طرح پابند الکترونیکی در آذربایجان شرقی اجرایی شد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی از آغاز اجرای طرح پابند الکترونیکی در این استان خبرداد و گفت: هدف از اجرای این طرح که برای مجرمان سبک در نظر گرفته شده، کاهش آمار زندانیان است.

موسی خلیل اللهی روز پنجشنبه در مراسم راه اندازی تجهیزات الکترونیکی در اداره کل زندان‌های آذربایجان شرقی، افزود: کاهش جمعیت کیفری در جرایم سبک، توجه به مسائل خانوادگی و تداوم زندگی مشترک زندانیان و به حداقل رساندن آسیب‌های خانواده ناشی از فقدان سرپرست خانواده از دیگر اهداف اجرای طرح پابند الکترونیکی است.

وی اظهار داشت: طرح مراقبت‌های الکترونیکی و نظارت فرد تحت مراقبت از طریق تجهیزات الکترونیکی در محدوده جغرافیایی تعیین شده با همکاری معاونت آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان و مسئولین زندان تبریز در اداره کل زندان تبریز اجرا می‌شود.

خلیل‌الهی با اعلام اینکه آذربایجان شرقی چهارمین استان کشور در اجرای طرح پابند الکترونیکی است، یادآوری کرد: می‌توان با اجرای درست این طرح نسبت به شیوع بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از نبود سرپرست خانوار جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، معاون آمار و فناوری اطلاعات رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم مراقبت الکترونیکی را نظارت و کنترل فرد تحت مراقبت به صورت مستمر یا دوره‌ای با استفاده از ابزار و تجهیزات الکترونیکی تعریف کرد و گفت: با اجرای این طرح محکومین به حبس با رضایت خود زندانی و در محدوده مشخص سامانه الکترونیکی تحت نظارت قرار می‌گیرند.

مجید فراهانی اظهار داشت: در این طرح طبق ماده ۵۵۳ و ۵۵۴ قانون آئین دادرسی کیفری قاضی حکمی صادر می‌کند مبنی بر اینکه باقی مانده دوران محکومیت فرد تحت مراقبت الکترونیک در محدوده‌ای که با موافقت محکوم‌علیه تعیین شده است، سپری شود و البته قاضی می‌تواند دستورات و تدابیری را نیز ذکر کند.

وی افزود: پابند الکترونیکی که در این طرح به پای محکوم به حبس بسته می‌شود، بومی و ساخت متخصصان ایرانی است که مانند جی پی اس عمل کرده و توسط سیستم مانیتورینگ در تهران کنترل می‌شود.

فراهانی اضافه کرد: این پابند در صورت هرگونه دستکاری قابل مشاهده است و به وی تذکر و هشدار داده می‌شود و اگر فرد به هشدارها بی‌اعتنایی کند، به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این خصوص اتخاذ شود.

وی گفت: این دستگاه شارژی است و در صورت اتمام شارژ فرد متهم هر مسیری را طی کند پس از انجام شارژ مکان‌ها مشخص می‌شود و اگر هم به سیستم آسیبی وارد شود خود فرد باید هزینه آن را پرداخت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا