برای اولین بار در کشور اعلام خاموشی ها هوشمندانه شد
برای اولین بار در کشور اعلام خاموشی ها هوشمندانه شد
سپام خاموشی های مشترکین شهر اصفهان را نقطه به نقطه اعلام می کند
به گزارش ارک خبر:امروزه انرژی برق جز لاینفک زندگی انسانهاست و لحظه به لحظه زندگی بشر امروزی به انرژی برق گره خورده است و در صورتی که برق در زندگی ما حذف شود کمترین اثر آن این است که با غروب خورشید ساده ترین کارها به دشوار ترین فعالیت ها تبدیل می شود و زندگی فرایند لاک پشتی به خود می گیرد پس باید تدابیر و رفتار مناسب را برای دوام و پایداری این انرژی به کار گیریم .
پس از دهه ۶۰ دیگر شاهد کمبود برق نبودیم تا اینکه در تابستان ۹۷ مردم در برخی از اوقات شاهد کمبود انرژی برق و مشکلات مربوط به آن بودند که پس از مدتی با همراهی مردم و تلاش کارکنان صنعت برق گذر از پیک سال ۹۷ محقق شد سپس برنامه ها ،پیشنهادات و الزامات محتلفی برای برون رفت و ارتقا هر چه بیشتر پایداری شبکه و برق رسانی مداوم به بحث و بررسی گذاشته شد و مدیران و مجموعه صنعت برق برای آن راهکارهای ویژه ای یافتند و این بابی شد تا باب گفتگو را با مهندس حمید رضا پیرپیران مدیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان بازنماییم .
مهندس حمید رضا پیرپیران مدیر عامل شرکت به اهمیت برق رسانی پایدار و مطمئن در شرکت توزیع برق اصفهان اشاره کرد و گفت :چشم انداز ۷ گانه ای برای افق ۱۴۰۵ در شرکت ترسیم شده است که یکی از مهم ترین این شاخص ها حذف خاموشی های با برنامه و کاهش خاموشی های بی برنامه می باشد .
وی در ادامه افزود : در تدوین این برنامه از ابتدای سال ۹۶ و سیاست گذاری های مختلفی برای رسیدن به شاخص های مورد نظر و در نهایت رضایتمندی مشترکین صورت گرفت و برنامه های مختلفی از جمله ارتباط با تمام نهادها ،سازمانها ،اصناف و سازمانهای مردم نهاد شکل گرفت تا بتوانیم به این مهم دست یابیم اما تغییر اقلیم و گرمای بیش از حد موجب شد که تابستان سال ۹۷ ،مدیریت اضطراری بار صورت گیرد
وی تصریح کرد :پس از گذر از پیک سال ۹۷ با استفاده از تجربیات آن تابستان داغ و برنامه ریزی بلند مدت و همه جانبه برای عدم تکرار آن در اولین روز آبان ماه در جلسه ای با حضور وزیرمحترم نیرو دکتر اردکانیان و مدیر عامل شرکت توانیر مهندس متولی زاده در جمه مدیران ارشد صنعت برق کشور در راستای برنامه گذر از پیک ۹۸ برگزار شد که به هر کدام از شرکت ها علاوه بر ماموریت های عمومی و کلی ماموریت های ویژه ای بر اساس نوع فعالیت ها و تخصص آن شرکت ابلاغ شد و شرکت توزیع برق اصفهان نیز دو ماموریت ویژه را که شامل الزام تدوین دستور العمل های و روش های اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین و دیگر تدوین شاخص ها ودستور العمل های رویت پذیری شبکه می باشد را عهده دار شد و از آنجا که اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین در حوزه روابط عمومی می باشد به صورت ویژه این ماموریت به دفتر روابط عمومی شرکت تفویض گردید که توضیحات تکمیلی رامدیر این دفتر در اختیارتان قرار می دهند .
مهندس محمد علی اکبری مدیر روابط عمومی در ادامه افزود :روابط عمومی پیوند دهنده سازمان با مردم جامعه و دریافت کننده خواسته ها و نیازهای آنهاست که به طور قطع یکی از مهمترین وظایف آن توجه ویژه ای به ذی نفعان سازمان چه در داخل و چه در بیرون از سازمان می باشد و نقش ارزنده ای در ایجاد حمایت و آگاه سازی تمام ذی نفعان عهده دار است و در نتیجه در شرایط ویژه نیز همراهی و مساعدت ایشان را نیز همراه خواهد داشت .
وی اظهار داشت : پس ازابلاغ ماموریت ویژه در خصوص تدوین دستور العمل ها و روش های اطلاع رسانی و پاسخگویی به مشترکین ،مجموعه ای از کارگروههای تخصصی در هر حوزه ای تشکیل شد واطلاع رسانی در خصوص مدیریت مصرف برق ،مدیریت اضطراری بار و فعالیت های عمرانی در دستور کار قرار گرفت و برای هر کمیته یک زیر کمیته تشکیل شد که شامل دستور العمل ها و روش های مختلف اطلاع رسانی در حوزه های مختلف دانشجویی ،عموم مردم ،اصحاب رسانه ،اصناف ،محلات می باشد و دفتر روابط عمومی در تمام کارگروهها برنامه های ویژه ای را تدوین نمود و به کار گرفت و با همراهی مردم و مشارکت آنان نیز توانست به اهداف خود در سال ۹۸ دست یابد و بسترهای مختلف اطلاع رسانی را از جمله اپلیکیشن موبایل ،فضای مجازی ،سایت شرکت توزیع برق اصفهان ، و رسانه های مکتوب و جمعی وهمچنین بستر GISو همچنین نرم افزار CRM اطلاعات مبسوط را در اختیار مشترکین قرار دهد .
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان خاطر نشان کرد: در راستای ماموریت ویژه اطلاع رسانی، نرم افزار سپام برق (نرم افزار پاسخگویی ،اطلاع رسانی مشترکین برق ) پیاده سازی شد که طرح اولیه این نرم افزار توسط دفتر روابط عمومی مطرح ، گروه GIS ،امور دیسپاچینگ و فوریت های برق و دفتر فن آوری ارتباطات و اطلاعات نیز در ادامه کار این نرم افزار را پشتیبانی نمودند.
این نرم افزار در بستر GIS پیاده سازی شد و با امکانات جدید کل نقشه GIS به صورت زنده ؛اطلاعات خاموشی را به دو صورت خواسته و ناخواسته (حوادث)در اختیارمشترکین قرار می دهد وانواع خاموشی ها ورویدادهای برق با نمادها ی رنگی بر روی نقشه قابل مشاهده می باشد وبا کلیک بر روی هر یک از نقاط راهنما اطلاعات مختلفی از جمله خاموشی های آتی ، به منظور انجام تعمیرات و توسعه شبکه برق را حداقل به مدت یک هفته تا ۱۰ روز آینده را اطلاع رسانی می نماید وخاموشی های جاری که در حال حاضر در حال وقوع می باشد را نمایش می دهد ، خاموشی های پایان یافته یکی دیگر از شاخص های اطلاع رسانی برروی نقشه می باشد که شامل خاموشی های پایان یافته در ۲۴ ساعت گذشته است قابل رویت می باشد، خاموشی های لغوشده که طبق برنامه ریزی انجام شده به منظور انجام تعمیرات و توسعه شبکه می بایست خاموشی اعمال شود ولی در حال حاضر این خاموشی از لیست برنامه ها اخراج شده و در اختیار مشترکین قرار می گیرد و در نهایت خط گرم که در راستای کاهش خاموشی ها و پایداری شبکه برق ،عملیات توسعه و اصلاح شبکه بر روی خطوط برق دار انجام می گیرد اطلاع رسانی می شود .
وی تصریح کرد :با کلیک بر روی هر نقطه رویداد علاوه بر نمایش تعداد مشترکین تحت تاثیر آن رویداد یا خاموشی هدف از اجرا ،زمان شروع و خاتمه ،وضعیت کنونی ،ارائه یک پیام و در نهایت مشاهده محدوده به خوبی مشخص می شود .
مهندس علی اکبری به روش های گوناگون جستجوی خاموشی اشاره کرد و گفت :مشترکین از ۳ روش می توانند از خاموشی ها مطلع شوند که شامل جستجوی رمز رایانه مربوط به مکان خود و مشاهده مکان بر روی نقشه و تایید جهت مکانی آن ،کلیه رویدادها و خاموشی های مشخص شده در صورت وجود به صورت جدول نمایش داده می شود و از طریق جستجو در نقشه نیز مکان مورد نظر بر روی نقشه جستجو شده و اطلاعات جاری آن مکان مشاهده می شود و در نهایت با فیلتر کردن تاریخ ساعات مشخص ،کلیه رویدادهای مربوط به آن تاریخ و ساعت نمایش داده می شود و در نهایت زمان دلخواه می باشد.
وی تاکید کرد : این نرم افزار در فاز اول به منظور اطلاع رسانی خاموشی ها طراحی شده بود و در فاز دوم، طرح و توسعه ی آن مورد بررسی و مداقه قرار گرفت که در بخش توسعه مشترکین با ثبت نام دراین سامانه به عنوان کاربر اصلی می توانند زمان خاموشی ها را هم از طریق notification(اعلان ) و در صورت اتصال به اینترنت و همچنین از طریق پیامک دریافت نمایند و حتی مکان های مورد علاقه خود favorites place خود را مشخص و از خاموشی های آن مناطق نیز مطلع شوند که در حال حاضر ارسال پیامک برای نقاط حساس از جمله مراکز نظامی ،عمومی و درمانی و ….صورت می گیرد
وی به دیگر مزایای پیاده سازی این نرم افزار اشاره کرد و ابراز داشت :مشاهده سوابق خاموشی های مکان های مورد نظر،اطلاع رسانی به شرکت و ثبت خاموشی بر روی نقشه توسط مشترکین؛ ثبت گزارش های مردمی بر روی نقشه (عدم ترمیم حفاری ،مشکلات شبکه و …)از جمله این موارد می باشد و به عبارتی نظارت اجتماعی به عنوان یکی از رسالت های اصلی دفتر روابط عمومی در این نرم افزار طراحی و مشخص شده است و با توجه به اطلاعات دریافتی از این سامانه ،حجم تماس ها به مرکز فوریت های برق ۱۲۱ کاهش یافته که نه تنها در صرفه جویی منابع انسانی حائز اهمیت است بلکه موجب رضایتمندی مشترکین نیز خواهد شد .
وی در پایان گفت :یکی از فازهای طرح و توسعه ی این نرم افزار در برنامه ۰۹۹ ،پیاده سازی مدیریت مصرف بر روی نرم افزار سپام می باشد به طوری که با استفاده از اطلاعات کنتورهای سرفیدر،براساس میزان مصرف مشترکین بر روی هر مسیر ،کل محدوده مربوطه به صورت رنگی نمایش داده می شود مشابه نقشه کشور که در تابستان گذشته مصرف استان ها را نمایش می داد در این نرم افزاربه صورت دقیق و لحظه ای وضعیت مصرف مشترکین را نمایش می دهد و همچنین هر مشترک می توانند اطلاعات مربوط به مصرف خود را و نمودار مصرف خود در مقایسه با میانگین مصرف مشترکین با نوع مصرف مشابه در هر منطقه دلخواه یا پیش فرض را مشاهده نماید و با سنجش میزان مصرف خود در مقایسه با دیگران نسبت به اصلاح رفتار خود اقدام نمایند و در نهایت اینکه با استفاده از نرخ مصرف در سالهای گذشته و دوره های گذشته می توان به مشترک پیش بینی میزان قبض برق مصرفی خود را در میانه دوره و ماه را اعلام نمود .