۸ سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد صندوق ورودی

در اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون های مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه:

۸ سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد

به گزارش ارک خبر:در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه در اصفهان، ۸ سند همکاری اقتصادی و تجاری میان ایران و روسیه امضا شد. وزیر نیرو در این مراسم ضمن قدردانی از همکاری وزارت خانه های دو کشور، بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی که طی دو روز گذشته نتیجه مذاکرات و فعالیت های چندماهه گذشته را در قالب تفاهم نامه ها و قراردادهای مهمی در ارتباطات با توسعه روابط اقتصادی دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه نهایی کردند، گفت: امروز عملا نتایج دو اجلاس مهم را گزارش می کنیم، دومین همایش تجاری، فرهنگی بین ناحیه قفقاز شمالی کشور روسیه و تعدادی از استان های کشور ایران و نیز اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور. رضا اردکانیان افزود: هر دو رویداد در زمانی اتفاق می افتد که لایحه همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ خواهد شد که شروع بسیار تاثیرگذاری در روابط اقتصادی در بازاری حدود ۲۰۰ میلیون نفری در منطقه است. وی در ادامه از میزبانی شهر اصفهان قدردانی کرد که در روزهای اخیر با تلاش شبانه روزی این امکان را برای دولت جمهوری اسلامی فراهم کرد که وعده خود را به همکاران روس در ارتباط با برگزاری موفق این اجلاس در یکی از شهرهای کشور خارج از تهران عملی کند. وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد که ارتباط بیشتر تجار، بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان استان مهم و تاثیرگذار اصفهان به عنوان قطب صنعتی، کشاورزی و گردشگری با مناطق مختلف در فدراسیون روسیه از نتایج این اجلاس باشد. وی اعلام کرد: ۷ سند همکاری در چارچوب این اجلاس در ابتدا برنامه ریزی شده بود که با علاقمندی و سطح وسیع شرکت کنندگان از دو طرف ۱۲ سند همکاری مطرح شد که از جمله آنها تفاهم نامه ای برای بهینه سازی نیروگاه رامین اهواز و یاداشت تفاهم همکاری در زمینه های مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته است، همچنین در حوزه همکاری های حمل و نقلی شرایط خوبی برای آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون فراهم شد که امیدواریم تا دو ماه آینده با انجام تعهدات در وزارت راه و شهرسازی ایران و روسیه عملیات اجرایی این پروژه آغاز شود.

توسعه همکاری های حمل و نقلی ایران و روسیه

وی اضافه کرد: در سایر زمینه های مربوط به حمل و نقل نیز مذاکرات و توافقات خوبی در زمینه وضع تعرفه های رقابتی، برگزاری جلسات چهارجانبه شرکت های راه آهن روسیه، قزاقستان و ایران، تهیه یک نقشه راه برای اقدامات مشترک درخصوص پروژه برقی سازی راه آهن سرخس-بندرعباس، تهران-تبریز، خط دوم راه آهن بافق-تورگان-سنگان و ساخت راه آهن چابهار-زاهدان- بیرجند و اتصال به راه آهن بافق-مشهد و نیز بررسی پروژه خط ریلی رشت-آستارا در ماه های پیش رو صورت گرفت. وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه فعالیت شرکت های ایرانی متقاضی آبزیان پرورشی ازجمله میگو و خاویار هم توافقات خوبی مبنی برافزایش تعداد این شرکت ها صورت گرفت، افزود: در همین حال در زمینه همکاری های دارویی و بهداشتی این کشورها توافقات خوبی صورت گرفت و ثبت اقلام دارویی و بهداشتی برای سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ مربوط به بیماری های نادر ایران در روسیه مورد توافق قرار گرفت.

راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر

اردکانیان به توافقات صورت گرفته برای راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر اشاره و اظهارامیدواری کرد که هرچه زودتر صنعت گردشگری باتوجه به امکاناتی که در حال فراهم شدن است توسعه پیدا کند. وی بیان داشت: در زمینه مربوط به انرژی اجرای توافقات و قراردادهای مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به شکل مناسبی درحال پیشرفت است. وزیر نیرو با بیان اینکه در زمینه نفت و گاز هم مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت ایران و وزارت انژی فدراسیون روسیه انجام شد، تصریح کرد: مجموعه مذاکرات را می توان در چارچوب اراده رهبران سیاسی دو کشور برای توسعه فعالیت ها تلقی کرد.

عملیاتی کردن کریدور سبز ارتباطی ایران و روسیه

وی تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز ارتباطی و عملیاتی کردن آن را یکی دیگر از سرفصل های مذاکرات عنوان کرد و افزود: در انتها برنامه وزارت نیرو ایران و وزارت انرژی روسیه برای احداث ۴ واحد نیروگاه حرارتی در هرمزگان به ظرفیت مجموع ۱۴۰۰ مگاوات مورد بررسی و توافق قرار گرفت که امیدواریم ظرف حداکثر ۳ ماه آینده شاهد سرعت گرفتن این پروژه باشیم و انتظار داریم ظرف سه ماه آینده عملیاتی شدن این پروژه مهم را شاهد باشیم. وی عنوان داشت: بعد از ۴ سال توقف در زمینه همکاری های مربوط به آب، در کارگروه مربوط به این موضوع زمینه هایی برای همکاری مشترک را در زمینه انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت های خدمات فنی مهندسی به نوعی آغاز کردیم که امیدواریم تا اجلاس بعدی نتایج این پروژه ها قابل مشاهده باشد.

سطح بالای روابط اقتصادی دو کشور ناشی از اعتماد متقابل است

وزیر انرژی روسیه نیز در ادامه با قدردانی از وزیر نیروی ایران، استاندار اصفهان و مسئولان و همکاران ایران و روسیه، گفت: خوشحالم در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و روسیه حضور داشته و از مهمان نوازی قدردانی می کنم. الکساندر نواک نیز با اشاره به سطح بالای اجلاس قفقاز شمالی در زمینه همکاری های استانی، اظهارداشت: در آینده بسیار نزدیک مساعدت و اقدامات لازم برای توسعه این همایش و تصمیمات صورت گرفته در این همایش در ایران و روسیه به عمل خواهیم آورد. وی ادامه داد: بسیار جای خوشحالی است که در شهر اصفهان به عنوان یکی از بزرگترین، زیباترین و معروف ترین شهرهای ایران با تاریخ کهن بودیم و از میزبانانی که ما را به این شهر زیبا دعوت کردند تشکر می کنم. وی با تاکید براینکه توسعه همکاری چندجانبه بین ایران روسیه اهمیت بسیار بالایی دارد و همینطور برای منافع ملی دو کشور در خاورمیانه بسیار مهم است، گفت: ایران یکی از همسایه های بسیار مهم روسیه است و رهبران دو کشور اهمیت زیادی برای گسترش روابط با ایران اعلام می کنند. نواک اظهارداشت: ایران منطقه تجاری و اقتصادی بسیار خوبی است و اخیرا روابط اقتصادی بین دو کشور سطح بالایی به خود گرفته که ناشی از اعتماد متقابل می باشد. وی با بیان اینکه مسائل دوجانبه که بین طرفین مورد مذاکره قرار گرفته اهمیت بسیار زیادی دارد، افزود: درحال حاضر اقدامات لازم برای ملاقات آتی سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان در دست انجام است که امیدواریم تعاملات مشترک به خصوص در زمینه انرژی و حمل و نقل همکاری ها توسعه یابد، همچنین در مسائل مربوط به حمل و نقل و تجاری امیدواریم زمینه همکاری مشترک شرکت های ایرانی و روسیه و توسعه روابط بیش از گذشته فراهم شود و همکاری های تجاری و بازرگانی دو کشور را به سطح بسیار بالایی حتی بالاتر از روابط سیاسی برسانیم. وزیر انرژی روسیه ادامه داد: اهمیت زیادی برای توسعه روابط علمی و فنی قائل هستیم و شرکت های روسیه آماده این مهم هستند، به خصوص در بخش نیروگاه های اتمی و صنایع هوا و فضا و نیز سایر زمینه های صنعتی و نیز کشاورزی این آمادگی برای همکاری های متقابل وجود دارد.

هدف دوکشور ایران و روسیه بالابردن حجم مبادلات اقتصادی و تجاری است

وی با بیان اینکه طی چند روز برگزاری این اجلاس نتایج بسیار خوبی بدست آمد، تصریح کرد: طرفین مواضع خود را در خصوص توسعه همکاری های متقابل اعلام کرده اند که این از نقاط قوت این اجلاس می باشد و هدف دو طرف بالابردن حجم مبادلات می باشد که رقمی حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده و اخیرا حدود ۷٫۴ درصد رشد داشته است. نواک از ادامه همکاری های مشترک این کشور در زمینه ساخت نیروگاه اتمی بوشهر خبرداد و گفت: در زمینه ساخت راه آهن گرمسار-اینچه برون نیز توافقاتی صورت گرفته و همچنین برای سازماندهی صادرات طرف ایرانی اعلام آمادگی کرده که شرکت مشترکی در خصوص راه آهن و ماشین سازی ایجاد کند. وی بیان داشت: درخصوص توسعه همکاری های دو کشور و ایجاد مناطق اقتصادی از طرف ایران و روسیه مساعدت برای توسعه روابط خواهد شد و از مجلس ایران هم درخواست داریم این توافقات و اقدامات را تایید کنند.

همکاری های مشترک بانکی ایران و روسیه ادامه می یابد

وی یکی از اقدامات کلیدی در این زمینه را سرمایه گذاری بین بانک ها عنوان و خاطرنشان کرد: همکاری های مشترک بانکی ادامه داشته و حجم مبادلات مالی رشد خواهد یافت، در عین حال که بانک های مرکزی هر دو کشور اقدامات لازم را برای ایجاد شرایط و مبادلات دو کشور انجام داده اند. همینطور درخصوص همکاری های منطقه ای و استانی، تعاملات اقتصادی و تجاری ایران با مناطق مختلف روسیه، مطابق اسناد مربوط ادامه خواهد داشت و کارهای بزرگ و با حجم زیادی انجام شده که امیدواریم همه این همکاری ها و فعالیت ها ادامه یابد و تمام تفاهمات به عمل آمده به منصه عمل برسد. وی از وزیر نیروی ایران برای شرکت در اجلاسی که در ماه اکتبر در روسیه برگزار می شود دعوت کرد و گفت: ما به طور کامل درخصوص همه زمینه ها فعالیت مشترک خواهیم داشت.

افزایش ۱ و نیم برابری حجم تبادلات کشاورزی میان ایران و روسیه

وزیر انرژی روسیه همچنین در حاشیه این اجلاس و در در کنفرانس مطبوعاتی بار دیگر از میهمان نوازی گرم وزیر نیرو ایران و میزبانی شهر اصفهان قدردانی کرد و گفت: برنامه های این اجلاس به خوبی انجام شد و تقریبا در تمام موارد به تفاهم رسیدیم، ضمن اینکه راه های همکاری آینده را هم مشخص کردیم. الکساندر نواک با اشاره به اینکه میزان تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در حال رشد است، افزود: براساس آخرین آمار میزان این تبادلات بیش از ۷ درصد رشد داشته است. همچنین نسبت به سال گذشته میزان تبادلات در بخش کشاورزی هم ۱ و نیم برابر افزایش یافته است. وی ادامه داد: امروز ما در زمینه های مربوط به انرژی، حمل و نقل، هوا و فضا گفت وگوهایی داشتیم که امیدواریم بتوانیم دقیق تر و بهتر به نتیجه برسیم. وی با تاکید بر روابط تاریخی و قدیمی ایران روسیه، اظهارداشت: امروز هم در زمینه های مختلف تجاری ازجمله تجارت محصولات کشاورزی تفاهم نامه هایی منعقد شد و برای اتصال خط راه آهن روسیه-آذربایجان و ایران و خط ترانسفر دریایی بین ایران و روسیه و همینطور در زمینه نفت و گاز هم به توافقاتی رسیدیم که امیدواریم در آینده گسترش پیدا کند. وی ادامه داد: در زمینه کشاورزی حجم مبادلات تجاری افزایش زیادی پیدا کرده، و درخصوص صادرات گندم هم در فوریه تفاهم نامه ای بین ایران، روسیه و قزاقستان منعقد شده که امیدواریم در آینده به نتیجه برسد و بتوانیم حجم مبادلات گندم تا میزانی که مدنظر هست محقق شود.  

توسعه روابط با همسایگان تاب آوری ما را در مقابل تحریم ها بالا می برد

وزیر نیرو ایران هم با تاکید بر اینکه توسعه روابط با همسایگان برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط عادی نیز مورد توجه است، گفت: توسعه روابط با همسایگان تاب آوری ما را در مقابل یکجانبه گرایی، تعرض و تحریم بالا می برد. وی اظهارداشت: الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، تحرک وسیع در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و تاثیر بسزایی در تاب آوری برای مقابله با تحریم ها بدنبال دارد. وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه روسیه و قزاقستان از مسیر ترانزیت شمال به جنوب ایران به عنوان یک امتیاز برای صادرات گندم استفاده می کنند، تفاهم نامه خوبی بین ایران و روسیه برقرار شده تا با واردات گندم، علاوه بر تامین نیاز داخلی، با استفاده از پتانسیل تولید آرد در ایران، بخشی از محصول روسیه برای تامین نیاز کشورهای منطقه مورد استفاده قرار گیرد که امیدواریم با رفع تنگناهای مبادلات بانکی این کار صورت گیرد. وی ادامه داد: در زمینه نفت و گاز نیز مذاکرات خوبی با وزیر نفت ایران صورت گرفته و در زمینه برق هم مذاکرات فشرده ای با کشورهای همسایه در دست انجام داریم که به افزایش تبادلات و ارتباطات منطقه کمک می کند. وی ادامه داد: در زمینه فنی و مهندسی نیز در قالب مذاکرات دوجانبه فرصت های خوبی فراهم شده برای تشکیل شرکت های مشترک و عرضه خدمات به کشورهای منطقه، این درحالی است که در زمینه نیروگاه های تجدید پذیر هم باتوجه به قابلیت های روسیه، زمینه هایی برای توسعه انرژی های نوین در ایران فراهم شده است.

گفتنی است، پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با حضور دبیران کمیسیون و اعضای کارگروه‌ها، مقام‌ها و فعالان بخش خصوصی و دولتی دو کشور پیش از ظهر یکشنبه گذشته در تهران شروع شد و روز سه شنبه در اصفهان با برگزاری مراسم اختتامیه و امضای سندهای همکاری به کار خود پایان داد. همچنین سومین کارگروه همکاری‌های استانی ایران و فدراسیون روسیه با حضور وزرای نیرو ایران و قفقاز شمالی روسیه برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا