سرانه مصرف ماهی در آذربایجان شرقی، ۷ کیلوگرم است

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: سرانه مصرف ماهی در سال ۹۸ در آذربایجان شرقی، هفت کیلوگرم است که تقریباً ۶۰ درصد مصرف سرانه کشور است.

قاسم جعفروند در اولین جشنواره طبخ آبزیان و غذاهای دریایی استان، بیان کرد: از سال ۹۲ تا به امروز متوسط سالانه تولید ماهی و آبزیان در سطح استان بیش از ۵۰۰۰ تن برآورد شده است و این در حالتی است که ظرفیت بالقوه استان بیش از ۳۰ هزار تن هست.

وی اظهار کرد: در حال حاضر یک پنجم ظرفیت واقعی استان تولید می‌شود، لذا با همدلی و مساعدت مسئولین، همراهی مردم و سرمایه گذاری سرمایه گذاران می‌توان ظرفیت بالقوه استان را به بالفعل تبدیل کرد.

وی گفت: اولویت ما در تولید و مصرف محصولات دریایی و آبزیان، بازارهای داخلی استان با قطع دست واسطه‌ها و رساندن ماهی و آبزیان با قیمت منطقی و معقول به دست مصرف کنندگان در کلانشهر تبریز و سایر شهرستان‌های استان است.

جعفروند افزود: اخیراً طی هماهنگی های بعمل آمده با شهرداری های تبریز و تهران مقرر شده تا در میادین میوه و تره بار این کلانشهرها ، غرفه‌هایی در اختیار تولید کنندگان محصولات شیلات و آبزیان قرار داده شود تا به طور مستقیم این محصولات به دست مصرف کنندگان برسد تا جامعه مصرف بتواند از محصول سالم و ارگانیک استفاده کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با خاطرنشان ساختن این موضوع که سرانه متوسط مصرف ماهی در کشورهای توسعه یافته ۲۳ کیلوگرم، در حال توسعه ۱۸ کیلوگرم و متوسط جهانی ۲۰ کیلوگرم است، تصریح کرد: با توجه به اینکه سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۲ کیلوگرم است و سرانه مصرف در استان آذربایجان شرقی هفت کیلوگرم است، باید گفت مصرف غذاهای دریایی در کشور و به طبع آن در استان ما نیز کمتر از متوسط جهانی است.

جعفروند در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مدیریت شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آمادگی کامل دارد تا در تمامی زمینه‌ها منجمله ارائه خدمات کارشناسی و فنی در کنار سرمایه گذاران این بخش بوده و به وظایف قانونی خود عمل کند.

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی از وظایف اصلی وزارت جهادکشاورزی است، گفت: یکی از مولفه های مهم و تاثیرگذار در این خصوص غذاهای دریایی و گوشت ماهی بعنوان محصولی سالم و ارگانیک است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، جعفروند در پایان سخنان خود سدهای خاکی و چاههای عمیق متعدد در شهرستان بستان آباد را ظرفیت و پتانسیل خوبی در راستای توسعه پرورش ماهی و آبزی پروری برای این شهرستان دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا