مکتب‌های هنری تبریز با اتکا به توانمندی‌های هنرمندان آذربایجان‌شرقی احیا می‌شوند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: با اتکا به توانمندی‌های اهالی فرهنگ و هنر استان، مکتب‌های هنری تبریز احیا خواهند شد.

مکتب‌های هنری تبریز با اتکا به توانمندی‌های هنرمندان آذربایجان‌شرقی  احیا می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد محمدپور در آیین اختتامیه کنگره علمی هنری میرعلی تبریزی  اظهار داشت: اگر ما در گذشته صاحب مکتب بوده‌ایم، بدون شک امروز نیز می‌توانیم این پیشینه را احیا  کنیم و از این رو  اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با همراهی سایر نهادها و سازمان‌های فرهنگی و هنری در سال جاری اهتمام ویژه‌ای برای احیای مکاتب هنری و ادبی تبریز دارد.

وی افزود: ما امروز برای اینکه بتوانیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم باید به زوایای مختلف تاریخ و فرهنگ و هنر خود تکیه کرده و یاد و نام بزرگان و مفاخر و مشاهیر این سرزمین را که در طول تاریخ افتخارهای بساری را برای ما رقم زده‌اند، گرامی داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد:  این اداره کل در همین راستا و با هدف ایجاد همدلی و همفکری میان هنرمندان و تاثیرپذیری آنان از یکدیگر و فراهم آوردن فرصت و فضای فرهنگی مناسب، جهت تبادل اطلاعات اندیشمندان، پژوهشگران و هنرمندان و با توجه به اینکه حیات هنری و آثار میرعلی تبریزی سرشار از مضامینی ناب برای سوژه‌پردازی و خلق آثار توسط هنرمندان در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری است، برگزاری کنگره‌ علمی – هنری میرعلی تبریزی را در دستور کار خود قرار داد  و این حرکت را در دیگر رشته‌های فرهنگی و هنری نیز استمرار خواهد بخشید.

محمدپور تصریح کرد: خط نستعلیق که واضع آن زنده‌یاد استاد میرعلی تبریزی است در این شهر  نضج یافته و به اوج شکوفایی خود رسیده است و در بسیاری از حوزه‌ها تاثیر گذاشته است. میرعلی تبریزی هنرمندی نکته‌سنج و خوشنویسی چیره‌دست بود که فرهنگ ایرانی و اسلامی را با ظرافت و شیوایی خاصی به سلک تحریر کشید و آوازه‌ی هنرش مرزهای جغرافیایی را درهم نوردیده و از وی چهره‌ی هنرمندی فاخر در سطح جهانی رقم زده است؛ خوشنویسی فاضل، که از ستونهای خیمه‌ی هنر فاخر خوشنویسی ایران زمین است.

وی افزود: ما امروز با برگزاری این جشنواره قدردانی خود را از حاملان و میراث‌داران هنر فاخر خوشنویسی و علی‌الخصوص خط نستعلیق اعلام می‌کنیم و یاد و نام میرعلی تبریزی که افتخاری بزرگ برای این مرز و بوم در گستره‌ی تاریخ رقم زده است را گرامی می‌داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به اینکه این کنگره باعث خلق صدها اثر فاخر در حوزه‌ی هنر خوشنویسی شده است،‌گفت: امروز نام و آوازه‌ی میرعلی تبریزی در اقصی نقاط کشور طنین‌انداز شده و این هدفی است که ما در حوزه‌ی احیای مکاتب هنری پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین بر لزوم خارج شدن هنر از انحصار نخبگان تاکید کرد و خواستار عمومی سازی هنر و گسترش و تعمیق و ترویج آن در میان اقشار مختلف مردم شد.

گفتنی است در راستای ارج نهادن به مقام شامخ مبدع خط نستعلیق و آشنایی نسل جوان با گنجینه‌های ارزشمند و مفاخر هنری که از سرمایه‌های ملی و معنوی کشور هستند کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی «واضع خط نستعلیق» ۲۳ خردادماه سال ۹۸ در تبریز برگزار شد.

اشاعه و ترویج هنر خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و رقابت سازنده بین هنرمندان، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین خوشنویسان کشور، ایجاد زمینه برای علاقه‌مندی جوانان به هنر، ارج‌گذاری به مفاخر و هنرمندان و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری از مهمترین اهداف این کنگره محسوب می‌شود.

کنگره یاد شده در دو بخش علمی و هنری برگزار شد که بخش علمی شامل مقالات علمی در قالب محورهایی شامل‌ میرعلی تبریزی واضع خط نستعلیق و شاگردان و رهروان او، خط نستعلیق و هویت ایرانی ـ اسلامی، تبریز خاستگاه خط نستعلیق و بزرگان نستعلیق نویس تأثیرگذار تبریزی، مفاخر نستعلیق‌نویس ایران و جهان، زیبایی‌شناسی خط نستعلیق و خوشنویسی مکتب تبریز است.

بخش هنری این کنگره نیز شامل بخش رقابتی و بخش کارگاهی است‌ که بخش رقابتی شامل آثار منظوم و منثور خوشنویسی به خط زیبای نستعلیق و نقاشی‌خط در مورد اشعار و مطالبی است که در رابطه با میرعلی تبریزی سروده و گفته شده است و بخش کارگاهی به‌صورت دعوتی و با حضور هنرمندان خوشنویس دارای مدرک فوق ممتاز و ممتاز داخل استان برگزار شد.

نفرات برتر بخش هنری کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی معرفی شدند.

براساس این گزارش پیمان سادات نژاد،  شهرام روحی ،حامد فقیهی،سید علیرضا مطلبی، علی خیری  و مصطفی عابدینی به عنوان   نفرات برگزیده نهایی و حمید احمدی، سیدرسول آقامیری، محمد جواد شکوهی فر و حمید تاجیان به عنوان نفرات برگزیده منتخب و محمد حسین نژاداصل، تیمور خدابخش، سید مرتضی جعفری، شهرام فرشباف، هادی آقایی و  احمد قائم مقامی به عنوان نفرات برگزیده تقدیری معرفی شدند.

داوری بخش هنری این کنگره را حسین رسام، محمدعلی فرزبود، علی شیرازی، علی اشرف صندوق آبادی و حسن تقی زاده کرمانی بر عهده داشتند.

در بیانیه این بخش آمده‌ است: “بی تردید در میان همه ابداعات بشر «ابداع خط» مهمترین دستاورد وی است که هرچه روزگار سپری می­شود اهمیت آن هویداتر می­گردد و «خوشنویسی» روند تکامل این ابداع بی بدیل در طول ادوار و اعصار است.

کدام دل است که نبض تپش آن با شور عشق همنوا باشد اما از شیفتگی به جمال خیال و جهان مثال و خط و خوشنویسی بی بهره بماند؟ کدام عاشقِ «مجنون» را سودای انکار عشق به «لیلا»ی قلم در سر است؟ مگر می­توان لاف عشقباری زد ولی دل در گرو این هندسه افسونگر نداشت؟ مگر می­شود عاشق بود اما نام معشوق ازلی را به مشق ننشست؟

هستی به تمام تکرار سیاه مشق گونه زیبایی نام آفریدگاریست که صانع لوح و قلم و خالق زیبایی­های توصیف ناشدنی ست.

کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی واضع خط نستعلیق در زادگاهش تبریز کهن دیار فرهنگ و تاریخ،  یک رخداد ارزشمند تاریخی و فرهنگی است که به همت بلند متولیان آگاه و جدی تبریز متجلی شده و بایستی بر همت و بلند نظری متولیان این امر درودها و سپاس ها نثار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا