صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌شرقی ۴۵ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات ۲۵۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از مبادی گمرکی این استان در ۸ ماهه امسال خبرداد و گفت: صادرات امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۵ درصد افزایش یافته است.

اکبر فتحی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران، مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان را ۵۵ کشور اعلام و اضافه کرد: عمده ترین این صادرات به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و امارات بوده است.

وی سهم آذربایجان شرقی از صادرات محصولات کشاورزی کشور را  ۴.۵ درصد بیان کرد و افزود: میزان صادرات محصولات کشاورزی در آبان ماه سال جاری ۳۰ میلیون دلار بود که نسبت به آبان ماه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است.

فتحی با بیان اینکه سهم صادرات محصولات کشاورزی از کل صادرات غیر نفتی استان ۱۳ درصد است، ادامه داد: عمده اقلام صادراتی استان را کشمش، لبنیات شامل انواع پنیر، دوغ و خامه، جوجه یک روزه، رب گوجه فرنگی، آب سیب، پیاز، خیار، کاهو و کلم می باشد.

وی اظهار داشت: عمده محصولاتی که صادرات آنها در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش داشته است شامل محصولات گلخانه ای نظیر گوجه فرنگی، قارچ، گل های زینتی می باشد. 

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی نرخ پایین سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در مقایسه با سایر بخش های اقتصادی را یکی از چالش های بزرگ بخش کشاورزی در کشور و استان بیان کرد و گفت: متاسفانه ۵ درصد سرمایه گذاری های اقتصادی کشور در بخش کشاورزی اتفاق می افتد و ۹۵ درصد سرمایه گذاری ها در بخش های صنعت و خدمات صورت می گیرد. 

فتحی ادامه داد: این در حالی است که توسعه بخش کشاورزی و تاثیرگذاری آن در رفع مشکلات اقتصادی و اشتغال زایی کشور نیازمند افزایش سرمایه گذاری در این بخش است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی شامل سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوص است، اظهار داشت: سرمایه گذاری های دولتی در بخش کشاورزی به لحاظ محدود بودن منابع اعتباری با محدودیت مواجه است، بنابراین با اعتبارات دولتی تخصیص یافته به بخش کشاورزی نمی توان به رونق تولید و توسعه کشاورزی دست یافت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا