قلعه «سنگان» اشنویه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه گفت: قلعه سنگان این شهرستان در راستای حفظ و حراست از این اثر تاریخی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

روناک تاسا روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قلعه معروف و تاریخی سنگان در ۵.۳ کیلومتری جنوب شهرستان اشنویه واقع و به قلعه «موسی خان» مشهور است که با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال یکی از آثار تاریخی مهم در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: این قلعه طی سال‌های طولانی محل سکونت سران ایل «زرزا» بوده و هم اکنون بعد از صدها سال سکونت این ایل، بخش‌هایی از آن تخریب شده است.

وی بیان کرد: قلعه سنگان بر بالای تپه‌ای دایره‌ای شکل به ارتفاع ۳۰ متر از سطح دریا در زمینی به مساحت ۲ هزار متر و با ۷۰۰ متر زیربنا قرار دارد و دارای بخش اندرونی و بیرونی است که ضلع شرقی محل نشیمن مردان و ضلع غربی این قلعه محل نشیمن زنان است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشنویه افزود: هم اکنون در حال بررسی و تکمیل پرونده و ارائه مستندات برای هفت محوطه تاریخی دیگر در این شهرستان جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور در سال ۱۳۹۸ هستیم.

به گزارش ایرنا ۱۰۵ اثر تاریخی در اشنویه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که از لحاظ تعدد و تکثر آثار تاریخی ثبتی، اشنویه سومین شهر در آذربایجان غربی به شمار می‌رود. امروزه وجود حدود پنج کتیبه مهم اورارتویی در این منطقه، اشنویه را به عنوان بهشت باستان شناسی کشور تبدیل کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا