گستره دریاچه ارومیه ۸۲۹ کیلومتر افزایش یافت

ارک خبر- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه گستره کنونی دریاچه ارومیه به سه هزار و ۲۳۱ کیلومترمربع رسیده است، گفت: این رقم در همسنجی با روز مشابه سال گذشته ۸۲۹ کیلومتر افزایش یافته است.

عقیل اقدسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه نسبت به اول مهر سال ۱۳۹۷ (سال آبی) نیز یک هزار و ۵۰۸ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

وی حجم کنونی آب دریاچه ارومیه را ۵.۲۲ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: این مقدار بیشترین حجم در ۱۰ سال گذشته بوده و بر این اساس حجم آب دریاچه در همسنجی با مدت مشابه پارسال ۲.۹۷ میلیارد متر مکعب افزایش داشته است.

اقدسی ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نیز اکنون ۱۲۷۱.۸۹ متر است که نسبت به روز مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی متر و نسبت به ابتدای سال آبی ۱۶۲ سانتی متر افزایش دارد.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ در حد فاصل یکهزار و ۲۷۴ متر تا یکهزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر (تالاب بین المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا