استاندار: بیشتر بخش های بازار تبریز مستعد حوادث است

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آتش سوزی اخیر سرای «ایکی قاپیلار»، گفت: بیشتر بخش های بازار تاریخی و مسقف تبریز مستعد چنین حوادثی است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز چهارشنبه در جلسه شورای پدافند غیر عامل آذربایجان شرقی بر لزوم شناسایی و مصون‌سازی سرمایه‌ها و زیرساخت های در معرض خطر استان تاکید و اضافه کرد: موضوع پدافند غیرعامل باید به شکل عملیاتی مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: حوادثی مانند سیل و آتش سوزی اخیر بازار تبریز نشان می دهد که باید به بحث مصون‌سازی زیرساخت‌ها و حفاظت از سرمایه‌های حیاتی بیش از پیش توجه شود.

پورمحمدی اضافه کرد: با وجود اینکه کارها و اقدامات مفید زیادی برای بازسازی و ایمن سازی بازار بزرگ تبریز انجام شده، اما حادثه اخیر نشان داد که آمادگی کامل برای مواجهه با حوادث بزرگ وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بحث بازسازی بازار تبریز، باید به موضوعات مهمی همچون سیستم‌های تأسیسات و تجهیزات هشدار دهنده توجه می شد و اکنون در بحث بازسازی بخش آسیب دیده سرای ایکی قاپیلار نیز این موارد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.


پورمحمدی یادآوری کرد: این تجربه تلخ نشان داد که پدافند غیرعامل اجرا نشده است و اگر سرعت عمل نیروهای امدادی نبود می توانستیم شاهد یک ضایعه جبران ناپذیر در بازار تبریز باشیم.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل یک گام جلوتر از پدافند عامل است، افزود: پدافند غیرعامل که در واقع مصون سازی زیرساخت ها و سرمایه های حیاتی در برابر تهدیدات است، چه در بحث حوادث و بحران‌ها و چه در مقابله با تهاجم احتمالی دشمنان باید جدی گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی بر نگاه عملیاتی کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: هر دستگاه باید با تعیین متولی مشخص برای این موضوع، شناسایی و مصون سازی سرمایه‌ها و زیرساخت های در معرض خطر را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.

پورمحمدی با بیان اینکه پدافند غیرعامل تنها مربوط به زیرساخت‌های فیزیکی نیست، اظهار داشت: امروزه با تهدیدات زیستی، بیولوژیکی و سایبری نیز مواجه هستیم که پدافند غیرعامل در این حوزه‌ها بسیار مهم است.

وی از عدم پیشرفت مناسب طرح بازآفرینی شهری در استان انتقاد کرد و با بیان اینکه این طرح یکی از طرح‌های مهم در راستای پدافند غیرعامل است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی باید موانع اجرای این طرح را به سرعت رفع کند.

پورمحمدی بر رفع آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی مانند آب و برق، رعایت الزامات پدافند غیرعامل در تمام طرح های عمرانی، ایجاد سامانه‌های اعلام خطر و مانیتورینگ در مراکز پرخطر، توسعه آموزش‌های پدافند غیرعامل به گروه‌های هدف، تقویت ارتباطات بین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تشکیل منظم جلسات کارگروه‌های تخصصی و شوراهای شهرستانی پدافند غیرعامل، استقرار مولدهای برق اضطراری در دستگاه‌های اجرایی و جداسازی اینترنت و شبکه‌های داخلی در ادارات تاکید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا