افزایش ذخائر اسکناس کشور بی‌سابقه است/ ارز فعلا تک نرخی نمی‌شود

رئیس کل بانک مرکزی بابیان اینکه قول می‌دهم ارزش پول ملی را تقویت کنیم گفت که شرایط رو به بهبود است، افزایش ذخائر اسکناس کشور بی سابقه است اما در شرایط فعلی نمی توان ارز را تک نرخی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالناصر همتی دیشب در استودیو برنامه نگاه یک، با موضوع آخرین تحولات مربوط به سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست‌های اعتباری برای رونق تولید و روند ساماندهی نظام بانکی، در پاسخ به این پرسش که دغدغه مردم و بیشتر از همه معیشت است و به نظر می‌رسد که این امر با مباحث ارز گره می‌خورد و ارز در صدر موضوعات تحلیل‌های اقتصادی قرار گرفته است؟، افزود: بحث معیشت دغدغه مسولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است و معیشت مردم با اقدامات سال گذشته ترامپ برای برخورد با ایران به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی که با تحریم شروع کرد و فشارها را افزایش داد و می‌خواست سیستم سیاسی و اقتصادی را بر هم بزند.

وی با بیان اینکه، هدف اصلی بهم زدن نرخ ارز و منبع درآمدی نفتی و بستن مبادلات مالی و پولی برای افزایش نرخ ارز است، اظهار داشت: نرخ های زیادی برای ارز اعلام می کردند که البته اتفاقی نخواهد افتاد.

همتی تصریح کرد: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تأثیر دارد و با افزایش نرخ ارز تورم داشته ایم و عمده فشار به طبقه متوسط و پایین می‌آید اما بر طبقات بالاتر اثر مثبت دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: این امر دغدغه دولت است و تلاش داریم فشار را به حداقل برسانیم و در مقابل فشار حداکثری داریم مقاوت می کنیم و اجازه نمی‌دهیم وضع بدتر شود. ترامپ در توییتی اعلام کرده که می خواهیم عزمت ایران را برگردانیم و تازه فهمید نمی‌توانند غظمت ایران را بگیرند و امیدواریم به تدریج این مشکلات حل شود.

همتی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: با این کار تمام بخش‌های دولت دچار مشکل می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا عدد معمولی هم افزایش درآمد دولت از محل ارز نداشتیم. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است. کالاهای اساسی را با نرخ ۴,۲۰۰ تومان تامین کردیم و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده نیز برای صادر کننده ها بود که عرضه شد. چرا دولت باید کاری بکند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و ماشین گران می شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.

دنبال کاهش بیشتر نرخ دلار هستیم

وی تصریح کرد: رییس جمهور بارها با من تماس گرفتند و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش نرخ ارز بودند و مقام معظم رهبری نیز بر حفظ ارزش پول ملی تاکید دارند. ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی تقویت شود و شرایط بهتر می شود و این دوره نیز تمام می‌شود و ما قله مقاومت را طی کردیم و از این به بعد جمهوری اسلامی برای اداره اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرد.

همتی گفت: اگر بتوانیم و هر زمان که بشود دلار را از نرخ فعلی نیز پایین تر می‌آوریم. در واقع بخشی از فشار به نرخ ارز تقاضاهایی است که تنها در داخل کشور نیست و بیشتر در کشورهای همسایه ایران است و تقاضاهایی از طریق نرخ سازی ایجاد می‌شود. وقتی در دوحه تقاضای سنگین برای درهم ایجاد می شود و در هرات و سلیمانیه و … این اقدامات انجام می شود بر نرخ دلار تاثیر می گذارد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: فشارها از جایی مشخص است که هدایت می شود ولی بانک مرکزی مقاومت می‌کند. بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار می گیرد که در بازار و نرخ ارز اجازه آربیتراژ داده نشود و ما تقریباً نزدیک نرخ بازار حرکت می‌کنیم. در مواقعی که بانک مرکزی وارد می شود نرخ بازار کاهش می‌یابد. در ماه های اخیر تلاش برای قطع کامل صادرات نفت، تروریستی اعلام کردن سپاه و … برای این بود که نرخ ارز از کانال خود خارج شود ولی با تدابیر بانک مرکزی اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد. چند ماه است که نرخ حول و حوش ۱۳ هزار تومان مانده و من این نرخ را نیز ارزش ذاتی دلار نمی‌دانم.

وی افزود: کسانی که در این کارها نیستند در ارز سرمایه گذاری نکنند. ممکن است دو روز نفع ببرند ولی بعد از آن ضرر می‌کنند. مردم عادی در بازار نیستند و مطمئن هستم که با منابع درآمدی جدید از ناحیه صادرات نفت و ذخایر ارزی و ارز صادرکنندگان وضع بهتری داریم و وقتی در حواله و پرداخت های ارزی در تجارت دست بالا داشته باشیم نرخ ارز در صرافی‌ها تحت تاثیر قرار می گیرد. برای ۳ ماه اخیر ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز کردیم و ۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی از این رقم بود و مابقی نرخ نیمایی بوده است.
همتی خاطرنشان کرد: ذخایر اسکناس کشور در چند سال اخیر بی سابقه است.

شرایط برای تک نرخی کردن ارز مهیا نیست

عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در ادامه اظهارات خود در پاسخ به اینکه کارشناسان معتقدند چند نرخی بودن ارز موجب رانت در بازار و اقتصاد کشور می‌شود، گفت: من به عنوان فردی که کار اقتصادی می‌کنم و اقتصاد خوانده معتقدم که باید تک نرخی باشد اما شرایطی که داریم و نمی‌توان تمام این شرایط را توضیح داد، ما برخی اقدامات را برای کنترل بازار انجام می‌دهیم.

وی افزود: در شرایطی که راه های بانکی ما بسته است، در این شرایط نمی‌توان از تک نرخی یا آزاد سازی صحبت کرد. درباره کالاهای اساسی خیلی بحث کردیم و نگرانی جدی که وجود دارد این است که اگر نرخ ها رها شود معلوم نیست تکلیف چه خواهد بود اما اگر کنترل درست و توزیع صحیح باشد مشکلی ایجاد نخواهد شد.

رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر اینکه اکنون در شرایط جنگی هستیم، ادامه داد: من مسئول هستم و می‌بینم که برای جا به جایی و تامین هر دلار در کشور چه شرایط بسیار سختی وجود دارد و اگر اقدامی غیر از اقدامات فعلی انجام شود به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و من این اطمینان را می‌دهم که هرگاه احساس نیاز شود و شرایط مهیا باشد به سمت تک نرخی شدن ارز حرکت خواهیم کرد.

به گفته همتی، هم اکنون بازار آزاد به نرخ نیما بسیار نزدیک است و بازار آزاد نرخ اسکناس است و امروز حدود ۱۳ تومان بود اما الان در نیما حدود ۱۱ هزار تومان است.

وی درباره این تفاوت ۲ هزار تومانی نرخ بازار آزاد و نیما، توضیح داد: اگر بخواهید الان یک پولی را از بانک خارجی خارج کنید و به دست صادرکننده یا فروشنده برسانید بین ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه صادراتی دارد اگر نرخ نیمایی به این نرخ برسد مجدد شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با موافقت نسبت به تک نرخی شدن ارز منوط به فراهم بودن شرایط، درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: آنچه که سال گذشته اتفاق افتاد، به جز گوشت و مرغ که دلیل آن مشخص نشد زیر گوشت ۱۰ درصد وارداتی و ۹۰ درصد تولید داخل است که اتفاق هایی باعث شد تا قیمت افزایش یابد و بعد از آنکه نیمایی شد قیمت آن کاهش یافت.

وی ادامه داد: مرغ هم تا رقم ۱۶ هزار تومان افزایش یافت و دوباره به ۱۱ هزار تومان رسید. میانگین کالاهای مشمول ۴,۲۰۰ تومان به جز مرغ و گوشت، سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته و میانگین غیر مشمول ۹۸ درصد افزایش داشته است یعنی رشد کمتر از ۵۰ درصد داشته است. حرفایی که از فساد می‌زنند باید با روش‌های دیگر کنترل شود.

همتی افزود: ارز کالاهای اساسی سال ۹۶، قیمت ارز ۳۷۰۰ تا ۳,۸۰۰ تومان بود که از این سال تا سال ۹۷ قیمت ارز رسمی رشد ۲۰ درصدی داشته، پس ۲۰ درصد از این ۴۰ درصد مربوط به نرخ ارز رسمی و ۲۰ درصد مابقی هم به هزینه های مبادلاتی است.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: میانگین رشد قیمت ۴۰ درصدی کالاهای مشمول به کنترل نرخ ها کمک کرد اما ضعف هایی بود که در حال تقویت و رفع است. به گفته وی، اخیراً مقرر شده تا توزیع و واردات در یک جا انجام شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: الان که صحبت می شود ارز ۴,۲۰۰ تومان حذف شود، ما تاکنون ۵ میلیارد دلار تامین کرده ایم و اتفاق افتاده و حدود ۳ میلیارد دلار از ۱۴ میلیارد دلار نیمایی است بنابراین اگر ۵ میلیارد دلار را کنار گذاشته شود و دارو نیز از این دسته جدا شود آنچه که باقی می ماند، حدود ۳ میلیارد دلار است و به خاطر این میزان نمی توانیم شوک قیمتی در جامعه ایجاد کنیم.

آمار تورم نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خردادماه کاهش یافت

همتی در ادامه تاکید کرد که همانطور که آمار نشان می‌دهد آمار تورم نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خردادماه کاهش یافت که این نشان می‌دهد که تورم حاصل از شوک ارز در حال تخلیه است و ایجاد شوک جدید در این شرایط به صلاح نیست و آرامش و ثباتی که در اقتصاد وجود دارد نباید برهم خورد و مسئول جدید بازرگانی هم همت می‌کنند تا این وضعیت سر و سامان گیرد.
وی ادامه داد: دیدگاه های اقتصادی الان ایجاب می‌کند در عمل اتفاق هایی رخ می دهد که امکان کنترل وجود ندارد و ما به تمام این شرایط آگاه هستیم.

می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد

همتی در ادامه سخنان خود در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره بازار متشکل معاملات ارز، گفت: خیلی از نرخ های ارز کنونی در بازار در کشورهای همسایه شکل می‌گیرد و بازار متشکل بدنبال واقعی سازی نرخ ارز است و می‌خواهیم محوریت تعیین نرخ ارز در داخل کشور باشد.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضای عمده اسکناس صرافی ها در بازار متشکل ارزی اتفاق خواهد افتاد، افزود: امسال امتیازات بزرگی را به صادرکنندگان داده ایم و عرضه خیلی خوبی هم در جریان است.
رئیس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هرکجا صادرکنندگان نتوانند ارز صادراتی خود را در بازار بفروشند، بانک مرکزی آن را خریداری خواهد کرد زیرا ما می‌خواهیم خرید و فروش ها شفاف باشد و نمی‌خواهیم این طور باشد که خرید ۱۰ هزار دلاری مبنای تعیین نرخ خرید یک میلیون دلاری باشد.

نیما و بازار متشکل روی یک پلتفرم قرار می گیرند

وی با بیان اینکه در سامانه نیما حواله های ارزی خرید و فروش شده و در بازار متشکل اسکناس معامله خواهد شد، اظهار داشت: هدف ما در میان مدت آن است که سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بر روی یک پلتفروم قرار بگیرد.

همتی با برشمردن دلایل عدم راه اندازی بازار متشکل معاملات ارز گفت: بانک مرکزی شرکت بازار متشکل را راه اندازی کرده است اما این شرکت برای راه اندازی نیاز به یکسری از حداقل‌ها دارد. از جمله اینکه بانک ها باید حساب های ریالی و ارزی باز کنند و سوئیچ های آنها با هم هماهنگ شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد که برخی از بانک‌ها برای حضور در بازار متشکل آمادگی نداشتند و برخی از صرافی ها نیز نیاز به آموزش داشتند. رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان کرد که هدف از راه اندازی این بازار واقعی شدن نرخ ارز و سر و سامان دادن به نرخ های کوچه و بازار است.

مقابل فشارها برای تعطیلی سامانه نیما ایستادیم / راه اندازی سامانه تکمیلی نیما با عنوان سامانه ایفای تعهدات واردات

وی در ادامه با اشاره به فشارهای زیاد برای تعطیلی سامانه نیما، گفت: بانک مرکزی برای تعطیل نشدن سامانه نیما مقاومت کرد و من ایستادگی کردم و از اول سال تا الان نیز در این سامانه مقدار قابل توجهی پول جابه جا شده است.

همتی با اشاره به انتقادهایی که به سامانه نیما می شد، افزود: برخی مدعی بودند که نرخ در این بازار بسته است اما امروز می بینیم که صادرکننده و واردکننده بر روی نرخ ها با هم توافق می کنند و یکی از اقدامات موفق بانک مرکزی راه اندازی سامانه نیما بود.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از راه اندازی سامانه تکمیلی نیما با عنوان سامانه ایفای تعهدات واردات خبر داد و توضیح داد که این سامانه به سامانه جامع تجارت وصل خواهد بود و باعث شفافیت خواهد شد.

ارسال اسامی ۱۵۰ صادرکننده متخلف به قوه قضاییه

رئیس شورای پول و اعتبار درباره روند بازگشت ارز صادراتی از جمله ارز حاصل از فروش نفت و صادرات غیرنفتی گفت: صادرکنندگانی که امروز در جنگ اقتصادی ارز صادرات خود را به کشور بازمی‌گردانند، به کشور خدمت می کنندو از آنها قدردانی می کنیم. وی افزود: البته برخی از صادرکنندگان نیز ارز خود را به کشور باز نگردانده اند و ما نیز بر اساس مصوبه سران قوا اسامی شخصیت های حقوقی و حقیقی را به قوه قضاییه داده ایم.

همتی گفت: ۱۵۰ شرکت حقیقی و حقوقی حدود ۴ میلیارد دلار صادرات داشته اند که حتی یک دلار آن را به کشور بازنگردانده اند و پرونده آنها به طور جدی در حال پیگیری است. وی از پتروشیمی ها برای بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور قدردانی کرد و اظهار داشت: بیشتری ارزی که به کشور بازنگشته، برای صادرکنندگان غیرنفتی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: کشور نمی تواند اجازه خروج سرمایه را بدهد و بانک مرکزی باید مطمئن شود که ارز صادارتی کجا رفته است و به هر ترتیب بانک مرکزی بر اساس سیاست های تعریف شده جلوی خروج ارز را می گیرد و آن چیزی که مشخص است باید یا کالا یا سرمایه وارد کشور شود و این مسیر بشدت رصد می شود.

همتی ادامه داد: در حقیقت صادرکنندگان باعث توسعه فعالیت های کشور می شوند و در عین حال صادرکنندگان باید به بانک مرکزی ثابت کنند که ارز وارداتی آنها به کجا رفته است. اگر در داخل کشور وارد شده باید مشخص شود این ارز کجا وجود دارد و آیا به صرافی ها منتقل شده است؟ و اگر حتی در خارج از کشور است نیس باید تعیین شود قرار است چه اتفاقی برای آن رخ بدهد و بانک مرکزی باید دقیقاً در جریان این تحولات قرار بگیرد.

پرییس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر اتحادیه خشکبار، پتروشیمی ها و فولادی با هماهنگی کامل با بانک مرکزی به فعالیت های صادراتی خود مشغول هستند و همه رویدادهای خود را به اطلاع بانک مرکزی می رسانند.

وی افزود: طبیعی است که کاهش درآمد نفتی در بودجه تاثیر گذار است اما افزایش صادرات نفت با تلاش های وزارت نفت و با روش های متفاوت و متنوع از مسیر های گوناگون در جریان است و در اواسط سال می توانیم شاهد احیا وضعیت فعلی باشیم تا مشکلات کسری کمتری داشته باشیم.

همتی اظهار داشت: برداشت از صندوق توسعه ملی که در سال ۹۷ که برای وضعیت اضطراری در نظر گرفته شده بود استفاده نشد و ما برای سال جاری این اجازه را داریم تا در صورت لزوم بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. در عین حال انتشار اوراق اسناد خزانه نیز دیگر ابزاری است که می تواند به بانک مرکزی کمک کند.

اجرای عملیات بازار باز

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امسال اجرای عملیات بازار باز را نیز در نظر داریم عملیاتی کنیم که این ابزار به به عنوان یک سیاست پولی در همه بانک های مرکزی در دنیا اجرایی می شود به طوری که وقتی اوراق خرید می شود نرخ ها سقوط می کند و وقتی به فروش می رسند نرخ ها افزایش پیدا می کند.

وی افزود: با هماهنگی شواری هماهنگی اقتصادی و کمک مجلس در تصویب قوانین مورد نیاز و تایید رهبری اهداف مورد نظر بانک مرکزی را در جهت متعادل سازی بازار و کاهش نوسان ها به کار می گیریم تا آرامش در بازار تقویت شود.

کنترل کسری بودجه

همتی اظهار داشت: کسری بودجه نباید پولی شود و از سویی دیگر در حال اندیشدین تدبیری هستیم که از محل فروش ارزهای صندوق و با هماهنگی با سازمان برنامه بودجه و دولت موارد را حل و فصل کنیم و باید سیاستی اتخاذ کنیم که رونق تولید بر اساس شعار سال رهبری به سمت توسعه حرکت کند و در کمیته نقدینگی بانک مرکزی برای این اهداف بر نامه ریزی های مورد نظر را انجام می دهیم تا بخش های مولد فعال تر از همیشه بتوانند سیاست های تولیدی خود را با سرعت بیشتری به پیش ببرند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اینستکس و همکاری با کشورهای اروپایی برای کاهش اثرات تحریم گفت: بانک مرکزی در خصوص اینستکس اقدامات لازم را انجام داده و در همین راستا نیز ساتما به عنوان نهاد متناظر اینستکس آماده شده و مذاکراتی میان دو طرف انجام شده است.

اینستکس معجزه نمی‌کند

وی تاکید کرد: معتقدم که اینستکس قرار نیست معجزه کند و باید در آن مبادلات مالی انجام شود؛ در این بخش یا باید اروپایی‌ها از ما نفت خریداری کنند مانند ایتالیا و یونان که در گذشته نیز از ایران نفت خریداری می‌کردند یا در صورتی که مشتری نفت ایران نیستند، به جمهوری اسلامی ایران خط اعتباری ۱۰ یا ۱۵ میلیارد دلاری بدهند تا همکاری در این بخش و مبادلات انجام شود تا نیازهای ایران در زمان تحریم‌های آمریکا برطرف شود.

همتی افزود: در صورتی نفت ایران از سوی اروپایی‌ها خریداری نشود یا خط اعتباری ایجاد و به ایران ارائه نشود، هیچ اتفاقی در حوزه اینستکس نخواهد افتاد؛ به عنوان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص همکاری اروپایی‌ها بدبین نیستم اما منتظر همکاری اروپایی‌ها نیستیم و در صورتی که اقداماتی انجام دهند بسیار موثر و خوب خواهد بود ولی جمهوری اسلامی ایران اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

تعامل روسیه برای خرید نفت ایران خبری خوب است

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص همکاری با روسیه برای کاهش اثرات تحریمی اظهار داشت: تمایل روسیه برای همکاری با ایران را در اخبار مرور کرده‌ام و در صورتی که قرار باشد روسیه در این بخش اقداماتی انجام دهد و خط اعتباری یا خرید نفت را عملیاتی کند، خبری خوب است چرا که جمهوری اسلامی ایران بر روی ظرفیت‌های روسیه و تامین بخشی از کالاهای اساسی از طریق این کشور حساب کرده؛ در صورت عملیاتی شدن، قدم مثبتی در راستای توسعه روابط با روسیه خواهد بود.

تعیین ‏هیات‬ سرپرستی در چند بانک متخلف

همتی با اشاره به اصلاح نظام بانکی گفت: مسائل در کشور اولویت بندی شده و در شرایط حادی که وجود دارد، نمی‌توانیم تا همه مشکلات را در یک روز حل کنیم از سویی دیگر اصلاح نظام کارمزدی با چالش‌هایی که در یک ساختار که در طول سه دهه شکل گرفته را نمی‌توان در یک سال حل کرد. پروسه سختی به شمار می‌رود که بانک مرکزی برای آن برنامه ریزی داشته تا بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: مشکل بنگاه داری از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به آن توجه شود؛ بانک مرکزی در این زمینه و حتی نرخ سود برخورد انجام می‌دهد و پیگیری‌های لازم را دارد، طبق عادتی که دارم در زمانی که در خصوص یک بانک و اقدامات متخلفانه‌ای که انجام داده به جمع بندی رسیدم قطعاً در خصوص مدیریت بانک اقدامات لازم انجام خواهد شد و بر همین اساس نیز در چند بانک و موسسه هیات سرپرستی قرار داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح اظهار داشت: در خصوص بانک‌های نظامی با نظارت‌هایی که انجام شد، وضعیت بانک‌ها مطلوب‌تر شد و از طرفی هیچ اتفاقی در خصوص سپرده گذاران آنها رخ نداد و در عین حال تعداد سپرده‌ها در بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح افزایش پیدا کرد و مسئله ادغام آنها به خوبی در دستور کار است و ظرفت مدتی که وعده دادیم و نهایتاً با یک یا دو ماه تاخیر مسئله بانک‌های نظامی نهایی می‌شود.

وی تاکید کرد: چند بانک که ناترازی جدی دارند به صورت روزانه در حال نظارت آنها هستیم و به دنبال آن هستیم تا ناترازی را در نظام بانکی و در این بانک‌ها از بین ببریم تا عملیات بازار باز را انجام دهیم؛ این فرآیند زمانبر است و بانک مرکزی نسبت به اعمال محدودیت‌هایی از جمله استفاده از مطالبات مشکوک به وصل استفاده کرده تا مشکلات را حل کند.

بانک‌ها از خرید و فروش ارز سود نداشتند

همتی افزود: یک مسئله که عنوان شد این است که بانک‌ها از خرید و فروش ارز سودآوری داشتند این در حالی است که این موضوع به هیچ عنوان درست نیست؛ بانک‌ها دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی دارند، در واقع بانک‌ها باید منابع را با نرخ ۷ هزار ۵۰۰ تومان تسویه کنند، مفهوم این نیست که بانک‌ها سود داشته‌اند بلکه باید این منابع در بخش اندوخته‌ها قرار گیرد تا بانک مرکزی برای افزایش سرمایه تصمیم گیری کند؛ منابع ارزی یعنی وام‌هایی که به صورت ارزی قرار دادند یا منابع با نرخ نیمایی وصل می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: اتفاقات موسسات مالی و اعتباری دیگر رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی به دنبال کنترل ناترازی است تا به تدریج ناترازی را کاهش دهیم؛ باید به این نکته توجه کرد که سیستم بانکی ایران بسیار حساس است و دشمن به دنبال حساس کردن سیستم بانکی به شمار می‌رود چرا که سیستم بانکی در ایران اهمیت بالایی دارد.

رشد یک درصدی نقدینگی در سال ۹۷ نسبت به ۹۶

همتی با بیان اینکه بسیاری به آینده کشور ناامید بودند، خاطر نشان کرد: برخی تاکید داشتند که ایران در حال حرکت در مسیر ونزوئلایی شدن، داشتن ابر تورم و ایجاد تورم چند صد درصدی است اما واقعاً این دسته از اتفاقات رخ ندارد و در طول سال گذشته تمام رشد نقدینگی بالغ بر ۲۳ درصد بوده که نسبت به سال گذشته خود یعنی ۹۶ که ۲۲ درصد بوده صرفاً یک درصد رشد داشته است.

طرح بانک مرکزی برای جلوگیری از سود مرکب در سیستم بانکی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به سود مرکب تاکید کرد: بانک مرکزی با همکاری وزارت اقتصاد و بانک‌های دولتی و خصوصی در حال آماده سازی طرحی است تا از سود مرکب در سیستم بانکی جلوگیری کند در این راستا شورای فقهی در بانک مرکزی در حال نظارت است و به مراجع نیز وعده داده‌ایم تا وجه التزام و جریمه تاخیر را به حداقل برسانیم و اثر مخرب را از بین ببریم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارداشت: در مقاطعی واقعاً نتوانستیم اموالی از دولت را بفروشیم ولی سازوکاری در دولت تصویب شد که بانک‌های خصوصی نیز می‌توانند از آن تبعیت کنند. دولتی ها نیز امیدوارم امسال توفیق بیشتری در فروش اموال مازاد داشته باشند.

اضافه برداشت بانکها از تیر ۹۷ متوقف شده است

وی رقم اضافه برداشت بانک‌ها را در حال حاضر مطلوب دانست و افزود: از تیرماه سال گذشته تاکنون اضافه برداشتی نبود و اگر هم الان وجود دارد به دلیل ناترازی بانک ها است که برای مدیریت آن نیز سرپرست تعیین کردیم که دیگر افزایش نیابد. الان بانک ها به سمت بازار بین بانکی رفته اند که سال گذشته همین موقع ۳۲ هزار میلیارد تومان در این بازار تامین شد بود که طبق آمار امروز ۷۲ هزار میلیارد تومان شده که بانک ها به جای قرض گرفتن از بانک مرکزی، از یکدیگر می‌گیرند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در خرداد ماه بخش مسکن نسبت به ماه قبل از آن ۴.۵ درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد رشد داشته است. نرخ رشد مسکن البته الان کاهنده شده و معالات مسکن نیز ۵۰ درصد افت کرده و افزایش نرخ مسکن به بن بست خورده و پیش بینی می کنم تا حدودی نرخ ها بازگردد.

وی گفت: باید بپذیریم که به دلیل قیمت های نسبی در بازار بخشی از افزایش نرخ ها اتفاق افتاد. درباره مسکن باید گفت ساخت و ساز کمتر شده و وام خرید الان نمی‌توانیم بدهیم و وام ساخت می دهیم و قابلیت تبدیل به خرید می تواند داشته باشد که نسبت به قبل ۶۰ درصد بالا رفته است.

همتی درباره مالیات بر عایدی، اظهار داشت: مالیات درآمد چه اتفاقی چه غیر اتفاقی باید پرداخت شود و به سازمان امور مالیاتی ارتباط دارد که با برنامه ریزی مالیات بر عایدی را دریافت کند. ما به فرار مالیاتی عادت داریم.

موضع بانک مرکزی درباره مالیات بر سکه

وی در پاسخ به اینکه آیا مالیات بر سکه موثر است یا خیر؟ گفت: شاید خیلی ها به بانک مرکزی درباره دریافت مالیات سکه اعتراض کرده اند. باید به این نکته توجه شود که قول داده بود که مالیات بر ارزش افزوده دریافت نشود و این مالیاتی که اعلام شده، مالیات بر عایدی است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه این اعتراض به من شد که اگر مالیات بر عایدی است باید همه کسانی که سکه خریداری و فروش کرده اند پرداخت کنند نه فقط افرادی که از بانک مرکزی سکه خریداری کرده اند و اسم آنها ثبت شده، توضیح داد: شاید در این خصوص اختلاف نظری وجود داشته باشد، اما من دخالتی نمی کنم زیرا همکاران ما در سازمان امور مالیاتی تصمیم بر اجرای این طرح گرفته اند و جز حقوق و اختیارات آنها است اما انتقاد به بانک مرکزی می شود در حالی که بانک مرکزی نقشی در این زمینه ندارد.

رییس شورای پول و اعتبار درباره وام سیل زدگان، گفت: این گله از دوستان در دولت شد زیرا تاکنون هرگونه تسهلانی که به سیل زدگان پرداخت شد، نرخی مشخص اعلام می شد که مابه التفاوت آن از سوی دولت پرداخت می شد، اما بانک ها با خدمتی جدید ۵ هزار میلیارد تومان قرض الحسنه پرداخت کردند.

وی افزود: اما دولت اعلام کرد که باید بازپرداخت این تسهیلات ۱۰ و ۱۵ ساله باشد در حالی که سیستم قرض الحسنه در کشور بازپرداخت ۱۰ و ۱۵ ساله ندارد و آماده سازی سیستم برای اینگونه بازپرداخت چند روزی طول کشید و اکنون تمام بانک ها در حال پرداخت و انجام تعهدات خود هستند.

رئیس کل بانک مرکزی چقدر حقوق می‌گیرد؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره شفافیت و میزان رقم حقوق دریافتی خود، توضیح داد: من دانشیار دانشگاه تهران هستم و حقوق دانشگاه را دریافت می کنم و به دلیل اینکه اعلام شده مقامات ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کنند، مابه التفاوت این میزان که حدود یک میلیون تومان است از سوی بانک مرکزی پرداخت می شود که در سال جدید به دلیل افزایش حقوق دانشگاه ها، دیگر پرداختی از سوی بانک مرکزی صورت نخواهد گرفت. این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره سهمیه بندی بنزین، گفت: من بعید می دانم که سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا