بسیج ملی کنترل دیابت در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود

رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی از اجرای بسیج ملی کنترل دیابت طی ماه‌های آینده در کشور خبر داد

عباسعلی درستی، در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: موضوع مهم در درمان دیابت عمدتاً سبک زندگی سالم و کنترل چاقی و برنامه‌های غذایی مناسب است که وزارت بهداشت و درمان از چند سال پیش با اجرای برنامه خطرسنجی، غربالگری کل جمعیت بالای ۳۰ سال را در نظر دارد که تاکنون نیمی از این جمعیت از نظر دیابت غربالگری شده است و تا ۳ سال آتی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: بسیج ملی کنترل دیابت و غربالگری همانند بسیج ملی فشار خون، در ۲ ماه آینده در سطح کشور اجرا خواهد شد که امیدواریم در این برنامه نیز قسمت مهمی از جمعیت بالای ۳۰ سال را از نظر دیابت شناسایی کنیم.

رئیس مرکز بهداشت استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه بین ۵ تا ۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت هستند، تاکید کرد: عوارض ناشی از دیابت بسیار چشمگیر است، گرفتاری چشم، عارضه کلیوی و قطع عضو غیر ضربه‌ای از جمله عوارض این بیماری است.

درستی با بیان اینکه دیابت به علت سبک زندگی نادرست بین کودکان و جوانان روبه افزایش است، اذعان داشت: از هر بیمار دیابتی که حیات خود را از دست می‌دهد از هر ۳ نفر ۲ نفر به علت گرفتاری قلبی و عروقی، سکته مغزی و قلبی حیات خود را از دست می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه براساس ارزیابی سازمان جهانی بهداشت تا سال ۲۰۳۰ تعداد مبتلایان به این بیماری ۲ برابر می‌شود، ادامه داد: ۱۵ درصد بودجه درمانی کشورهای پیشرفته صرف مراقبت از بیماران دیابتی می‌شود.

گفتنی است، سمینار ملی درمان بیماری دیابت با حضور متخصصان از روز گذشته در تبریز آغاز شده است.

.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا