مرحله نخست کاوش باستان شناسی گورستان تاریخی سرند پایان یافت

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: مرحله نخست کاوش باستان شناسی و نجات‌بخشی گورستان تاریخی سرند شهرستان ورزقان پایان یافت.

به گزارش ایرنا، مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به انجام برنامه کاوش اضطراری در محل کشف اتفاقی اموال تاریخی در مسیر احداث برزگراه «خواجه – ورزقان» گفت: نظر به اینکه طی عملیات عمرانی بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستای سرند، در حین اجرای پروژه بصورت اتفاقی تعدادی اشیا تاریخی کشف شده بود، لذا پس از دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان مرکزی، عملیات کاوش اضطراری و نجات بخشی با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده اداره کل میراث فرهنگی استان به سرپرستی “حسین اسماعیلی عتیق” به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده آن منطقه در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه‌های آنها در ادوار مختلف تاریخی اجرا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تشریح کرد: عملیات اولیه کاوش اضطراری و نجات بخشی محل کشف آثار مورد مطالعه و کاوش قرار گرفت و در نتیجه آن مشخص شد، این قسمت بخشی از گورستان تاریخی در دوره اشکانیان بوده و آثاری که از آنجا بدست آمده شامل یک سری اشیای تاریخی از قبیل انواع ظروف و کوزه‌های سفالی و اشیای مفرغی شامل دستبند، سنجاق سر و تزئینات مفرغی که از داخل قبوری که متعلق به اشکانیان بود، به دست آمد و جهت اقدامات اولیه و مطالعه به موزه منتقل شد.

وی افزود: با توجه به تدفین‌های صورت گرفته در دامنه کوه، قبور بصورت پلکانی و بعضاً در دو طبقه هستند، لذا کاوش قبور مکشوفه در دو مرحله صورت گرفت، در مرحله اول قبور فوقانی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت و پس از جمع آوری قبور فوقانی و انتقال اشیا مکشوفه به موزه کاوش، قبور تحتانی شروع شد و تا چند روز آینده کار کاوش به پایان خواهد رسید.

آبدار در خاتمه با تاکید بر انجام حفارهای علمی و مستندنگاری در راستای عملیات آزاد سازی و نجات بخشی در قبرستان تاریخی سرند گفت: با توجه به توقف عملیات بزرگراه خواجه-ورزقان به دنبال انجام عملیات اولیه کاوش، ایجاد این بزرگراه تداوم خواهد یافت و در کنار آن نیز مرحله دوم کاوش گورستان سرند پیگیری و پس از اتمام جهت مطالعات تخصصی و علمی در اختیار دانشگاه‌ها و پژوهشگران و سپس بعد از انجام عملیات مرمتی، اشیای کشف شده در اختیار موزه به منظور بازدید عموم، قرار خواهد گرفت.

در عملیات عمرانی پاییز ۹۷ در بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستای «سرند»، در گورستان تاریخی این روستا تعدادی اشیایی تاریخی کشف و عملیات راهسازی وسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی متوقف شد.

پس از آن با توجه به مصوبه شورای فنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در خصوص کاوش اضطراری گورستان تاریخی سرند، موضوع کاوش در دستور کار قرار گرفته و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور، عملیات کاوش آغاز شد.

در آن زمان اعلام شد قدمت آثار کشف شده براساس یافته‌های باستان شناسان تیم، از دوره هزاره اول قبل از میلاد تا دوره اشکانی است.

روستای سرند در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال شرق تبریز واقع شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا