فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی: به دنبال تحریک ایران نیستیم

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در توجیه اعزام نیروهای نظامی این کشور به غرب آسیا، مدعی شد که واشنگتن به دنبال ایجاد بازدارندگی است و نمی‌خواهد ایران را تحریک کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد اعزام نیروهای نظامی این کشور به منطقه غرب آسیا با هدف ایجاد بازدارندگی در برابر ایران صورت گرفته و نباید این اقدام را تحریک‌آمیز تلقی کرد.

دانفورد که در اندیشکده «بروکینگز» صحبت می‌کرد، در مورد اعزام صدها نیروی اضافی به منطقه و استقرار ناوهواپیمابر و بمب‌افکن در نزدیکی خلیج فارس، گفت: «هدف این کار، تحریک نیست، هدف این کار تقویت توانمندی‌های تهاجمی در آن منطقه نیست.»

وی افزود: «این اقدام برای محافظت از افراد ما طراحی شده و مانند دیگر عناصر نظامی که پیش از این اعزام کردیم و هدف آن تقویت بازدارندگی ما بود.»

پنتاگون روز جمعه اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته ۱۵۰۰ نیروی نظامی به منطقه اعزام کند. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با رد گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده مبنی بر در پیش بودن جنگ، گفته است که این نیروها رویکردی دفاعی دارند و واشنگتن خواستار جنگ با ایران نیست.

دانفورد در بخش دیگری از صحبت‌هایش، تلویحا ایران را به نقش‌آفرینی در انفجارهای بندر «فجیره» امارات، حمله پهپادی به تأ‌سیاست نفتی عربستان سعودی و حمله خمپاره‌ای به منطقه دیپلماتیک بغداد متهم کرد و گفت: «اولا، می‌خواستیم ایرانی‌ها بدانند که اگر کاری انجام دهند، آن را به آن‌ها نسبت خواهیم داد. ثانیا، می‌خواستیم بدانیم که در صورتی که بازدارندگی مؤثر نیافتد، ما توان پاسخگویی را داریم… و نهایتا می‌خواستیم اطمینان یابیم که این عناصر نظامی نمادی از اراده ما برای پاسخ باشند.»

روز چهارشنبه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم در اظهاراتی مشابه با دانفورد مدعی شد که «تقریبا مطمئن» است که ایران عامل انفجار در چند نفتکش در بندر فجیره امارات بوده است.

ایران این ادعا را قویا رد و بولتون را «جنگ‌طلب و آشوب‌طلب» توصیف کرده است. سید «عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات بولتون، گفته است: «آقای بولتون و سایر جنگ طلبان و آشوب طلبان باید بدانند که صبر راهبردی، هوشیاری بالا و آمادگی کامل دفاعی جمهوری اسلامی ایران که برخاسته از اراده ملتی بزرگ و مقاوم است، مانع تحقق خواسته‌های شوم آنها برای برای ایجاد هرج و مرج در منطقه خواهد شد.»  (جزئیات بیشتر)


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا