استاندار آذربایجان شرقی: استفاده از ظرفیت‌های معدنی جزو اولویت‌های استان است

استاندار آذربایجان شرقی با اعلام حمایت کامل از فعالیت‌های اکتشافی سازمان زمین‌شناسی در استان، گفت: استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده معدنی و ایجاد زنجیره تولید در این بخش جزو اولویت‌های استان است.

به گزارش ایرنا، محمدرضا پورمحمدی روز پنجشنبه در دیدار رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، با بیان اینکه ظرفیت معادن کشف‌شده در مقایسه با پیش‌بینی ذخایر معدنی استان بسیار ناچیز است، افزود: یکی از برنامه‌های مهم مدیریت استان، استفاده از این ظرفیت فوق‌العاده و بهره‌برداری بهتر از ذخایر معدنی است و در این زمینه از سازمان زمین‌شناسی برای کشف، تعیین محدوده و صیانت از ذخایر و پهنه‌های معدنی استان انتظار همکاری داریم.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با انتقاد از خام‌فروشی ذخایر معدنی، گفت: استخراج معادن تنها در صورتی مفید است که تبدیل به زنجیره تولید و در نتیجه ارزش افزوده و ایجاد ثروت و رفاه شود.
وی افزود: فعالیت‌های گسترده معدنی در مجتمع مس سونگون باید منجر به ایجاد یک شهرک صنعتی مس شود و در غیر این صورت دردی از مشکلات استان دوا نخواهد شد.
معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور هم در این دیدار با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی استان معدنی است، گفت: سازمان زمین‌شناسی تمام تلاش خود را برای اکتشاف ذخایر معدنی در این استان به کار می‌گیرد و یقین داریم که تلاش‌ها به نتیجه خوبی خواهد رسید.
علیرضا شهیدی با اشاره به آغاز شناسایی پهنه‌های معدنی کشور با استفاده از ژئوفیزیک هوایی، گفت: تاکنون یک نمونه از این عملیات در آذربایجان شرقی انجام شده که نتیجه آن شناسایی ظرفیت خوبی از ذخایر مس، آهن و طلا بوده است.
وی افزود: تا پایان تابستان نیز یک عملیات دیگر در منطقه اهر و کلیبر انجام می‌شود که با توجه به هزینه‌بر بودن این عملیات نیازمند حمایت هستیم.
شهیدی همچنین تدوین اطلس نقشه‌های سازمان زمین‌شناسی را از مهم‌ترین اقدامات این سازمان برای کاهش ریسک اکتشاف معادن عنوان کرد.‏

وی، گفت: فعالان بخش خصوصی با استفاده از اطلاعات این اطلس، با اطمینان خاطر بیشتری در بخش معدن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
در این دیدار تفاهم‌نامه مطالعه و بررسی‌های زمین‌شناسی، معدنی و تهیه نقشه‌های پایه استان به امضای استاندار آذربایجان شرقی و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور رسید.
هدف از این تفاهم‌نامه، تقویت و پیشبرد پژوهش‌های زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان، توسعه ارتباطات علمی، پژوهشی و آموزشی، تبادل اطلاعات فنی، هم‌افزایی ظرفیت‌های علمی و تقویت مناسبت‌های اجرایی و رفع چالش‌های زمین‌شناختی استان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا