتگو نشستیم:

عدم کمک دولت نسبت به نوسازی ناوگان

فرخ جلالی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در خصوص جوابیه ای به شهروندان سهند می گوید :

شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه به سه فاز شهر جدید سهند با ۲۶دستگاه اتوبوس سرویس دهی میکند .

وی ادامه می دهد:مبدا سرویس دهی از پایانه فرعی میدان راه آهن شروع می شود و با طی مسیر طولانی در داخل فازهای شهر جدید سهند هم به امر جابجایی اقدام می کنند و این امر ضمن زمان بر کردن سرویس دهی باعث استهلاک بالای اتوبوس ها و کاهش عمر آن ها می شود .

وی در خصوص کاهش مشکلات اتوبوسرانی ها گفت :چندین بارجلسه و یا مکاتبه ای برای شهرداری سهند ارسال شده است تا شهرداری سهند پایانه مرکزی درون شهری در داخل سهند را احداث کنند و اتوبوسرانی تبریز مسافرین را از تبریز به سهند منتقل کند و از پایانه مرکزی شهرداری سهند با استفاده از اتوبوس های شهر جدید سهند نسبت به سرویس دهی به کل فازها و محلات اقدام کند در کل عهده دار حمل و نقل درونشهری شهرداری سهند باشد ولی تا این لحظه نتیجه ای حاصل نشده است.

وی باتوجه به توسعه ی شهر جدید سهند می گوید :با افزایش جمعیت و نیز ساکن شدن بیشتر مردم در فازهای مسکن مهر اگر احداث پایانه مرکزی توسط شهرداری شهر سهند بزودی انجام نشود مشکل حمل و نقل عمومی درونشهری در شهر جدید سهند بیشتر خواهد شد.جلالی در خصوص مشکلات ناوگان حمل و نقل گفت:عدم کمک دولت نسبت به ناوگان ،عدم پرداخت کامل یارانه بلیت حمل و نقل عمومی توسط دولت،افزایش هزینه های تعمیر و نگهداری و دستمزد و عدم مقرون به صرفه بودن و….

از وی در مورد نبود ایستگاه های اتوبوس و تابلوهای ایستگاه پرسیدم ؛وی می گوید : ایستگاه های داخل شهرجدید سهند برعهده شهردار سهند بوده و دخالتی به تبریز ندارد.

توقف شهرسازی در مرحله خانه سازی!؟

آذردرخشان ۷۵ساله ساکن مسکن مهرهای سهند می گوید :خانه ها انقدر به هم نزدیک است و جوری ساخته شده است که گویا در خانه ی همسایه نشسته ای و تماما صدای حرف های همسابه در خانه ماست.دراین باره با  رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز به گفتگو  نشستیم :

 بابایی اقدم رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز تعاریف متفاوتی از ساخت مسکن و خانه سازی درشهرسازی وجود دارد که  می گوید :

در دیدگاه مدرن خانه و مسکن صرفا ماشینی برای زندگیست و جنبه های تعلیم و تربیتی مانند توجه به آرامش روح و روان ساکنین کم تر مد نظر قرار می گیرد و بدیهی است که مسکن و سرپناه فرق زیادی باهم دارند .

وی ادامه می دهد :در سال های پیشین وقتی شرایط جمعیتی جامعه و تراکم خانوار به حدی زیاد بود که کمتر جوان تازه ازدواج کرده ای می توانست به خانه دار شدن اش فکر کند و به خاطر حل این مسئله مسکن های حداقلی در قالب مسکن مهر ساخته شدند تا فارغ از کمبود هایشان لذت صاحب خانگی و رهاشدن اثاث کشی های سالیانه را به خانواده ها ارمغان بیاورند.

بابایی اقدم می گوید:در روی دیگر سکه مسکن های حداقلی توجه زیادی به روابط همسایگی و کنش های اجتماعی متناسب با تاریخ شهرنشینی فرهنگ ایرانی اسلامی ما ندارد که برای مرتفع شدن این مشکل دولت ها بایستی به ساخت و تجهیز مکان های تفریحی و فرهنگی و بهداشتی در شهر های جدیدی همچون سهند همت بگمارند.

بزرگراه تبریز – سهند، آرزویی ۱۰ ساله

اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷، در سفر استانی رئیس‌جمهور وقت به آذربایجان شرقی ، به‌منظور کنترل و کاهش ترافیک جاده تبریز – آذرشهر به تصویب رسید، اما بعد از گذشت ۱۰ سال به علل مختلف از جمله کمبود اعتبار، هنوز افتتاح نشده است.

تکمیل بزرگراه تبریز ـ سهند یکی از نیازها اصلی و زیرساخت‌های مهم این شهر است، چراکه جاده همیشه پرترافیک و حادثه‌خیز تبریز ـ آذرشهر تنها راه ارتباطی جمعیت ۱۳۰ هزارنفری سهند است که این روزها یک تصادف و حادثه کوچک، باعث ایجاد راه‌بندان‌های طولانی و چندساعته می‌شود و شهروندان را گرفتار می کند

کمبود مراکز رفاهی، خدماتی، تفریحی و فرهنگی از دیگر مشکلات مهم شهروندان شهر جدید سهند، به‌ ویژه ساکنان مسکن مهر این شهر است.

درخصوص شهرجدید سهند و بزرگراهی که ۱۰ سال است حسرت آن در دل مردم این شهر مانده است هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی درباره ی این شهر ۱۳۰هزارنفری نشد

شهرجدید سهند با مشکلات فراوانی که داشت و نیاز به پاسخگویی بسیاری از مسئولین شهر بود اما متاستفانه رئیس شورا از پاسخگویی امتناع کرد وشهردار سهند از تماس های تلفنی گرفته تا پیام متنی حاضر به پاسخگویی خبرنگار روزنامه ارک نشد اما باز اشکالی ندارد سوالات را در گوشه ای از دفتر خاطراتم مینویسم تاروزی که شهردار به یاد تجلیل از خبرنگار جماعت  میافتد!

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا