مرحله اسکان دایم زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی آغاز شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: مرحله اسکان دایم زلزله‌زدگان شهرستان‌های میانه و سراب آغاز شده است.

جواد رحمتی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: هم اکنون برای ۵۰۰ واحد پرونده بازسازی تشکیل و به بانک ها معرفی شده و عملیات ساخت چند واحد نیز شروع شده است.

وی با بیان اینکه ساخت چند واحد در مرحله نصب اسکلت است، اظهار داشت: روند آواربرداری خانه های تخریب شده مناطق زلزله زده نیز ادامه دارد و هر کجا نیاز به اسکان دایم وجود داشته باشد، مانعی برای آن وجود ندارد و بلافاصله عملیات آن آغاز می شود.

رحمتی، با اشاره به روند مطلوب امدادرسانی به مردم زلزله زده در ساعات اولیه وقوع این حادثه تاکنون، ادامه داد: در اکثر روستاها آواربرداری انجام شده و در شبکه معابر مانعی برای تردد و امدادرسانی وجود ندارد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه برنامه ریزی برای بازسازی خانه های تخریب شده انجام شده است، گفت: آواربرداری بیش از یک هزار و ۶۰۰ واحد از ۳ هزار واحد تخریب شده انجام شده است.

حافظ باباپور، ادامه داد: با مساعد شدن شرایطی جوی، آواربرداری خانه ها برای احداث محل نگهداری دام و واحدهای اسکان دایم ادامه می یابد و بنیاد مسکن تا پایان بازسازی در کنار زلزله زدگان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه براساس آمار جهاد کشاورزی ۲ هزار واحد دامی در شهرستان های میانه و سراب ۱۰۰ درصد تخریب شده اند، یادآوری کرد: یک هزار واحد دامی در سراب و یک هزار واحد در میانه از سوی این بنیاد احداث می شود و هم اکنون پرونده آنها تکمیل و به سیستم بانکی ارسال شده و در حال انعقاد قرارداد هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، تشکیل بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ پرونده از بین ۳ هزار واحد مسکونی تخریب شده برای پرداخت کمک های بلاعوض، صدور بیش از ۸۰۰ پروانه ساختمانی، معرفی ۷۴۳ سرپرست خانواده به بانک ها برای اخذ تسهیلات و انعقاد قرارداد ۳۱۶ پرونده از سوی بانک ها را از اقدامات این بنیاد در مناطق زلزله زده اعلام کرد.

باباپور، افزود: پی کنی برای اسکان دایم ۱۶ خانه انجام شده، آرماتوربندی و قالب بندی ۲۰ واحد، بتن ریزی و فنداسیون ۱۲ واحد و اسکلت ۱۰ واحد نصب شده است.

وی گفت: مصالح ساختمانی نیز با هماهنگی وزارت صنعت معدن و تجارت به منطقه ارسال شده و تاکنون حدود یک هزار و ۵۰۰ تن فولاد حمل و در اختیار کارگاه ها قرار گرفته، بیش از ۳۰۰ اسکلت پیچ مهره ای ۶۰ و ۸۰ متری و سیمان رایگان به شهرهای میانه و سراب حمل شده است.

زلزله ۱۷ آبان آذربایجان شرقی به مرکزیت ترک میانه موجب جان باختن ۵ نفر و آسیب ۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان های میانه و سراب شد و در حال حاضر در حدود ۱۲ هزار نفر در وضعیت اسکان موقت زندگی می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا