شهردار منطقه ۱۰ تبریز: گورستان «حاجی ستارخان» تخریب نمی شود

ارک خبر-  شهردار منطقه ۱۰ تبریز اعلام کرد: برخلاف شایعات منتشر شده مبنی بر تخریب و انتقال قبور گورستان «حاجی ستارخان» واقع در محله سرخاب، هیچ گونه تخریب و انتقالی در این مکان انجام نمی گیرد.

رسول وظیفه شناس روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و طرح ساماندهی گورستان ستارخان، هیچیک از قبور واقع در این محل تخریب و یا انتقال داده نمی‌شود و هیچ نبش قبری نیز در این محل اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این گورستان که بیش از ۲ دهه است هیچ دفنی در آن صورت نگرفته است بر اساس طرحی، ساماندهی می‌شود تا به محلی برای استراحت و تفریح مردم منطقه تبدیل شود.

وی افزود: تمامی مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی صلاح برای ساماندهی گورستان ستارخان به اتمام رسیده است و امروز نیز نامه‌ای از شهرداری منطقه ۱۰ تبریز به یکی از نهادهای مرکز استان ارسال خواهد شد تا آخرین مجوز نیز اخذ شود.

وظیفه شناس با اشاره به نحوه ساماندهی قبور واقع در گورستان ستارخان، گفت: بر این اساس تمام سنگ قبرهای موجود در ابعاد ۲۰ در ۳۰ طراحی و با مشخصات کامل فوت شدگان در همان محل دفن قدیمی تعبیه می‌شود و در کنار هر قبر نیز درختی به یادبود همان مرحوم یا مرحومه کاشته خواهد شد.

وی ادامه داد: در طرح ساماندهی گورستان ستارخان علاوه بر تغییر اندازه سنگ قبرها، تنها درخت، گل و چمن کاری صورت خواهد گرفت.

وظیفه شناس با اشاره به وجود ۱۵۶ آرامگاه شهدای دوران دفاع مقدس در گورستان حاجی ستارخان، اظهار داشت: با هماهنگی‌های انجام شده با مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان تبریز، طرح پیشنهادی این اداره برای قبور شهدا اجرا می‌شود که متفاوت از سایر قبور خواهد بود.

وی به وجود قبور شخصیت‌های بزرگ و مشهور تبریز در این گورستان، اشاره و اضافه کرد: تعدادی از این قبور همچون قبر مربوط به سرباز گمنام که از دوران جنگ جهانی دوم باقی مانده است و مرحوم حاج محمدحسین صحاف، از شاعران و مدیحه سرایان بنام آذربایجان و نیز قبر مرحوم حاجی ستارخان، واقف این گورستان، به همان شکل اصلی باقی و با ایجاد المان‌های جدید نگه داشته می‌شود.

شهردار منطقه ۱۰ تبریز وسعت گورستان ستارخان را ۳۵ هزار مترمربع اعلام و اضافه کرد: تبدیل این میزان از فضای شهری به فضای سبز و عام المنفعه می‌تواند برای اهالی محله مفید بوده و برای بازماندگان فوت شدگان نیز محلی آبرومند برای زیارت قبور بستگان خود باشد.

به گزارش ایرنا، محل کنونی گورستان ستارخان بیش از ۱۰۰ سال قبل تحت عنوان «صفه الصفا» شناخته می‌شد که مصلای تبریز به شمار می‌رفت و نمازهای جماعت و نمازهای عیدین قربان و قطر به امامت آیت الله العظمی عبدالرحیم سلطان القراء در آنجا اقامه می‌شد.

تا آن زمان مردم محله سرخاب به دلیل قرار گرفتن منبر گلی در آن، از آن محل به عنوان «منبر اتگی» (پای منبر) یاد می‌کردند.

در سال ۱۲۹۳ شمسی آیت الله العظمی سلطان القرایی دار فانی را وداع گفت و بنا بر وصیتش او را در همان محل «منبر اتگی» به عنوان اولین مدفون دفن کردند.

بر اساس اسناد تاریخی، دومین مدفون در گورستان فوق، میرزا عبدالحمید حکیم صونا فرزند آخوند ملاعلی و پدربزرگ دکتر سیروس مسیحا رئیس اسبق دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بوده است.

پس از آن به مرور زمان اهالی محل اموات خود را در این وادی دفن می‌کردند تا اینکه وادی «صفه الصفا» یا «مصلای تبریز» به قبرستان عمومی تبدیل می‌شود.

حوالی سال‌های ۱۳۱۰ شمسی شخصی به نام حاج ستارخان، از متمولین منطقه قره داغ، که هیچ نسبتی با ستارخان سردار ملی نداشت، اراضی پیرامونی «منبر اتگی» را خرید و پس از مرگ محل را برای گورستان وقف کرد و خودش نیز پس از فوت در همان محل دفن شد؛ پس از ان «مصلای تبریز» (صفه الصفا) در افواه عمومی به گورستان «حاجی ستارخان» معروف شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا