تپه تاریخی ۹ هزار ساله اهرنجان سلماس نیازمند بازسازی است

خبرگزاری ارک: فرماندار سلماس گفت: در حال حاضر تپه باستانی اهرنجان با قدمتی بالای ۹ هزار سال در این شهرستان واقع شده و نیازمند مرمت و بازسازی است.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود حاجی علیلو در جریان بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از این تپه باستانی اظهارداشت: متاسفانه با وجود قدمت بالا و فاخر بودن این اثر تاریخی در سالهای گذشته اقدامی در زمینه مرمت و احیای آن صورت نگرفته و هم اکنون اثر در معرض آسیب قرار دارد.

وی تاکید کرد: با اهمیت آثار تاریخی به خصوص آثاری که نشان دهنده تمدن ایران اسلامی است لازم است دستگاه های متولی تمام تلاش و کوشش خود را در جهت حفظ و مرمت و احیای این تپه تاریخی منحصر به فرد انجام دهند.

حاجی علیلو با تاکید بر اهمیت مرمت و بازسازی آثار تاریخی در راستای توسعه صنعت گردشگری در منطقه عنوان کرد: سلماس آمادگی کامل را جهت حفظ و مرمت و احیای تپه باستانی اهرنجان در قالب احداث پارک اثر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی نیز ضمن اعلام آمادگی در خصوص حفظ و مرمت بناهای تاریخی و آثار باستانی سلماس اظهار داشت: با مشارکت بخش خصوص و حمایت این اداره کل کمپ گردشگری و تفریحی در جاده سلماس – ارومیه احداث خواهد شد.

جلیل جباری با بیان اینکه تپه اهرنجان قدمت ۹ هزار ساله دارد این تپه در داخل شهر سلماس قرار گرفته و حدود چهار متر از سطح زمین های اطراف ارتفاع دارد. این تپه یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های جوامع بشری استان در اواخر هزاره هفتم و هزاره هشتم قبل از میلاد مسیح به شمار می رود.

وی تاکید کرد: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز مرمت و بازسازی آثار تاریخی این تپه باستانی نیز جزو اولویت های کاری برای مرمت قرار خواهد گرفت.

تپه اهرنجان نیز در دشت سلماس در شمال غرب دریاچه ارومیه قرار دارد که در منطقه به کول تپه سی یا تپه خاکستری موسوم است، این تپه که قدمت ۹ هزار ساله زندگی جمعی در منطقه را مشخص می کند بنا به اعتقاداتی جزو نخستین روستاهای منطقه محسوب می شود.

بر اساس کاوشها و مطالعات انجام شده علاوه بر قطعات سفالهای دوره نوسنگی تعدادی مشته سنگ، سنگ ساب، هاون سنگی، تیغه های آبسیدین، انواع سردوکها و ادوات ساخته شده از استخوان حیوانات نیز از سطح این تپه جمع آوری شده است.

بیشتر ظروف اهرنجان را انواع کاسه های ساده و سبو تشکیل می دهند و بعضی از کاسه های اهرنجان دارای لوله کوتاهی در زیر لبه هستند که شبیه آنها تاکنون در هیچ محل باستانی دیده نشده است.

شهرستان سلماس دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی است که قرار گرفتنش در ساحل دریاچه ارومیه خود به زیبایی این منطقه از آذربایجان غربی افزوده است.

دکمه بازگشت به بالا