اعلام فراخوان جمع‌آوری عکس‌های تاریخی محله‌های منطقه ۴ اصفهان

اعلام فراخوان جمع‌آوری عکس‌های تاریخی محله‌های منطقه ۴ اصفهان

به گزارش ارک خبر:مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان از انتشار فراخوان عکس‌ محله‌های منطقه ۴ اصفهان خبر داد و گفت: هر عکس خانگی می‌تواند یک سند مهم تاریخی باشد که در جمع‌آوری سیر تاریخی تغیر و تحولات محلات اهمیت دارد.

رضا اخوان با بیان آنکه این برنامه به همت اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری منطقه ۴ انجام می‌شود، اظهار داشت: این برنامه جزیی از طرح کلان “از دیروز و امروز محله ها” است که اجزای دیگر این طرح در آینده‌ای زود اجرایی می شود که به شهروندان اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی پیرامون اهمیت توجه به موضوع توسعه محله‌ها افزود: بحث توسعه محله، یکی از مباحث جدی و مهم شهرداری است و در همین راستا، ما پژوهش‌ها و تحقیقاتی را پیرامون توانمندی‌ها و ویژگی‌های محله‌ها آغاز کردیم.

مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان با تاکید بر لزوم شناسایی ظرفیت‌های محله‌ها، ادامه داد: در راستای همین تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که محله‌ها ظرفیت‌هایی را در خود دارند که باید شناسایی شوند که برای شناسایی این ظرفیت‌ها در دو زمینه فرهنگ عامه و بخش اتفاقات جدید اقدام کردیم.

اخوان درباره فرهنگ عامه محله‌ها، افزود: یکی از بخش‌های مربوط به فرهنگ عامه، پیشینه فرهنگی و تاریخی منطقه است و در این زمینه پژوهش‌های میدانی را در زمینه‌های مختلف فرهنگ عامه، مکان‌های تاریخی و ویژگی‌های جغرافیایی منطقه در محلات مختلف و بسیار کهن شهر اصفهان که محله پل شهرستان و تپه اشرف است شروع کردیم.

وی با اشاره به سیر تحولات تاریخی مناطق افزود: لازم بود که سیر تاریخی تغییر و تحولات شهری منطقه را نیز بررسی کنیم و این کار را در دو بخش تحقیقات کتابخانه‌ای و نیز مردمی آغاز کردیم که فراخوان همگانی “عکس‌ محله‌های منطقه ۴ اصفهان” در این راستا منتشر شد.

وی در ارتباط با فراخوان عکس محله‌های منطقه ۴ اصفهان، خاطرنشان کرد: هر عکس خانگی می‌تواند یک سند مهم تاریخی همچون بنچاق‌ها و قباله‌های ازدواج و قولنامه‌های کاری که روایتگر فوق العاده‌ای در مطالعات اجتماعی هستند، باشد.

مدیرمنطقه ۴ شهرداری اصفهان با بیان آنکه شهروندان می‌توانند تصاویر با کیفیت این اسناد را ارائه کنند، گفت: لازم است شهروندان به اهمیت عکس های قدیمی خود در مطالعه شهر واقف شوند و بدانند که این عکس ها برای روایت سیر تاریخی محله ها و روند شهرنشینی در آنها بسیار مهم است لذا این اسناد و تصاویربرای ما می گویند که پیشینه محله ها چه بوده است و در طول زمان تحولات شهری چه تغییراتی در آن بوجود آورده است.

وی با بیان آنکه بی توجهی به اسناد و تصاویر قدیمی موجب نابودی آنها و بی‌خبری برای نسل‌های آینده می‌شود، افزود:‌ با وجود چنین معضلاتی اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی منطقه ۴ فراخوانی را منتشر کرد تا به یاری مردم محل به شناخت درست‌تر و دقیق‌تر از محله‌ها دست یابد و تصویر واضحی از گذشته به دست آورد که بتواند برنامه دقیق‌تری برای آینده محله‌ها در شهرسازی تنظیم کند.

اخوان از برگزاری نمایشگاهی از این تصاویر خبر داد و افزود: از آنجاکه بسیاری از محله‌های اصفهان در دهه‌های گذشته جزء بافت شهری اصفهان نبودند و اسنادی هم از آن‌ها در دست نیست، به ‌این‌ترتیب ما این عکس‌ها را به‌عنوان اسناد استفاده و سیر تاریخی تحولات این محلات را به دست آورده‌ ایم که خروجی آن‌ها در آذرماه و به مناسبت روز اصفهان در قالب نمایشگاهی به نمایش گذاشته می‌شود و پس‌ازآن نیز در برنامه‌ریزی‌های شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با برشمردن موضوعات متنوع این فراخوان، افزود: بناهای تاریخی، آیین‌های مذهبی اعم از جشن‌ها و سوگواری‌ها، آیین‌های بومی مثل بازی‌ها، عروسی‌ها، چهره‌های شاخص محلات، رویداد‌های مهم تاریخی محلات و غیره از موضوعات مختلف این فراخوان است که مردم می‌توانند تا تاریخ ۲۰ آبان به صورت مجازی از طریق آدرس isfcultural4@gmail.com  و یا به صورت حضوری با مراجعه به دفتر اداره فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری منطقه ۴ اصفهان ارسال کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا