تعامل اتاق بازرگانی و شهرک علمی و تحقیقاتی برای ایجاد سرای دانش بنیان و صندوق حمایت از این شرکت‌ها

درنشست مشترک اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی با رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید شد:

تعامل اتاق بازرگانی و شهرک علمی و تحقیقاتی برای ایجاد سرای دانش بنیان و صندوق حمایت از این شرکت‌ها

به گزارش ارک خبر: درنشست مشترک اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی با رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بر ضرورت ایجاد سرای دانش بنیان و صندوق حمایت از این شرکت ها تاکید شد.  راه اندازی صندوق حمایت از شرکت‌های دانش بنیان؛ مهم‌ترین نیاز این نوع شرکت‌ها
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این نشست حمیدرضا قلمکاری، با اشاره به رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص تاکید بر اقتصاد دانش بنیان گفت: امروزه جنگ دانش در بین کشورهای دنیا به یک ابزار دیپلماسی تبدیل شده و خوشبختانه در کشور ما نیز شاهد فراهم سازی زیرساخت های لازم در این زمینه و اجرایی شدن مواد قانونی درخصوص حمایت از شرکت های دانش بنیان و اقدامات عملیاتی برای بروز در سطح دیپلماسی سیاسی کشور هستیم. 
نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: از سوی دیگر، مطابق با سیاست های کلی اصل ۴۴ و قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، اتاق بازرگانی پناهگاهی امن برای شرکت های دانش بنیان بوده و می‌توان از پتانسیل‌های موجود در پارلمان بخش خصوصی برای تعامل با شهرک علمی و تحقیقاتی و فراتر از آن، پارک های علم و فناوری دنیا استفاده کرد. 
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان، همراستا کردن ظرفیت های موجود در شهرک علمی و تحقیقاتی و اتاق بازرگانی، تعیین استراتژی و مشخص کردن اهداف عالی را منجر به حصول نتیجه بهتر دانست. 
قلمکاری با ابراز خرسندی از بستر قانونی حمایت از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: با این وصف، این بسترها به اصلاحیه در مواردی چون حمایت های بیمه‌ای، گمرکی و مالیاتی نیاز دارد. 
وی راه اندازی صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان را مهم ترین نیاز این نوع شرکت‌ها دانست و از اعلام آمادگی اتاق بازرگانی اصفهان برای  کمک به ایجاد سرای دانش بنیان با تعامل شهرک علمی تحقیقاتی خبر داد و گفت: اتاق می‌تواند در راستای اصلاح قوانین مربوط به این شرکت ها اقدام کند. 
سید رسول رنجبران، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان تشکیل کارگروهی برای ارزیابی وضعیت موجود در سنجش نقاط قوت و ضعف شهرک و اتاق بازرگانی برای تعریف فصل مشترک همکاری‌های فی مابین، تبیین برنامه‌های پیش بینی شده اتاق بازرگانی و شهرک در قالب برگزاری همایش برای فعالان اقتصادی و شرکت های دانش بنیان، ایجاد کنسرسیوم‌های قدرتمند بین شرکت های دانش بنیان موجود در شهرک علمی و تحقیقاتی و تشکیل صندوقی برای کمک های عاجل و کوتاه مدت به شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های دانش بنیان دچار مشکل را از موارد همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی بیان کرد. 
جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز حضور عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در هیات امنای شهرک را در پیگیری درخواست‌های شرکت‌های دانش بنیان در جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان و اصلاح قوانین و رویه‌های موجود موثر دانست و گفت: اصفهان در توسعه فناوری کشور می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان همکاری شرکت های دانش بنیان با صاحبان صنایع را در رشد اقتصاد دانش بنیان موثر دانست و افزود: توسعه بازار و فروش محصولات شرکت های دانش بنیان استراتژی جدید شهرک است. 
قیصری با بیان اینکه برخی از شرکت های تولیدی، مهندسی و طراح در ارایه محصولات خود در بازارهای هدف به خوبی عمل نمی کنند، تصریح کرد: از پتانسیل‌های موجود در اتاق بازرگانی برای معرفی محصولات فناورانه به بازرگانان می‌توان استفاده کرد. 
وی رجوع به بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت و سرمایه‌گذاری این بخش در ایجاد پارک های علم و فناوری را از دیگر برنامه‌های شهرک دانست و از ۵/۳ برابر بودن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در شهرک علمی و تحقیقاتی استان به دلیل فراهم سازی زیرساخت های لازم خبر داد. 
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صندوق vc را از دیگر فرصت های پیش روی بخش خصوصی برای ایجاد سرمایه‌گذاری ریسک پذیر در اصفهان دانست و گفت: معرفی محصولات فناورانه به هیات های خارجی و ایجاد بستر لازم در زمینه آموزش و مشاوره در حوزه توسعه صادرات و فروش از دیگر محورهای همکاری مشترک شهرک و اتاق بازرگانی است. 
قیصری با ابراز نگرانی از خروج فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه IT از اصفهان، خواستار جلوگیری از سختگیری‌های سازمان‌ها و تعامل هر چه بیشتر صاحبان صنایع با این افراد شد.  
علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز تعامل اتاق بازرگانی با شهرک علمی و تحقیقاتی را در کمک به بازارسازی و تجاری سازی شرکت های دانش بنیان مهم دانست و ضمن تبیین فعالیت های مرکز توسعه کسب و کار اتاق اصفهان گفت: شهرک علمی و تحقیقاتی می‌تواند از پتانسیل‌های ایجاد شده در این مرکز استفاده کند. 
وی در ادامه پیشنهاد راه اندازی مرکز بورس ایده، بازارسازی و جذب سرمایه‌گذار در قالب جلسات مستمر با تعامل اتاق و شهرک را به منظور معرفی پروژه‌های فناورانه شهرک علمی و تحقیقاتی که به بازار نزدیک است، به سرمایه‌گذاران و صاحبان طرح‌ها ارایه کرد.  
گفتنی است این نشست به همت واحد برنامه ریزی و پایش اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا